Meer dynamiek - Opel vernieuwt Zafira

Op de autotentoonstelling van Bologna in december zal Opel de vernieuwde Zafira onthullen aan het wereldwijde publiek. De populaire gezinsauto ging opnieuw op de tekentafel, en ook de techniek werd opgefrist. Een sportievere inborst en zuinigere motoren zetten de Zafira vanaf februari 2008 opnieuw op de kaart.

De Zafira is mateloos populair. Begin volgend jaar zal het tweemiljoenste exemplaar van het model overigens van de band rollen. Opel vernam dat de markt om een vleugje sportiviteit vroeg, en heeft bij het ontwerp van de vernieuwde Zafira daarop ingespeeld. Het front kreeg wat extra chroom rond de grille en koplampen. De mistlampen kregen een nieuw plaatsje in de vernieuwde bumper. Achteraan zien we twee transparante 3D-cellen in de rode achterlichten. Een zilverwitte strip op de achterlichten gaat over in de chroombies aan de achterzijde.

Het interieur kreeg ook glanzend chroom erbij rond de airco- en radiobediening. Op de Cosmo-versie zien we een elegante pianolakafwerking op de middenconsole en een sierinleg op het stuurwiel. Verder is het infotainmentsysteem met navigatie-, CD-, DVD- en MP3-functies voorzien van stereoaansluitingen voor externe audio-apparaten zoals een iPod. Aan het welbekende Flex7-stoelsysteem van de Zafira werd niet getornd.

Om meer dynamiek aan de Zafira te geven werd een elektronisch dempersysteem IDS plus ontwikkeld. Ook zien we adaptieve bi-xenon koplampen met dynamische bochtverlichting, wat vrij uniek is.

Het motorpalet werd ook bijgewerkt. De motoren zijn afgestemd op een lager verbruik en hoger vermogen. Het gamma krijgt een nieuwe 1,6-liter benzinemotor met 115 pk en twee 1.7 CDTi common-rail turbodiesels, waardoor de keuze nu “reuze” is: 9 motoren in totaal, variërend in vermogen van 94 pk voor de aardgasversie tot 240 pk voor de OPC.

De 1,6 liter heeft nu een iets lager verbruik; 7.0 liter per 100 km. De 1.7 CDTi dieselmotoren vervangen de 1.9 CDTi 100 en 120 pk versie. De nieuwe krachtbronnen produceren 110 en 125 paarden en zijn gekoppeld aan een zesbak. Een roetfilter is standaard. Beide dieselmotoren verbruiken 5,7 liter brandstof per 100 km en dat is ook weer wat lager dan hun voorgangers.

Overigens werd ook bekend dat de opvolger van de Zafira tevens als Chevrolet op de wereld komt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.