Hoe reageer je op Ferrari-rijden met testrijders?

Het circuit van Spa Francorchamps op in een Ferrari met Ferrari-testrijders én meetapparatuur.

Telefoon. Shell aan de lijn. Of we op een bijzondere manier het Spa Francorchamps circuit willen ervaren, in een Ferrari, mét Ferrari-testrijders. Maar natuurlijk! Onze scheurneus Maarten Zethoven stapte in met meetapparatuur voor het lichaam. Spannend?!

Met Shell en Ferrari's op Spa Francorchamps. Testrijden met meetapparatuur om reacties van het lichaam te analyseren.
Ferrari met testrijders

Onlangs reisde ik af naar Maastricht, naar Hotel Crowne Plaza om precies te zijn. Dit hotel zou mijn uitvalbasis vormen voor de komende twee dagen. Op uitnodiging van Shell kreeg ik de mogelijkheid, om samen met een handjevol andere verslaggevers, circuit Spa Francorchamps eens op een geheel andere wijze te verkennen. Ik kan alvast verklappen dat ik weinig aan slaap ben toegekomen. Dit mede door de adrenaline die dit soort avonturen bij mij teweeg hebben gebracht, hartkloppingen tot in de vroege uurtjes én race-geluiden die 's nachts - tot irritatie toe - nog in m'n achterhoofd doorklonken. Oké, die wijntjes bij het diner hadden daar wellicht ook wat mee te maken…

Meetapparatuur
Op een van de testtracks op Circuit Spa Francorchamps wordt onze groep niet alleen opgewacht door heuse professors, blonde pitspoezen én (uiteraard) thee en koffie, maar ook door twee heerlijke Ferrari's: de 458 Speciale en de Ferrari F12 Berlinetta. Tijd om het circuit op te gaan! Maar niet voordat we werden gekoppeld aan meetapparatuur, waardoor inzichtelijk wordt hoe het lichaam reageert op het rijden van een Ferrari op het circuit.

Tijdens de briefing werd duidelijk dat we een aantal laps mochten meerijden met de officiële testrijders van Ferrari, Mark Gené en Andrea Bertolini, maar zodra ik eenmaal naast een breed lachende Mark Gené plaatsneem begint het wel echt te kriebelen. Hij stelt je gelijk op je gemak. Al helemaal als hij alle mogelijke stabiliteit én ESP uitzet én een knipoog geeft. Ik ben de rust zelve… maar niet heus. Vijf minuten later stap ik zwetend, maar met een gigantische grijns uit de auto. Eén van mijn mooiste ervaringen op autogebied. Onbeschrijfelijk.

Tijdens deze onvoorstelbare rit, dezelfde rit die eerder op de dag al was afgelegd door Kimi Räikkönen en Fernando Alonso, blijkt de meetapparatuur leuke inzichten te geven. Zo konden de wetenschappers onder andere mijn spanningsniveau en hartslag meten. Met de F12 Berlinetta vol gas op de rechte stukken, driftend door een winters tafereel, 240 km/u door een - met lasers verlichte - tunnel. Wat bleek? Mijn lichaam vond het spannender dan mijn brein. Toegegeven, ik scoor daarmee onder het gemiddelde van de groep. Misschien ben ik een koude kikker, of zou het komen dat we altijd wel in zijn voor een beetje snelheid?

V-Power
Het evenement werd 'opgehangen' aan een cursusje brandstof. Aangezien Shell met Ferrari samenwerkt, stond de premium-brandstof Shell V-Power in de kijkers. Zijn makers beloven dat deze brandstof het maximale uit de motor haalt met enerzijds reinigende eigenschappen - zodat de vorming van vuilafzetting op de kleppen voorkomen kan worden - en anderzijds met prestatieverhogende componenten. We kunnen immers niet allemaal een Ferrari rijden...