Duitse auto's stoten meer CO2 uit dan voorheen, winst voor Italiaanse en Franse merken

Uit klimaatonderzoek van de Europese koepel van milieuorganisaties T&E blijkt dat Duitse auto’s – innovatie ten spijt -

Uit klimaatonderzoek van de Europese koepel van milieuorganisaties T&E blijkt dat Duitse auto’s – innovatie ten spijt - minder zuinig geworden zijn. Dat betekent dat ze meer CO2 zijn gaan uitstoten. Opmerkelijk is dat Italiaanse en Franse merken juist wel beter scoren dan in 2005.

De uitstoot van auto’s uit het Daimler-concern (zoals Mercedessen) en Volkswagens nam toe tot respectievelijk 188 gram en 166 gram CO2 per kilometer. BMW modellen stoten wel iets minder uit, maar het gemiddelde bedraagt nog altijd 184 gram. Verder steeg de uitstoot van Suzuki modellen ook, gemiddeld 1.8 procent. Toegenomen veiligheidseisen en uitbreiding van prijzige grote en krachtige nichemodellen vanwege een concurrentiestrijd kunnen hier de oorzaak van zijn.

PSA, het Peugeot en Citroen-concern scoort met 142 gram een stuk beter. Fiat is een goede tweede met 144 gram. Renault neemt de 3e plaats op de ranglijst in met 147 gram.

Dat het Europees Parlement vorige maand heeft besloten dat autofabrikanten meer tijd moeten krijgen om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s te laten dalen, lijkt zeker een must. In 2015 moeten de fabrikanten onder de norm van 125 gram CO2 uitstoot per kilometer zitten.