De nieuwe Volkswagen Passat is helemaal nieuw. Hij groeide alleen in de wielbasis (acht centimeter) en schept daardoor meer ruimte uit hetzelfde formaat. Zo meet de bagageruimte nu 586 liter (sedan) en 650 liter-1780 liter (Variant). Op de weegschaal blijft 85 kilogram achterwege, en dat is mede te danken aan het nieuwe platform waar de Passat op gebouwd is.
High tech
Toch is er ook ruimte voor meer high tech. Elke nieuwe Passat heeft LED-achterlichten. LED-hoofdverlichting voor is standaard vanaf uitrustingsniveau Highline. Er is ook adaptieve LED-hoofdverlichting, evenals Dynamic Light Assist - met grootlicht rijden zonder tegenliggers te verblinden. De nieuwe Passat is leverbaar met het Active Info Display ofwel een digitaal instrumentarium. Vanaf medio 2015 komt een head-up display beschikbaar: dit projecteert belangrijke info in het blikveld van de bestuurder.
Helemaal van deze tijd is ook de beschikbaarheid van Car-Net, waarmee de Passat online gaat zonder smartphone. Eerder werd al bekend dat Volkswagen ook nieuwe assistentiesystemen in de pijplijn heeft. Een belangrijke in het vat is Trailer Assist; hiermee kan de Passat zelf een aanhanger manoeuvreren. Area View maakt de directe omgeving van de auto zichtbaar, desgewenst in vogelperspectief. Met Park Assist is nu semi-automatisch voorwaarts inparkeren mogelijk (tot nu toe alleen achteruit). Emergency Assist is een andere primeur. Zodra de auto ‘merkt’ dat er geen activiteit van de bestuurder meer is, wordt de auto tot stilstand gebracht. Om achterliggers te waarschuwen gaan de knipperlichten aan en maakt de auto een licht slingerende beweging. Net als de Up en Polo ziet City Emergency Braking tot 65 km/h voertuigen en nu ook voetgangers voor de auto die mogelijk gevaar lopen. Het systeem kan daarop reageren met een remingreep.
Biturbo en plug-in hybride
Tegelijkertijd kan de nieuwe middenklasser rekenen op een breed scala aan TSI- en TDI motoren. Opvallende nieuwkomers zijn de 2.0 TDI biturbo met 240 pk en vierwielaandrijving, waarmee de Passat in 6,3 seconden naar 100 sprint en maximaal 240 km/u aantikt. Verbruik? 5,3 l/100km. Uiteraard garandeert Volkswagen ook nog zuinigere varianten met 20% bijtelling. De benzinemotoren leveren 125/150/180/220/280 pk en in eerste instantie treedt alleen een 150 pk TDI aan zet. Voor verschillende motoren is de DSG-automaat weer aan zet, met zeven versnellingen. De Passat plug-in hybride staat voor de tweede helft van 2015 op de planning. Deze versie met 211 pk sterke TSI- en elektromotor mag te koop lopen met 7% bijtelling.
November in showroom
Zoals gezegd staat de nieuwe Passat als sedan en Variant vanaf november 2014 bij de dealer in Nederland. Prijzen worden in aanloop naar de introductie bekend gemaakt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review