En dan nu officieel: Audi Q5 facelift

Audi heeft nu zelf de facelift van de Q5 officieel bekend gemaakt. Nu weten we dat de strakgetrokken versie vanaf oktober bij de dealer staat. Nieuw in het gamma zijn de 2.0 TFSI met 225 pk en een 3.0 TFSI zescilinder.

Zoals we al eerder konden zien heeft Audi de carrosserie van de Q5 subtiel strak getrokken. Het gemoderniseerde front met nieuwe grille en koplampen springt nog het meest in het oog. Voor het interieur heeft Audi met name ander materiaalgebruik, een nieuw stuurwiel en dat soort zaken bedacht. Ook zijn veel bedieningselementen nu afgewerkt met chroom. De middensconsole heeft accenten in hoogglans zwart. Het MMI navigatie plus-systeem is nu nog eenvoudiger te bedienen dankzij vier knoppen. Audi drive select – waarmee verschillende rijmodi te selecteren zijn - is voortaan standaard.

De vernieuwde Q5 wordt leverbaar met drie TDI en twee TFS-motoren. De benzinemotoren zijn nieuw; er is keuze uit de 2.0 TFSI met nu 225 pk en een 3.0 TFSI die 272 pk levert. De drieliter zescilinder vervangt de atmosferische 3.2 en is standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Met deze topmotorisering haalt de Q5 al 100 km/u binnen zes tellen maar blijft het gemiddelde verbruik beperkt tot 8.5 l/100km. Een echt zuinige klant is de 2.0 TDI met 143 pk. Wanneer deze is gekoppeld aan voorwielaandrijving en een zesbak laat de Q5 precies 5.3 l/100km voor zich noteren. De 2.0 TDI met 177 pk met S tronic en quattro vierwielaandrijving lust zes liter. Een zescilinderdiesel is er ook, de 3.0 TDI met 245 pk heeft het laatste woord. De recent geïntroduceerde Q5 hybrid versterkt het gamma opnieuw met zijn 2.0 TFSI en elektromotor. De hybrideversie is ietsje zuiniger dan de louter benzine-aangedreven variant.

Dankzij verfijningen op het gebied van vering en demping is het comfortniveau verder verhoogd. Nieuw is een elektromechanische stuurinrichting met een zeer directe overbrenging en snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Deze besturing werkt ‘vraaggestuurd’. Alleen deze nieuwe stuurinrichting zorgt al voor een verbruiksdaling van 0.2 l /100 km. Eveneens standaard: een elektromechanische parkeerrem, downhill assist en ESP.

De nieuwe Audi Q5 wordt in oktober op de Nederlandse markt verwacht. De exacte specificaties en de prijsstelling zijn nog niet bekend.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.