We moeten zelfs terug tot 1969 om een dermate zwakke start van het autoverkoopjaar te zien. Niet meer dan 107.265 nieuwe personenauto’s werd het eerste kwartaal op kenteken gezet en in de maand maart waren het er slechts 29.530. De best verkochte merken in maart waren 1. Opel (2.643 stuks), 2. Renault (2.474), 3. Volkswagen (2.458), 4. Peugeot (2.240) en 5. Ford (1.886).
Over het eerste kwartaal ligt die rangorde iets anders: 1. Volkswagen (12.300 stuks), 2. Peugeot (8.050), 3. Renault (8.031), 4. Kia (6.630) en 5. Ford (6.604). Geen van deze merken scoorde trouwens een absolute plus in deze periode, hoewel Renault nauwelijks verloor. Wél groeiden Dacia, Opel en Skoda in absolute zin.
In dat hele eerste kwartaal waren het vooral kleintjes die redelijk verkochten. De top vijf: 1. Volkswagen Golf (5.048 exemplaren), 2. Renault Clio (3.747), 3. KIA Picanto (3.697), 4. Volkswagen Up (3.459) en 5. Peugeot 208 (3.068). Over maart waren de toppers: 1. Renault Clio (1.015), 2. Volkswagen Golf (1.101), 3. Skoda Octavia (943), 4. Mitsubishi Outlander (931) en 5. Renault Captur (918).
Fiscaal begunstigd
Met die hoge plek van de Outlander PHEV wordt duidelijk dat niet álle fiscaal begunstigde voertuigen (plugin hybrides en andere) nog vóór 1 januari op kenteken zijn gezet; de eerste drie maanden werden 1.532 Outlanders verkocht. Ook de vorig jaar zo enorm scorende Volvo V60 blijft het ook na de jaarwisseling behoorlijk doen: 659 in maart, 1.903 het kwartaal. Maar met de Chevrolet Volt is het, vanwege zelf de handdoek in de ring gooien, gehaal afgelopen, terwijl evenknie Opel Ampera in maart een schamele drie maal werd verkocht – en de eerste drie maanden acht keer. In de elektrische (puur elektrische en plugin hybride) sector werden in het afgelopen kwartaal nog verkocht: Tesla S (207), BMW i3 (176), Nissan Leaf (151), Renault Zoë (32 en één Fluence. Om op grond hiervan te stellen dat elektrische tractie dé toekomst biedt, nou néé. Maar daar kijken we niet naar één kwartaal.
Een barre start van het verkoopjaar dus, waarvan RAI en Bovag zelf voorspellen dat het totaal op zo’n 400.000 nieuwverkopen uit zal komen. Een forse veer gelaten, maar toch een aantal dat voor ons van auto’s verzadigde land wel eens gezond en blijvend zou kunnen blijken.