Audi streeft met arsenaal aan techniek naar 20% CO2-reductie in 2012

Het brandstofverbruik en de uitstoot van emissies is vandaag de dag een hot issue. Het terugdringen ervan is geen

Het brandstofverbruik en de uitstoot van emissies is vandaag de dag een hot issue. Het terugdringen ervan is geen kwestie van een knop omzetten. Audi heeft zodoende een passende strategie uitgezet, om zo tot het jaar 2012 een CO2-reductie van 20 procent voor alle modellen gerealiseerd te hebben, zonder afbreuk te doen aan het sportieve karakter. Autorijden moet immers wel leuk blijven.

Hiervoor maakt Audi gebruik van TDI-technologie, hybride-aandrijflijnen, rijhulpassistentie en alternatieve brandstoffen.

Ultra low Emission systeem met AdBlue

Zo heeft het merk een ultra low emission systeem voor TDI-motoren ontwikkeld, die met behulp van AdBlue-vloeistof de stikstofoxide-uitstoot met 90 procent terugdringt. Hoewel je daar de overheid bijvoorbeeld niet veel over hoort, is dat een belangrijke vooruitgang. De uitstoot van Stikstofoxide (NOx) bij diesels is in vergelijking met benzinemotoren vele malen hoger. De betreffende modellen voldoen dankzij dit systeem aan de strenge Amerikaanse eisen en naar verwachting ook de in Europa geldende emissiegrenzen. Onderaan deze pagina zie je een visualisatie van deze techniek.

Energiemanagement

Voor benzinemotoren ligt er ook nog een reeks innovatieve technieken in de pijplijn. Zo worden de relatief zuinige TFSI-motoren nog voorzien van een energiemanagementsysteem. De energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen wordt daarbij opgeslagen en hergebruikt. Tevens werkt Audi aan een nieuwe versie van het start-stop-systeem.

e-modellen

Bij de zogenaamde e-modellen gaat de verfijning nog wat verder. Zo wordt de carosserie fijngeslepen om de aërodynamica te verbeteren, worden er banden met een lagere rolweerstand toegepast en krijgen de versnellingsbakken een langere overbrenging. Een schakelindicator maakt het geheel compleet, want de rijstijl van de bestuurder blijft natuurlijk erg invloedrijk. Op dit moment is de Audi A3 1.9TDI in e-versie leverbaar. Het brandstofverbruik bedraagt verbruik van 4,5 liter per 100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 119 gram. Dat is ten opzichte van de reguliere uitvoering een besparing van 0,4 liter diesel. Audi zal het aanbod van e-modellen de komende jaren verder uitbreiden, als TDI, FSI en TFSI.

We hebben op de IAA autotentoonstelling in Frankfurt al een tipje van de sluier gezien, in de vorm van de Audi A4 TDIe Concept. Deze concept beschikt tevens over het ultra low emission systeem met AdBlue, een start-stopsysteem en het besproken energemanagementsysteem die remenergie opslaat en hergebruikt. Gecombineerd met de nieuwe 2.0 TDI dieselmotor levert dit een verbruik op van 4,9 liter per 100 km. Over de prestaties horen ze ons niet klagen; een topsnelheid 215 km/h en van 0-100 in 9,3 seconden.

Alternatieve brandstoffen

Audi zet ook in op alternatieve brandstoffen. Zoals Bio-ethanol, ook wel E85 genoemd, omdat deze brandstof voor 85% uit ethanol en 15% uit benzine bestaat. In combinatie met een 2.0 TFSI-motor zorgt dit voor een CO2-reductie van 75%. Daarnaast is Audi druk met de ontwikkeling van een A5 2.0T op aardgas. Als laatste kunnen we het gebruik van sunfuel tegemoet zien. Een brandstof die wordt onttrokken aan biomassa, die de uitstoot van CO2 met 80% terugdringt.

Hybride

Hybride-auto’s zijn geen onbekende meer in het Nederlandse verkeer. We kennen natuurlijk allemaal de Toyota Prius, maar dat is niet het enige merk die zich op deze gecombineerde aandrijving richt. Op dit moment ontwikkelt Audi namelijk hybridesystemen voor diverse modellen. De eerste is een Audi Q7, voorzien van een 280 pk sterke 3,6 liter FSI benzinemotor en een elektromotor. Hiermee accelereert de Audi Q7 in 7,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h, terwijl het gemiddelde brandstofverbruik 9,8 l/100 km bedraagt. Dat is 23% zuiniger dan het huidige basismodel.

Rijdersassistentie

Het brandstofverbruik is zoals bekend mede afhankelijk van iemands rijstijl. Daarom werkt Audi aan systemen die assistentie en informatie verschaffen. Zoals de schakelindicator in de e-modellen en de nieuwe A4 en A5. Ook is een navigatiesysteem in ontwikkeling dat rekening houdt met omstandigheden die het verbruik kunnen beïnvloeden. Een elektronische rijtrainer, die zinvolle tips kan geven, staat eveneens op de agenda. Tegelijk met het studiemodel Cross Coupé quattro introduceerde Audi een nieuw concept. Met een druk op de knop kan de bestuurder een zuinige modus kiezen. Door iets in te leveren op het vlak van comfort en prestaties is een besparing van 20% ten opzichte van de modus 'sport' mogelijk.

Met deze omvangrijke strategie creëert Audi de voorsprong door techniek die het merk ambieert, rekeninghoudend met milieu, maar zonder afbreuk te doen aan het rijplezier. Te zijner tijd zullen we een ‘e-Audi’ aan de tand voelen, om woorden met daden te combineren.

Ultra low Emission systeem met AdBlue