Wie had dat gedacht, toen Fiat onder leiding van de kennelijk visionaire Sergio Marchionne in 2009 aandelen Chrysler begon op te kopen. Het derde Amerikaanse autoconcern (na General Motors en Ford) verkeerde toen, net als deze andere twee bedrijven, in een diepe crisis. Chrysler maakte een verlies van liefst $ 100 miljoen. Per dag.
Marchionne wist toen persoonlijk bij president Obama een deal te sluiten om Chrysler, met enorme steun van de staat en daarnaast substantiële financiële steun van vakbonden, onder leiding en deels als eigendom van Fiat er weer bovenop te helpen. Dit plan werd door analisten met de grootste mogelijk scepsis bezien.
Maar het tij keerde en allengs verwierf Fiat niet alleen meer aandelen Chrysler, het Amerikaanse concern wist, drijvende op de herstelgolf van de totale Amerikaanse economie, weer winst te maken, terwijl Fiat zelf zwaar leed onder de crisis op de Europese markten. In 2012 bijvoorbeeld maakten Fiat en Chrysler samen een nettowinst van 1,41 miljard euro. Zonder Chrysler was het een verlies van 1,04 miljard voor Fiat geweest.
€ 2,66 miljard
Het Italiaanse concern bezit momenteel al 58,5 procent van de aandelen Chrysler en zal, nog op of voor de 20evan deze maand, de resterende 41,5 procent kopen van het gezondheidsfonds voor gepensioneerden van de gigantische Amerikaanse vakbond UAW, United Automobile Workers. Daarmee is een bedrag gemoeid van € 2,66 miljard ($ 3,65 mrd). Als de deal is gesloten zal Fiat nog eens in vier jaarlijkse termijnen 700 miljoen dollar aan dit fonds betalen.
De fusie biedt Marchionne financieel armslag om zijn reorganisatie- en vernieuwingsplannen voor de Europese activiteiten van Fiat te realiseren. Deze midden vorig jaar gelanceerde plannen vergen een investering van € 9 miljard, waarvoor de nu $ 12 miljard reserves die Chrysler zo snel heeft weten op te bouwen, goed van pas komen.
Chrysler heeft, voornamelijk op de sterk aantrekkende Amerikaanse markt, zijn verkopen al 44 maanden achtereen zien stijgen. Dat zijn rooskleurige gegevens, maar dat wil nog niet zeggen dat het geheel er zo florissant uitziet. Het ontbreekt namelijk Chrysler aan één essentieel ding: een goed gevulde pijplijn met nieuwe modellen. En die heb je nodig, op de vervangingsmarkten waar de nu nog twee concerns vooral actief zijn. Maar bij de Europese merken, waarbij in de eerste plaats Alfa Romeo nieuwe impulsen moet krijgen volgens Marchionne’s plannen, zijn juist wel veel aantrekkelijke nieuwe modellen op komst, waarbij een hoopgevend begin is gemaakt met de nu al iconische Alfa 4C.
Volgens een verklaring van Fiat, vandaag verstrekt door Marchionne en Fiats chef John Elkann, kunnen Fiat en Chrysler als wereldconcern samen de modellenpolitiek en verdere ontwikkelingen stroomlijnen. Fiat/Chrysler wordt na de fusie het zevende automobielconcern ter wereld.
We beginnen te vermoeden dat Marchionne het allemaal goed heeft gezien.