Vierzitter
Net als de Chevrolet Volt en Opel Ampera, is de Toyota Mirai een vierzitter. Toyota heeft alle zware delen in de bodem gestopt, zodat het zwaartepunt laag is, wat de wegligging ten goede komt.
Range
De Mirai heeft een range van ongeveer 300 mijl (zo'n 480 kilometer) volgens Toyota. Daarmee heeft hij een grotere range dan veel elektrische auto's, maar ook een hogere prijs dan die auto's. De Mirai moet in Japan 7 miljoen Yen gaan kosten, omgerekend is dat - voor belastingen - zo'n 50.000 euro. Dat betekent dat Toyota op iedere eerste auto een groot verlies zal maken, aangezien de techniek in de auto in eerste instantie nog veel duurder zal zijn.
De naam?
Eerder ging de auto nog door het leven als de Fuel Cell Sedan. Nu heet hij dus Mirai, een naam die wel vaker voorkomt in de Japanse autoindustrie. Zo had bijvoorbeeld een uitvoering van de Mazda MX-5 NC2 (de facelift van de derde generatie MX-5) ook de naam Mirai.
Waterstof
De Mirai rijdt op waterstof, dat volgens Toyota uit vrijwel alles te krijgen is, zelfs uit afval. Toyota werkt al sinds 1992 aan een auto op de brandstof, maar nu is hij er. Morgen wordt hij officieel onthuld en later deze maand wordt hij ook getoond op de Los Angeles Auto Show. Begin volgend jaar moet de productie starten en in april moeten de eerste exemplaren afgeleverd worden.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review