Toyota Fuel Cell Sedan klaar voor actie

Toyota heeft de productieversie van de Fuel Cell Sedan onthuld. De waterstofauto gaat in 2015 officieel in productie en is volgens Toyota net zo baanbrekend als de Prius hybride in 1997.

De Fuel Cell Sedan heeft net als de Prius in 1997, en nu eigenlijk nog wel een beetje, een enigszins merkwaardig design. De techniek, waaronder twee brandstoftanks, batterij en de waterstofcel zijn in de bodem van de auto geïntegreerd. Onder de motorkap bevindt zich de elektromotor samen met een zogeheten boostconvertor en het elektronische regelsysteem.

Toyota start de productie van de Fuel Cell Sedan begin 2015 rustig op. De eerste exemplaren rollen in april volgend jaar van de band, kosten zo’n 7 miljoen Yen (50.000 euro) exclusief belastingen en zijn bedoeld voor de Japanse markt. Een paar maanden later volgt een debuut in de Verenigde Staten en Europa. Vanwege een nog geringe tankinfrastructuur voor waterstof, komt de Fuel Cell Sedan voorlopig niet naar ons land.