Kogel door de kerk - Kilometerheffing per 2011

Lang besproken, toch gebeurd. De kilometerheffing wordt per 2011 ingesteld. Allereerst krijgen vrachtwagen ondernemers er mee te maken, een jaar later volgt de automobilist. Volgend jaar start men al met proeven rond de Randstad, en in 2016 moet het systeem landelijk operationeel zijn.

Het gebruik van moderne satelliettechniek moet voor een accuraat systeem zorgen, waardoor de zo uit het buitenland bekende tolpoortjes tot het verleden behoren. Zoals bekend gaat de wegenbelasting op de schop en wordt de BPM drastisch teruggedrongen. De minister bezwoer dat het nieuwe systeem niet mag leiden tot hogere kosten voor de gemiddelde automobilist of vrachtwagenondernemer. Een spitsheffing komt er overigens niet.

Brancheverenigingen en andere partijen reageren redelijk positief. Het afbouwen van de autobelastingen is een goede zaak, lichtte de ex-directeur ANWB toe. De VVD reageerde teleurgesteld. De partij gelooft niet dat de kosten voor de automobilist lager zullen zijn. Dat vrachtwagens eerder te maken krijgen met kilometerheffing dan automobilisten valt helemaal in hun verkeerde keelgat. De transportsector denkt daar ook zo over. Eurlings verklaarde dat dit puur technische redenen heeft. Al het verkeer tegelijk instellen zou niet gaan.

Bron: Nu.nl