Nieuwe Renault Espace nader bekeken

Van MPV naar crossover, met massagestoelen, vierwielbesturing, LED-lampen en Clio R.S-motor. Lees hier de ins-and-outs!

De nieuwe Espace heeft even op zich laten wachten, maar is er nu helemaal klaar voor. Uitgerekend op de Autosalon van Parijs komt de MPV, die nu meer als crossover door het leven gaat, volledig in de picture. We zetten alle noviteiten op een rij, van zijn crossover-looks, en vierwielbesturing tot LED-verlichting, adaptieve dempers, afslankkuur en inklapbare stoelen.

Eigenlijk had de nieuwe Espace al in 2010 het licht kunnen zien. Die auto had onder meer schuifdeuren en moest weer een echte ruimtewagen worden. Renault zag op tijd dat de vraag in het segment van de full-size MPV’s aan slinken was en gooide de Espace terug op de tekentafel. Een zevenzits crossover moest het worden.

-250kg
Dertig jaar na de introductie van de allereerste Espace is het model getransformeerd tot crossover. Zeker van voren is de Espace (gelukkig?) nog goed herkenbaar als ruim(t)e auto. Niet verrassend is de aanwezige panoramische voorruit en het optionele glazen dak. Het belangrijkste feit is dat de nieuwe Espace vooral lager is geworden dan zijn voorganger; 6.3 centimeter om precies te zien. De wielbasis groeide met 1,6 centimeter zodat hij de Grand Espace hierin overtreft. Op deze manier kan Renault meer interieurruimte toch combineren met vlottere looks en een betere stroomlijn. De Cw-waarde van 0,30 draagt ook bij aan een lager brandstofverbruik. Niet in de laatste plaats is de Espace 250 kg lichter dan de voorgaande Grand Espace. Wederom maakt Renault gebruik van kunststof voorspatborden maar motorkap en deuren zijn van aluminium.

LED-lampen en R-Link 2
Nieuw voor de Renault Espace is de standaard geleverde Full-LED verlichting, inclusief voor dim- en grootlicht. Ook maakt de automatische transmissie met dubbele koppeling zijn debuut. De vorm van de transmissiehendel dient tegelijkertijd als steun voor de bediening van het R-Link 2 infotainmentsysteem (al staat er ook een 8.7 inch touchscreen ter beschikking). Door deze slimme opzet hebben de ontwerpers een zwevende middenconsole kunnen creëren. Comfortabel is verder de komst van een head-up display, dat snelheid, navigatiepeilen en waarschuwingen toont. Het heeft wel de traditionele opzet van de centraal geplaatste snelheidsmeter overbodig gemaakt. Tot slot: afhankelijk van de geselecteerde rijmodus hanteert Renault groene, blauwe, gele, rode of paarse interieurverlichting.

Stoelendans
Het interieur van de nieuwe Espace – leverbaar in verschillende kleurthema’s -  blijft een huzarenstukje. Zo is er de Magic Drawer dashboardla (bekend uit de Captur) met een inhoud van 12 liter. Hij laat zich openen door ‘m aan te raken. Tussen de twee voorstoelen bevindt zich een opbergruimte van 7,4 liter onder de centrale armsteun. Links van het stuur is nog een opbergruimte van 0,3 liter. Rechts van de versnellingshendel bevindt zich een afsluitbaar compartiment van 0,5 liter, met USB-poort, SD- en AUX-aansluitingen en een verwijderbare bekerhouder. Onder de console bevindt zich een opbergruimte van 1,0 liter met twee bekerhouders. De 2,5 liter grote lade onder in de console is handig geplaatst voor de passagiers op de tweede zitrij. In alle portieren bevindt zich een bekleed compartiment – van 2,5 liter in de voorportieren en van 0,85 liter in de achterportieren.

Tot 2040 liter bagageruimte
Uiteraard blinkt het trouwe familielid uit in een comfortabele zit. De stoelen voorin zijn tot 10-voudig verstelbaar en hebben optioneel een massagefunctie. Vanaf de drie stoelen op de tweede zitrij is er 31 centimeter beenruimte. Op de derde zitrij (optioneel) is er ruimte voor twee personen. Belangrijk: de stoelen verdwijnen afzonderlijk en volledig in de vloer met een druk op de knop. De bagageruimte meet 660 liter (configuratie 5 personen) en laat zich openen met een voetbeweging onder de achterbumper. Wanneer alle stoelen uit de auto verwijderd worden, ontstaat een bagageruimte van 2.040 liter.

Vierwielbesturing
In technisch opzicht innoveert de nieuwe Espace met het 4Control onderstel vierwielbesturing (bekend van de Laguna), instelbare dempers en verschillende rijhulpsystemen zoals Lane Departure Warning, Safe Distance Alert, parkeerhulp, dodehoekdetectie en verkeersbordherkenning. 

1.6 liter motoren
Verder zijn er nieuwe (bi)turbomotoren; de 1,6 liter turbobenzinemotor met 200 pk uit de Clio R.S(!) en twee diesels met dezelfde cilinderinhoud. De sterkste versie dankt zijn 160 pk en 380 Nm aan twee turbo’s, de eerste heeft één turbo en ontwikkelt 130 pk. Renault monteert voor de meest krachtige motoren een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.

De nieuwe Espace komt in het voorjaar van 2015 op de markt. Prijzen en uitvoeringen voor Nederland worden binnenkort bekend gemaakt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.