Impact wijziging bijtelling: een wild 2015 en schraal 2016

Gisteren maakte staatssecretaris Wiebes bekend de bijtelling in 2016 flink te gaan veranderen. AutoDisk heeft de impact op die wijzigingen doorgerekend en verwacht een run op lage bijtellingsauto’s in 2015. Het jaar 2016 wordt een zwak jaar voor de autoverkopen.

Terwijl volgend jaar de CO2-grenzen voor de diverse bijtellingsklassen ietsje worden aangescherpt, gaat in 2016 het roer flink om. In dit tussenjaar – Wiebes heeft de AutoBrief 2 met de autobelastingen voor de komende jaren nog niet gereed – doen zoals gisteren bekend werd bijtellingsklassen van 7%, 14%, 20% en 25% intrede.

Alleen volledig elektrische auto’s vallen in de laagste categorie. Auto’s met een CO2-uitstoot 1 t/m 50 gram komen in aanmerking voor 14%. Alleen plug-in hybrides kunnen deze lage uitstoot bereiken. Auto’s tussen de 51 en 79 gram komen uit op 20% en alle andere auto’s krijgen een bijtellingspercentage van 25%.

Bijna iedere berijder van een zakelijke auto die niet in 2015 nog kan profiteren van de lage bijtelling gaat fors meer betalen. Bij een consumentenprijs van € 30.000 en een belastingschijf van 42%, gaan de maandelijkse kosten voor bijtelling omhoog met ca. € 120,-. De impact op de bijtelling is dus enorm en zal tot een grote run op lage bijtellingsauto’s leiden in 2015. Het jaar 2016 wordt naar verwachting een ‘schraal’ jaar waarin de autoverkopen zwak zullen zijn.

Alternatief
RAI Vereniging heeft een alternatief voorstel aan de Tweede Kamer gezonden, waarbij het huidige aantal bijtellingscategorieën behouden blijft, maar de onderlinge verschillen wel kleiner worden. Het alternatieve voorstel zorgt ervoor dat er meer keus is voor de zakelijke rijder, de onderlinge stapjes kleiner zijn in de bijtelling en de marktverstoring dus wordt beperkt. 

Dat voorstel bestaat uit twee elementen:

  • Een aanpassing van de bestaande vijf bijtellingscategorieën voor zakelijke rijders 
  • Het bevriezen van de CO2-grenswaarden voor 2016 op het niveau van 2015