Audi valt in de schoonheidsprijzen

Ondanks dat Audi bekend staat als een sportief, zakelijk en degelijk merk, hebben de Duiters ook heel andere

Ondanks dat Audi bekend staat als een sportief, zakelijk en degelijk merk, hebben de Duiters ook heel andere kwaliteiten. De A5 3.0 TDI met ultra low emission systeem heeft de eerste prijs behaald bij de Michelin Challenge Bibendum. In deze wedstrijd draait het om duurzame mobiliteit, maar ook om veiligheid en dynamiek. Ook de Audi A3 Sportback 1.9 TDIe en een Audi A6 2.7 TDI met start/stopsysteem en microhybridetechnologie vielen in de prijzen.

De tegenstrevers in deze Challenger betroffen vooral uit auto’s met hybride- en brandstofceltechnologie. Hoewel de Audi A5 3.0 TDI met ultra low emission systeem meedeed in de categorie Prototypes, is de geavanceerde diesel-emissietechnologie wel productierijp. In de loop van 2008 worden de Audi A4 en Audi Q7 leverbaar met de 3.0 TDI met het ultra low emission system en voldoen ze aan de strengste eisen van nu (Euro5) en de nabije toekomst (Euro6).

Kernpunten van dit systeem zijn de toepassing van het additief AdBlue en een DeNOx-katalysator waardoor de NOx-uitstoot bijvoorbeeld met 90% daalt. De werken is gevisualiseerd in een fimpje.

Last but not least viel Audi ook in de prijzen voor andere modellen. Een prototype op basis van de Audi A6 2.7 V6 TDI (132 kW/180 pk), voorzien van een start/stopsysteem en microhybridetechnologie liet een gemiddeld verbruik van slechts 5,79 l/100 km voor zich noteren. Het start/stopsysteem zorgt ervoor dat de motor afslaat bij bijvoorbeeld een verkeerslicht en het microhybridesysteem zet bewegingsenergie die vrij komt bij bijvoorbeeld afremmen om in elektrische energie. Beide voorzieningen zijn ook vrijwel klaar voor toepassing in serieproductie.

Een Audi A3 1.9 TDIe was tijdens de Michelin Challenge Bibendum goed voor een gemiddeld verbruik van 3,78 liter per 100 kilometer. Het kan nog zuiniger trouwens. Het model liet bij de onlangs gehouden World Solar Challenge in Australië van zich spreken. Tijdens de monsterrit van Darwin naar Adelaide (totale lengte 3.543 kilometer), bleek dat de A3 gemiddeld slechts 3,3 liter diesel per 100 km nodig had. Het laagst gemeten verbruik was 2,6 l/100 km en de gemiddelde CO2-uitstoot bedroeg slechts 98 g/km.