Audi heeft het design van de nieuwe A3 laten evolueren, maar dankzij verfijnde, plattere koplampen, de nieuwe zeshoekige grille (kijk maar eens goed), extra breedte, meer wielbasis, de scherp aangesneden flanklijn en lagere raampartij doet de nieuwe generatie weer een tikje sportiever aan. Niet overtuigd? Bekijk dan het interieur. He-le-maal nieuw, met een slanke middenconsole voorzien van tuimelschakelaars, nieuwe MMI-bediening met draai/touchpad, losstaand TFT-scherm en meer zit- en opbergruimte. Aan wie hebben we dat te danken. Aan een Nederlander! Let ook even op de ventilatieroosers, die door ze in te duwen of er aan te trekken gefocused of diffuus ventileren. In de middenarmsteun wordt optioneel een antenneversterker voor de GSM aangeboden, zodat je bij in-car bellen altijd goede netwerk dekking hebt en de telefoon minder energie verbruikt.
Niet te zien is dat de nieuwe A3 op het kersverse MQB-platform staat, hoewel Audi het – vanwege de variabiliteit ervan – liever geen platform noemt. Het maakt een kostenefficiënte, lichtere en efficiënte bouw mogelijk waardoor er niet alleen A3-varianten (ook een sedan en Sportback) op stapel staan, maar de nieuwste generatie ook 80 kg lichter is dan zijn voorganger. De lichtste variant weegt 1175 kg. Om dit resultaat te bereiken hebben de Duitsers ook gebruik gemaakt van kunststof en aluminium (motorkap en spatborden).
Vanwege de nieuwe bouw zijn ook de motoren allen nieuw, met bijvoorbeeld de 1.4 TSI 122 pk, de 1.8 TFSI 180 pk, een 2.0 TDI 150 pk. Aardgas en hybride-varianten zijn in ontwikkeling maar de 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling - nu nieuw in de A1 - evenals een bescheiden 1.2 TSI staan sneller op de rol. Voorlopig is de 1.6 TDI de zuinigste met een gemiddelde uitstoot van 99 gram CO2. Da’s overigens dezelfde waarde als de spaarversie van de huidige A3 mag dragen; hier geen vooruitgang dus.
Elke nieuwe Audi A3 beschikt standaard over airconditioning, in hoogte verstelbare voorstoelen, boordcomputer met efficiencyprogramma en zeven airbags (inclusief knieairbag). Interessante opties zijn LED interieurverlichting, een sound system van Bang & Olufsen, een glazen panoramadak, en xenon plus-verlichting met LED-dagrijverlichting en LED-achterlichten.
De sportieve rijder kan nu zijn hart verder op halen. Niet alleen dankzij de krachtige motoren, maar ook vanwege de keuze uit drie onderstellen (standaard, sport of s line) met maximaal 25 mm verlaging. Audi magnetic ride (adaptieve demping) komt op de optielijst te staan, evenals Audi drive select met diverse rijprogramma’s. 16 of 17 inch wielen zijn standaard, 18 inch is optioneel.
In augustus staat de nieuwe A3 bij de Audi-dealer. Prijzen worden in de aanloop naar die introductie vrijgegeven.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review