Volgend jaar veertien nieuwe verkeersborden

Nederland krijgt volgend jaar veertien nieuwe verkeersborden. Die moeten volgens minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu leiden tot meer duidelijkheid. De ANWB reageert verrast op de nieuwe borden.

Minister Schultz van Haegen wil met de nieuwe verkeersborden een wildgroei aan borden tegengaan. Zo zetten wegbeheerders soms zelfbedachte borden neer, maar dat gaat ten koste van de duidelijkheid, aldus Schultz. In 2006 kreeg Nederland voor het laatst acht nieuwe verkeersborden erbij.

De nieuwe borden bestaan onder meer uit exemplaren die op een duidelijkere manier aangeven waar alleen vrachtverkeer mag rijden en borden die beter moeten aangeven waar tram- en busbanen liggen. Daarnaast moet het aantal files achter landbouwvoertuigen verminderd worden door bestuurders van trekkers te verplichten passeerstroken daadwerkelijk te gebruiken.

De ANWB reageert verrast op de nieuwe borden. “Wij zijn niet geïnformeerd. Je zou toch verwachten dat wij betrokken zouden worden bij zo'n besluit. En dan hebben we het nog niet eens over het nut van deze nieuwe borden, want daar hebben we ook onze vraagtekens bij,” zegt een woordvoerder tegen de NOS.