Westerse automerken favoriet in China

Het is geen geheim dat Westerse autofabrikanten goed boeren in China. Kredietverzekeraar Euler Hermes heeft de markt in kaart gebracht en constateert een gezamenlijk marktaandeel van bijna 60%. Duitse automerken doen de meeste zaken.

Westerse automerken hebben groot martkaandeel in China. Chinese autoverkopen in opkomst.
Autoproductie in China

Slechts vijf procent van de Chinezen bezit een auto, tegenover zestig procent van de Europeanen. Omdat de auto daar in opkomst is en voor de Chinese bevolking een stijging op de sociale ladder betekent, neemt de Chinese premier Li voortijdig milieumaatregelen; er moeten ruim zes miljoen vervuilende auto’s worden vervangen door meer duurzame exemplaren.

Ondanks dat China zelf ongeveer tachtig lokale private autofabrikanten heeft - waarvan er vijftien meer dan 100.000 auto’s per jaar produceren – is de Westerse auto favoriet. De westerse automerken hebben in China een gezamenlijk marktaandeel van 60%, zo blijkt uit onderzoek van Euler Hermes. Bijna alle in China rijdende auto’s zijn ook in China geproduceerd. Westerse merken moeten immerse en joint venture sluiten met een Chinees staatsbedrijf om in China te kunnen produceren.