Mazda 6 Sedan in januari in Nederland

We hebbben de nieuwe Mazda 6 al even gezien, maar vanaf januari vinden we sedan in de showrooms. In februari volgt de

We hebbben de nieuwe Mazda 6 al even gezien, maar vanaf januari vinden we sedan in de showrooms. In februari volgt de Hatchback en in maart de SportBreak. Het is het tweede model van Mazda dat ontwikkeld is volgens de Zoom Zoom filosofie.

De gedachte achter deze filosofie wordt met kernwoorden als pakkend en sportief, ervaring van exclusiviteit en doordachte oplossingen omschreven. Met hoogwaarde afwerking, goede rijeigenschappen, ruimte en comfort én een dynamische stilering van de koets geeft Mazda hier antwoord op.

Hoewel de vorige Mazda 6 al een succes was voor het merk, moet dat bij de nieuwe Mazda 6 nog meer het geval zijn. Daarvoor werd de auto helemaal opnieuw ontwikkeld. De lat werd weer wat hoger gelegd in de zin van kwaliteitsniveau, maar ook in formaat. Ondanks de toename van de afmetingen - 6,5 cm in de lengte, 1,5 cm in de breedte en 5 cm wielbasis - en het uitrustingsniveau van de 6, nam het gewicht met 35 kg af. Samen met een efficienter gelijnde koets is het verbruik bij elke nieuwe 6 afgenomen.

Het interieur combineert sportiviteit en verfijning, wat bij moet dragen aan een exclusief gevoel. Dankzij de toegenomen afmetingen ontstond er meer beenruimte en werd de bagageruimte toegankelijker. Leuk detail is de zogenaamde Welcome Mode. Een blauw licht schijnt door het interieur tijdens het rijden in het donker. De bedieningstoetsen lichten bij indrukken fel op en zwakken dan af naar een normale waarde. Door tal van aanpassingen aan isolatie en onderstel is de nieuwe 6 ook wat stiller geworden.

De tweede generatie van de Mazda6 wordt aangeboden in vier uitrustingsvarianten. De basisversie, de Exclusive, heeft al 16 inch lichtmetalen wielen, handbediende airconditioning, zes airbags, dynamische stabiliteitsregeling (DSC), en een CD/MP3 audiosysteem met vier luidsprekers met aux-aansluiting.

De Touring heeft verder nog 17 inch lichtmetalen wielen, stuurschakelaars voor het CF-Net, Bluetooth® systeem voor mobiele telefonie, 6-CD-wisselaar/MP3 audiosysteem met zes luidsprekers, dual-zone automatische klimaatregeling, met leer bekleed stuurwiel en pookknop, boordcomputer, regen- en lichtsensoren, mistlampen vóór en cruisecontrol.

De Executive omvat al het hierboven genoemde, aangevuld met 18-inch lichtmetalen wielen, een premium Bose® audiosysteem, Bi-xenon koplampen, adaptieve verlichting (AFS), systeem voor het bewaken van de bandenspanning, geheel met leer beklede stoelen en parkeerhulp met sensoren.

De GT-M is gelijk aan de Executive, maar heeft daarentegen het sportpakket voor het exterieur, half met leer beklede en verwarmde stoelen en lichtmetalen pedalen.

Het motorengamma bestaat uit een nieuwe 2,5 liter benzinemotor met 170pk en 226 Nm, die daarmee krachtiger en zuiniger is dan zijn voorganger. Met een top van 220 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8 seconden hoef je je niet te schamen. Het verbruik is ook om over naar huis te schrijven, namelijk 8,1 liter per 100 km.

Andere benzinekrachtbronnen zijn de 1,8 liter (120pk, 165 Nm, vijfbak) en 2,0 liter (147 pk, 184 Nm,zesbak of automaat). Net als de 2,0 CiTD dieselmotor (140 pk, 330 Nm, zesbak) werden ze nog onder de loep genomen om het brandstofverbruik terug te dringen. Dat lukte met ongeveer 10%.

De Mazda 6 sedan staat vanaf 25.795 euro in de prijslijsten. Dieselrijden kan vanaf 30.495 euro

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.