Autoverkopen 2014 tot nu toe: Volkswagen hangt de vlag uit

De Bovag en RAI Vereniging hebben de autoverkopen van september op een rijtje gezet. Er werden 3.8% minder auto’s verkocht dan in dezelfde maand van 2013. Ook loopt de algehele jaarverkoop tot nu toe 5,5% achter. Volkswagen doet wederom de beste zaken maar....

Na drie kwartalen zijn de autoverkopen nog altijd niet aangekomen op het niveau van 2013. In totaal werden er in de eerste negen maanden van dit jaar 284.486 nieuwe auto’s verkocht, 5,5% minder dan in dezelfde periode vorig jaar toen er 301.140 auto’s op kenteken werden gezet.

De Bovag en RAI Vereniging noemen onder meer het niet volledig herstelde consumentenvertrouwen als reden voor de daling. Daarnaast staan bij veel particulieren investeringen in huis en hypotheek momenteel bovenaan de prioriteitenlijst voor wat betreft grote uitgaven. 

Populairste merken
Als we kijken naar de best verkochte merken en modellen van 2014 (tot nu toe), dan staat Volkswagen ruim op koppositie met 30.944 verkochte auto’s. Peugeot volgt met 24.275 auto’s. Renault zit de Franse concurrent op de hielen met 22.781 auto’s. Opel neemt dankzij 18.217 auto’s de vierde plaats in. Ford sluit de top-5 af en kon 16.332 auto’s in de markt brengen.

Merken die plussen
Hoewel Volkswagen voor dit jaar de vlag uit kan doen, scoort het merk wel iets minder in vergelijking met 2013. Dat geldt voor een groot aantal merken - met de Koreanen Hyundai en Kia in het bijzonder. Toch zijn er ook merken die in 2014 plussen. Bij Volvo en Mitsubishi is dat mede dankzij de fiscaal vriendelijke modellen vrij voor de hand liggend. Ook Skoda doet het beter dan in 2013. Verder hebben Opel, Peugeot, Nissan en Dacia ook alle reden om op dit vlak tevreden te zijn.

Populairste modellen
Op modelniveau gaat – hoe verrassend – de Golf aan kop. Met een marktaandeel van 4.4% scoort de Duitser precies 12.563 auto’s. Renault heeft met de Clio een sterke troef, want die mag de tweede plaats innnemen (10.893 stuks). Skoda-lieveling Octavia doet goede zaken in de zakelijke markt en ging dit jaar 8640x nieuw de weg op. Kleintje Up van Volkswagen blijft onverminderd populair (8021 stuks) en Peugeot kan met de 308 – Auto van het Jaar 2014 – de vijfde plaats bereiken (7.052).

September en 2015
In de maand september werden er 30.214 nieuwe auto’s verkocht, 3,8% minder dan in september 2013. In het zakelijke segment is tegen het einde van het jaar nog een opleving te verwachten met het oog op een volgende aanscherping van CO2-grenzen voor fiscale bijtelling per 2015. De kans is groot dat de verkoopcijfers van het laatste kwartaal er daarom iets anders (lees: nog meer fiscaal gestuurd) uit komen te zien.