Nieuwe techniek Land Rover debuteert in Discovery Sport

De Land Rover Discovery Sport krijgt bij de productiestart misschien geen nieuwe motoren, hij krijgt wel een reeks nieuwe technieken aan boord.

Vaak kiezen autofabrikanten ervoor om hun nieuwste technieken in het topmodel te stoppen. Bij Land Rover gaat dat ook grotendeels op, al krijgt de Discovery Sport bij zijn marktintroductie begin 2015 een aantal zaken mee waar eigenaars van zelfs een Range Rover Extended Wheelbase jaloers op kunnen zijn.

Een van die zaken is het nieuwe infotainmentsysteem. Op een evenement van Land Rover in Parijs kregen we even de kans om het systeem, met de naam InControl, onder handen te nemen. Het is een groot verschil ten opzichte van het huidige systeem in Land Rovers en Jaguars. Het touchscreen werkt bijna als een smartphone, de bediening is intuïtief, grafisch is het goed vormgegeven en boven alles werkt het snel. Land Rover maakt hiermee een enorme stap ten opzichte van de huidige systemen in alles van de Evoque tot de grootste Range Rover. 

Inhaalslag
Land Rover stopt de Discovery Sport vol met hulpmiddelen, die het de bestuurder vooral makkelijker moeten maken. Nu kunnen we de lijst van afkortingen op gaan sommen, maar hier zijn een paar van de belangrijkste. Slope Assist is nieuw en maakt gebruik van de elektrische stuurbekrachtiging. Heeft het wegdek een helling, compenseert hij automatisch en kun je toch je stuur recht houden. Hij krijgt een Head-up display dat gebruikt maakt van lasertechniek (scherper, meer kleur en beter zichtbaar bij fel zonlicht).

De Discovery Sport heeft ook twee soorten ‘Stability Control’: dynamic en roll. De eerste zorgt dat onderstuur gecompenseerd wordt, door de buitenste wielen meer koppel te geven en de binnenste licht af te remmen, roll gebruikt diezelfde techniek om ervoor te zorgen dat de auto niet omrolt. Hang je een trailer erachter, dan heeft hij Tow Hitch assist (zodat je makkelijk kunt koppelen) en Tow Assist (zodat je weet hoe je moet sturen als je achteruit rijdt met een trailer). Als laatste heeft hij nog een stereo camera in de binnenspiegel zitten, die helpt met de adaptieve cruise control, verkeersborden herkent en groot licht afzet, zodra hij een tegenligger ziet.

Voetgangers vangen
De engineers van Land Rover zijn ook trots op het feit dat de Discovery Sport veiliger is voor voetgangers. Tussen 25 en 50 km/h werkt de voetgangersairbag, die ervoor moet zorgen dat een voetganger niet tegen de voorruit komt. Hij wordt geactiveerd door een sensor achter de voorbumper. Overigens is ons gegarandeerd dat het uitgebreid getest is en niet zomaar afgaat als je toevallig een steen of een vogel raakt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.