Krachtkuur
De nieuwe Audi RS3 heeft gewoon weer de vijfcilinder turbomotor die we al kennen van de TT-RS, de RS Q3 en de vorige RS3. In deze auto levert hij 367 pk en een koppel van 465 Nm. Volgens Audi is het daarmee ook de sterkste productie-vijfcilinder in de geschiedenis van de RS modellen. Het blok zit gekoppeld aan een snel schakelende 7-traps automaat. Een sprintje van 0-100 km/h moet in 4,3 seconden te doen zijn. Blijf je het gaspedaal intrappen, komt er uiteindelijk gewoon 250 km/h op de teller te staan, maar optioneel is die top te verhogen tot 280 km/h.
Driften
Het quattro vierwielaandrijvingsysteem heeft in de Audi RS3 onder andere torque vectoring, dat de binnenste wielen een klein beetje afremt bij een snel genomen bocht. Alles om optimaal zijn kracht kwijt te kunnen. Het tractiecontrolesysteem laat in ‘sport’ zelfs kleine drifts toe, maar dat is alleen op een gladde ondergrond. Dat heeft ook te maken met de instellingen van het quattro-systeem. Honderd procent van het koppel kan naar de achterwielen.
1.520 kg
De Audi RS3 weegt 1.520 kg. Ter vergelijking: een S3 Sportback weegt 1.505 kg. Een zeer minimaal verschil, ondanks dat de RS3 een zwaarder motorblok heeft. Audi heeft dan ook geprobeerd op allerlei plekken gewicht te besparen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de kuipstoelen. Die zijn gedeeltelijk van carbon en wegen zo’n 7 kg per stoel minder dan Audi’s normale sportstoel.
Opties
Standaard is de Audi RS3 al behoorlijk luxe, maar het kan nog wilder. Zo kun je hem bestellen met keramische remmen, een carbon motorcover, andere 19 inch wielen en verschillende styling packages, maar ook met een RS3 Interieurpakket, dat delen van de stoelen, luchtroosters, vloermatten en veiligheidsgordels rood maakt.
Halverwege 2015 moet de Audi RS3 bij de dealer staan. Een vanafprijs is nog niet bekend.
UPDATE:
Audi heeft bekend gemaakt de nieuwe RS3 mee naar de AutoRAI te nemen. Na zijn debuut op de beurs gaat hij vanaf juni in de verkoop voor prijzen vanaf 68.000 euro. Koolstof-keramische remmen vóór staan als primeur voor dit segment op de optielijst.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review