Alle details Mercedes-Benz C-klasse Estate

Een bezoekje aan de fabriek in Bremen om alles over de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse Estate te weten te komen.

De nieuwe Mercedes-Benz C-klasse wordt op vier continenten gebouwd. Iedere 70 seconden rolt er een nieuw exemplaar van de band. Wij zijn een kijkje gaan nemen in de fabriek in het Duitse Bremen, alwaar sinds kort de productie is gestart van de hagelnieuwe C-klasse Estate. De Duitsers hadden een heuse wereldprimeur voor ons in petto.

Bremen is de geboortestad van het T-Modell (station) van Mercedes-Benz, want 35 jaar geleden rolde hier de allereerste station van het merk van de band, de W123. De C-klasse is het belangrijkste model van de Duitse fabrikant, waarvan er sinds het begin van zijn carrière al meer dan 8,5 miljoen exemplaren van zijn geproduceerd. De nieuwe C-klasse, die behalve in Bremen ook in Tuscaloosa (Alabama, VS), East London (Zuid-Afrika) en Peking wordt gebouwd, moet het succesverhaal een vervolg geven. De Limousine, ook wel liefkozend baby-S-klasse genoemd, is in ieder geval al positief ontvangen, en de eerst indruk van de C-klasse Estate belooft ook veel goeds.

40:20:40
De nieuwe C-klasse Estate is flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Het nieuwe model is 96 millimeter langer, 40 millimeter breder en ook de wielbasis is met 80 millimeter toegenomen. Die grotere afmetingen bezorgen de achterpassagiers 45 millimeter meer beenruimte. We hebben uiteraard de proef op de som genomen en zijn in Bremen op de achterbank geploft van de nieuwe Estate. De beenruimte is inderdaad toegenomen, de hoofdruimte volstaat, zelfs met het optionele panoramadak. Nieuw is de in een 40:20:40-verhouding neerklapbare rugleuning van de achterbank, waarmee de Estate is om te toveren tot een 5, 4, 3 of 2-persoonsauto en het bagagevolume navenant toeneemt van 490 liter tot maximaal 1.510 liter. De rugleuning klapt met een druk op de knop automatisch neer. Ideaal, waarbij -door de toegenomen beenruimte- de hoofdsteunen niet separaat ingeklapt hoeven te worden. Er ontstaat vervolgens een vrijwel vlakke laadvloer. In combinatie met de Easy Pack-achterklep en Hands-Free Acces is de klep te openen met een voetbeweging onder de achterbumper.

Hoog anti-allergieniveau
Net als bij de Limousine kunnen kopers van de nieuwe C-klasse Estate kiezen uit twee ‘gezichten’: een sportgrille met groot merklogo in de grille of de Exclusive Line met traditionele grille en Mercedes-ster op de motorkap. Het interieur is één op één overgenomen van de Limousine en dat is geen straf, zo kunnen we je alvast verklappen. De interieurontwerpers hebben er een fraai geheel van gemaakt. Behalve de basisuitvoering is er keuze uit drie specifieke design- en uitrustingsniveaus voor zowel het exterieur als het interieur, waarbij feitelijk alle combinaties mogelijk zijn, zoals een traditioneel Exclusive Line-exterieur met een sportief binnenste. Mercedes heeft ook veel aandacht besteed aan allergiebestrijding. De gebruikte materialen worden uitgebreid getest. De C-klasse (Estate) draagt dan ook het kwaliteitslabel van het European Centre for Allergy Research Foundation voor een wetenschappelijk getest hoog anti-allergieniveau.

Mercedes connect me
Een wereldprimeur voor Mercedes-Benz is Mercedes connect me. Het pakket aan diensten komt voor het eerst beschikbaar op de C-klasse Estate en zal daarna verder worden uitgerold op de andere modellen. Iedere Estate wordt uitgerust met een zogeheten KOM-module met een eigen SIM-kaart die in de auto wordt geïntegreerd. Tot de services behoren bijvoorbeeld het melden van ongevallen, onderhoud en pech onderweg. Via Connect me is het ook mogelijk contact te maken met de auto via een mobiel device en bijvoorbeeld de deuren op afstand te ont- of vergrendelen, de boordcomputer te raadplegen of het klimaatsysteem in te stellen. Ook een vehicle tracker (tot 1,5 kilometer) en het zogenaamde geofencing behoort tot de mogelijkheden. Met die laatste functie kun je een gebied afbakenen. Komt de auto buiten het ingestelde gebied, dan ontvang je een bericht. Leuk voor als je de auto meegeeft aan de kinderen. Het Connect me pakket kost 150 euro per 3 jaar.

De nieuwe C-klasse Estate is ook aardig wat kilo’s verloren, ondanks de grotere buitenmaten. Werd in de vorige Estate nog slechts 9% aluminium gebruikt, in de nieuweling is dat 49%. Mede daardoor is de nieuwe C-klasse Estate niet alleen 65 kilogram lichter dan zijn voorganger, maar ligt het zwaartepunt ook lager en is de stijfheid van de koets toegenomen. Het gemiddeld verbruik daalt volgens zijn makers met 20%. De nieuwe Estate komt leverbaar met een riant aanbod aan benzine- en dieselmotoren, waarvan er diverse in aanmerking komen voor 20% bijtelling. Ook een hybride en plug-in hybride zitten in de pijplijn.

Prijzen van de nieuwe C-klasse Esate worden op 30 juni bekend gemaakt. De auto arriveert vervolgens in september bij de dealer.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.