De ontwikkeling staat geheel in het teken van het ‘Be Green’ programma van het concern. Dit Two-mode Hybrid system staat voor een combinatie van een V8-benzinemotor met cilinderuitschakeling, een 87 pk sterke elektromotor en een elektronisch gestuurde continu variabele transmissie. In het geval van de Aspen en Durango betekent dat een 5,7 liter V8 benzinemotor, die gecombineerd met het hybridesysteem 385 pk eruit perst. Wanneer lang niet alle pk’s nodig zijn – in stadsverkeer bijvoorbeeld – worden vier cilinders uitgeschakeld.
Er zijn twee functioneringsmogelijkheden beschikbaar, één voor hoge en één voor lage snelheden. De keuze hoeft de bestuurder gelukkig niet te maken. Het verschil in deze modi zit in de gebruikte aandrijving, wel of geen verbrandingsmotor bijvoorbeeld. Welke stand ook is ingeschakeld, de kinetische energie die vrijkomt bij afremmen of uitrollen wordt omgezet in elektrische energie, die wordt opgeslagen in de accu’s. Natuurlijk zijn de accu’s netjes weggewerkt met behoud van alle ruimte.
Ondertussen wordt er ook gewerkt aan een Mild Hybrids voor een deel van de modellenrange. De auto is dan voorzien van een start-stop systeem gecombineerd met de opslag van remenergie in accu’s, om later te gebruiken voor de elektrische systemen. Een nieuwe zuinigere V6 staat ook op stapel. Die is tevens geschikt voor Ethanol (E85) brandstof.