SsangYong XIV-Air en XIV-Adventure: voorbode X100

We hadden nog een klein beetje hoop dat SsangYong in Parijs eindelijk de productieversie van de X100 zou presenteren, ondanks de teasers van twee weken geleden. Helaas blijft het in Parijs bij de XIV-Air en XIV-Adventure conceptstudies.

De ontwikkeling van de crossover in het inmiddels overvolle B-segment duurt al enige tijd. De afgelopen jaren passeerden diverse XIV’s de revue. De eerste telg XIV-1 Concept zagen we al op de IAA van Frankfurt in 2011. Volgens SsangYong zijn de XIV-Air en XIV-Adventure conceptstudies wel nagenoeg productierijp en moeten begin 2015 leiden tot de X100.

De XIV-Air beschikt over een T-top targadak voor de meer luchtige ritjes, terwijl de XIV-Adventure zich vooral ook buiten de gebaande paden op zijn gemak voelt. Voor de aandrijving is keuze uit een 1.6 liter benzine- of dieselmotor die voldoen aan de Euro 6-emissienormen. In de versies met 2WD, handgeschakelde versnellingsbak en stop-startsysteem stoot de dieselmotor 110-120 g/km CO2 uit en de 1.6 benzine in diezelfde configuratie 140-150 g/km.