Dit is de nieuwe Ford S-MAX (update)

Vorig jaar zomer presenteerde Ford de S-MAX Concept. In april ging het doek van de Ford S-Max Vignale Concept. Vandaag is geen geheim meer hoe de nieuwe MPV er uit komt te zien want de eerste beelden van het productiemodel zijn gelekt. Update: De nieuwe S-Max arriveert het tweede kwartaal van 2015 in ons land.

Gezien de studiemodellen van de S-MAX al vrij realistisch waren gestileerd, vormt de nieuwe S-MAX als productiemodel geen grote verrassing. De auto behoudt zijn sportieve silhouet - ook al blijft het een MPV - waarbij de nieuwe familiegrille extra aandacht op zich vestigt. Tegelijkertijd moet de S-MAX voornamer op het netvlies staan. Het interieur is compleet nieuw voor het oog. We verwachten dat Ford spoedig met meer informatie naar buiten treedt, zodat de nieuwe S-MAX rustig zijn debuut kan maken op de Autosalon van Parijs.

UPDATE: Inmiddels weten we dat de nieuwe S-Max vanaf het tweede kwartaal van volgend jaar bij de dealers staat. Maximaal zeven inzittenden kunnen een plekje vinden in de nieuwe MPV. Volgens Ford zijn er maar liefst 32 verschillende combinaties mogelijk om de zitplaatsen en laadruimte in te delen. Het interieur is volledig nieuw vormgegeven, met optioneel een 10-inch digitaal instrumentarium. Het spraakgestuurde connectiviteitssysteem SYNC 2 kan ook aangevinkt worden op de optielijst. Verder zijn de stoelen nieuw ontwikkeld. Dankzij een dunnere rugleuning is er meer beenruimte beschikbaar. Stoelverwarming en -koeling en een massagefunctie, het behoort voortaan allemaal tot de mogelijkheden.

Radars en ultrasonische apparatuur zorgen voor de aansturing van een groot aantal technieken die veiligheid en comfort naar een hoger niveau brengen. Denk aan zaken als Pre-Collision Assist, adaptieve LED-technologie, diverse parkeerhulpen voor haaks en parallel inparkeren en uitrijden, een verkeersbordenlezer en dodehoekdetectie. Nieuw is de Front Split View Camera-technologie. Hiermee wordt het rijden op kruisingen of parkeerplaatsen met beperkte zichtbaarheid makkelijker door toepassing van een 180 graden-camerasysteem in de voorzijde van de auto.

De S-Max is de eerste Ford met Adaptive Front Steering. Het systeem optimaliseert de stuurrespons door het continu aanpassen van de verhouding tussen besturing en wielen op basis van de snelheid van de auto. Ook Intelligent All-Wheel Drive, Torque Steer Compensation en Active Nibble Compensation, waarmee ongewenste effecten, krachten en trillingen worden geneutraliseerd, geven acte de présence in de nieuwe S-Max.

Motorisch gezien heeft Ford ook de nodige wijzigingen doorgevoerd. Nieuw is de 1.5 liter EcoBoost met 160 pk, die ook in de vernieuwde (Grand) C-Max beschikbaar komt. Verder is keuze uit een 2.0 liter EcoBoost met 240 in combinatie met automaat. Dieselen kan in een TDCi met 120, 150 of 180 pk. Meer details over het motorenprogramma volgen later, evenals de prijzen van de nieuwe MPV. Op de Autosalon van Parijs wordt de nieuwe S-Max aan het grote publiek getoond.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.