Schultz: elektrische auto harder op A2

Elektrische auto's mogen straks mogelijk bij wijze van proef op een deel van de A2 harder rijden dan auto’s met een verbrandingsmotor. Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu brengt de voor- en nadelen van zo'n experiment in kaart en laat daarna weten of het wenselijk is dit uit te proberen.

Auto's mogen nu op het vijfbaansstuk op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam maximaal 100 km/u rijden. Dat heeft te maken met de luchtvervuiling. Maar omdat elektrische auto's de lucht niet vies maken, zouden deze ter plaatse tot 130 km/u mogen rijden. Schultz ziet wel problemen, zoals de wisseling van snelheden. “Het moet wel verkeersveilig gebeuren.” Wat de geluidsoverlast betreft, zal er volgens de minister ook niets veranderen, omdat de banden van elektrische auto's evenveel lawaai maken als die van auto's met verbrandingsmotor.

Veilig Verkeer Nederland is niet te spreken over het idee. “De maximumsnelheid is vaak ook gebaseerd op veiligheidsoverwegingen. Dan is het raar dat auto's die minder uitstoten harder mogen rijden. Bovendien lijkt het erg moeilijk te handhaven,” zo liet een woordvoerster weten.