Betalen naar gebruik, betalen naar bezit. De fiscaliteit rondom de auto in ons land draait vooral om het sluiten van de begroting. Nu het plan om de BPM af te bouwen in gang is gezet, moet de daling van die inkomsten op een andere manier worden gecompenseerd. Wiebes overweegt op de wegenbelasting te verhogen.
Het idee zat al langer in de lucht en moet naar verwachting minder weerstand opleveren dan het heffen van aanschafbelasting (BPM) op nieuwe auto’s. Het gevolg zou wel zijn dat het bezit van de auto hogere lasten met zich mee brengt in de vorm van een hogere wegenbelasting. Ook voor degene die nu al een auto rijdt. De BOVAG is niet heel enthousiast maar beaamt dat er toch ergens geld vandaan gehaald moet worden.
Op de langere termijn moeten de kosten voor mobiliteit goedkoper worden. Het nieuws volgt op de constatering van de ANWB dat de belastingdruk op personenauto’s in Nederland een stuk hoger ligt dan de in ons omringende landen. Daarmee doelt de bond op BPM, MRB en accijns.
UPDATE:
Uit bronnen in Den Haag blijkt dat Wiebes vanaf 2017 de BPM wil gaan afbouwen. Het plan is om dat budgetneutraal te doen, waardoor bijvoorbeeld de wegenbelasting en/of brandstofaccijns zal stijgen. De gebruikskosten voor een auto worden dus hoger, waarschijnlijk ook voor degene die al een auto heeft. Daarnaast heeft het afschaffen van de BPM gevolgen voor de importstroom van auto's. Momenteel ligt die vrij hoog omdat jong gebruikte luxe modellen vaak (aanzienlijk) voordeliger zijn aan te schaffen in het buitenland vanwege het BPM-voordeel.