Pensionado's grootste doelgroep voor de autobranche

Nieuwe auto's in Nederland worden in toenemende mate door 65-plussers gekocht en steeds minder vaak door jongeren. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie VWE. In de eerste helft van dit jaar gingen van alle nieuwe verkochte auto's aan particulieren 27,7 procent naar mensen van 65 jaar en ouder.

Daarmee waren de pensionado's de grootste doelgroep voor de autobranche. In de eerste zes maanden van 2009 was dit nog 21 procent. Jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 25 jaar namen in het afgelopen halfjaar slechts 1,8 procent van de nieuwe verkopen voor hun rekening. Dat was vijf jaar eerder nog 2,5 procent.

De gemiddelde leeftijd van particuliere autokopers liep in de afgelopen vijf jaar op van 54,5 jaar tot 56,8 jaar. In bijna alle leeftijdscategorieën werden er in 2014 minder auto's gekocht in vergelijking met 2009. Alleen 65-plussers kochten iets meer auto's. De verkoop van nieuwe auto's aan particulieren daalde in het afgelopen halfjaar, van ruim 117.200 stuks vijf jaar geleden, tot minder dan 92.000.

Dat auto's steeds vaker door ouderen worden gekocht komt volgens Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, vooral door de vergrijzing. Het is de meest kapitaalkrachtige groep en deze groep is gewend om over een auto te beschikken. Bij jongeren neemt de behoefte om een auto te bezitten steeds verder af; als ze een auto nodig hebben huren ze er een.