Volkswagenbusje, rust in vrede

Op 20 december wordt er een tijdperk afgesloten. Dan loopt, na een record-productietijd van 63 jaar, de laatste Volkswagen Type 2 van de band – bij ons beter bekend als het ‘Volkswagenbusje’. Zoals zovelen had ik er een sterke persoonlijke band mee.

Na 63 jaar - een record - wordt de productie van het Volkswagenbusje gestaakt.
De speciale uitvoering ter gelegenheid van de definitieve productiestop.

Het was in 1947 dat Ben Pon sr, de Nederlandse importeur van Volkswagen, bij een fabrieksbezoek in Wolfsburg een voor intern transport gebruikt karretje zag dat gebaseerd was op de VW Type 1, ofwel De Kever. De ‘Oude Ben’ zag er commerciële mogelijkheden in als bestelbusje en schetste dat voor zijn gastheren/zakenpartners op een op blaadje papier. In 1950 werd de Type 2 in productie genomen.

Veiligheidseisen
Nu, 63 jaar later – een absoluut duurrecord voor een automodel – wordt de productie in Brazilië gestaakt omdat de Transporter, zoals hij officieel heet, niet meer voldoet aan de veiligheidseisen die daar vanaf volgend jaar gelden. De Transporter werd nergens anders meer geproduceerd. Intussen werden er in Duitsland 2.142.918 exemplaren van gebouwd en in Mexico en Argentinië, maar vooral in het Braziliaanse Sâo Bernardo do Campo (Sint Bernard, maar niet vernoemd naar Ben Pon), heeft productie van de Transporter plaatsgevonden: in totaal werden het er wereldwijd meer dan tien miljoen.  

Het Volkswagenbusje heeft bij ontelbaar veel mensen een speciale plek in hun hart veroverd. Als uniek bedrijfstransportmiddel, als kampeerbusje en als hippie-woonwagen. Bij mij is het vooral de auto waarin ik écht heb leren autorijden.

'Mijn' bestelauto
Dat kwam zo: toen ik begin jaren zestig (jawel, van de vorige eeuw) al snel door m’n karige studiebeurs heen was, zocht ik naar een aanvullende inkomstenbron. Die deed zich voor als chauffeur op een bestelauto van een redelijk groot Amsterdams bedrijf voor woning- en vooral kantoor- en bedrijfsinrichting. Die bestelauto was een grijs Volkswagenbusje, eentje met klapdeuren aan weerszijden van de laadruimte. Afgezien van de in mijn ogen toentertijd niet onaardige beloning, waren de bijkomende emolumenten het door de week ter beschikking hebben van gemotoriseerde transport (hij mocht ’s avonds mee) én een aanvulling van m’n rijvaardigheid – waarvoor trouwens al een leuke basis was gelegd met een droomvakantiereis met een Kever naar Griekenland, zeg maar een expeditie, in die tijd.

Het werk bestond uit het afleveren van materialen en gereedschappen aan de behangers, stoffeerders en andere ambachtslieden op diverse locaties in de stad en ook wel een beetje daarbuiten. De firma had een enorme opdrachtgever in de toen krachtig expanderende Vrij Universiteit, die over een schier ontelbaar aantal panden in de stad was verspreid. En overal was altijd wel wat te doen.

Dus sleepte en sjouwde ik met rollen zeil, potten linoleumkit, zakken gips, haalde gordijnen op die door thuiswerksters werden gemaakt en hing Luxaflexen op in door gniffelde bakvissen bemande koekfabrieken. En manoeuvreerde lustig door het toen nog aardige Amsterdamse verkeer.

Een bewijs van de vaardigheid die je daarin ontwikkelde moge geleverd zijn door het feit dat ik eens over het Spui reed – dat kon en mocht toen nog – waar de weg bijna versperd was door een melkkar rechts en een kiepwagen links. Ik kon er nèt tussendoor dacht ik. Net niét dus, want beide buitenspiegels liepen bij de passage een tik op. Let wel: ze waren niét kapot, maar alleen versteld.

Maar het ging niet altijd goed. Een keer heftig remmen, uiteraard voor een fietser, resulteerde in een lawine in de laadruimte. Niet echt veel schade, maar een blik linoleumkit was omgevallen én opengegaan. Als u dat spul kent, het is kleverige viezigheid, die toen alleen met peut of zo opgeruimd kon worden. Echter, dat had ik niet aan boord en de kit was van het sneldrogende soort.

Maar achterin lag ook nog een overtollig en dus ongebruikt stuk vloerbedekking, Heugafelt naar ik me herinner. Dus de gemorste kit netjes uitgesmeerd over de ribbelvloer van het busje en toegedekt met het tapijt, dat meteen Vast Tapijt was. Het wat bijgesneden en zo een nadeel in een voordeel veranderd. En maar hopen dat ze het in het weekeinde niet op zouden merken.

Leermeester
IJdele hoop: maandagochtend moest ik metéén bij de baas komen. Daar zou wat zwaaien, maar néé. Ik werd geprezen voor het verfraaien en beter bruikbaar maken van het busje. En – hij had me toch al een tijdje in de gaten – of ik geen trek had in een wat meeromvattende carrière in het explosief exponerende woninginrichtingsbedrijf? Dat overviel me nogal.

Niet veel later kreeg ik de kans bij Het Parool te beginnen als leerling-journalist. En daar bleek het later goed van pas te komen dat ik écht had leren autorijden. In een Volkswagenbusje.

 

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Volkswagenbusje, rust in vrede
Ik rij er mee als taxi en er staat nu 232000 op,net weer de distrubutie laten vervangen,op naar de volgende 120000,het is een prima bus.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
Superbus. Na 10 jaar op slaolie te hebben gereden de bus verkocht (ruim 700.000 km) in 2009 en direct weer een vw 2.5 tdi gekocht... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
Transporter T5, T edition 130PK verlengt. Van al mijn andere auto's (Korea, Japan) is deze voor mij eerste VW transporter een grote teleurstelling. De motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
zeer gemakkelijke auto met weinig onderhoud t4 19 td 88pk!!.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
Bij 17000 km problemen met koppeling, bonkt bij het optrekken, ook al bovenste lagers schokdempers vervangen onder garantie. Ik hoor meer problemen met de koppeling!!!!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
Huidige Kilometerstand 362.552 Ik kan niet anders zeggen dan dat ik deze auto ga missen. Hij is nu ingeruild, en ik stap over op een Verlengde.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
De automaat kapot na 150.000 km revisie 3000,= euro, nieuwe bak kost 5200,= euro ex btw bij Pon ex montage. De motor is te.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
In 2004 nieuwe t5 gekocht.In 2006 begon de ellende.Behalve het langzaam uiteenvallen van het interieur kwamen de onkosten. Een opsomming van wat er allemaal kapot is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
Ik heb een highline 174 pk ik heb de auto nu 2 jaar. Tot nu toe nieuwe turbo nieuwe schokbrekers neiuwe aandrijfassen nieuw spruitstuk enz Waardeloze auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
vw transporter, verlengd 2.5 tdi gechipt naar 209 pk.Black pearl lak. leder interieur met dubbele cabine. Hierin rijdt je in je werkbusje alsof je in een.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
Ik heb in nov 2008 een t5 174 pk aut. gekocht, vanaf de eerste kilometer tot nu inmiddels 120000 km problemen met mijn bus. turbodruk meter.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
T4 (2.5 tdi) van 2001, gekocht in 2002 met 37000 km. Reparaties: - Bovenste motorsteun afgebroken (zat los). Door voorover hangende motor ook rubbers van homokyneten beschadigd. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
bijna iedereeen heeft wel een paar min punten ik niet kijk eens naar je eigen hoe ga je met je materiaal om alles wat beweegt kan kapot en.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
Ik rijd sinds april 2005 in mijn T5 gekocht als Demo. Zeer compleet en in deze verlengde uitvoering een hele fijne reisauto. De korte versie.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
inmiddels heb ik sinds juni weer en nieuwe 24000km (zie review 30-12-2007) nu een 174 pk met luchtvering voor en achter rijd geweldig maar ooo.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
slechtste auto tot nu toe.t4 was goed T5 is in een woord BAGGER gekocht in 2004 wachten 11 mnd een kind gaat sneller.Dag een, bumpers.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
in 2006 een nieuwe t5 gekocht zonder problemen naar 28000 km,en toen begon de ellende geen dag meer starten koud of warm weer geen verschil. nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
Mooie bus om te zien en lekkere bus om in te rijden. Toch een paar puntjes: de 6-traps automaat is erg onrustig tijdens het rijden.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
ik heb nu m'n derde T, de eerste was een blauwe i 88 pk een T4 dus, deze nieuw gekocht in 1999, bij de Waal,.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
Wij rijden nu al een geruim aantal jaren in een T4 2.4 D uit 1997. Ik heb er nu ruim 100.000 km mee gereden en nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
Heb de auto nu 1 jaar, rijd lekker en zuinig. Ook perfect met paardetrailer. Niet zo ruim als mijn vorige auto, een ford transit.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
Ik heb een T5 Automaat 174 Pk en trild rond de 70 km per uur en als ik hem laat acellereren van 70 t/m 110.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
Zeeeeer dure bus. zou hem prive dan ook niet aanraden is niet te betalen. en dan heb ik het nog niet over de irritatie die er bij.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
Pure Duitse degelijkheid. 80000 gereden, alleen een keer probleempje gehad met een raam dat niet dicht ging. Rijdt verder super, sublieme wegligging voor een bestelbus.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
06-2002. Met mijn prive LWB bus met DC nu 200.000 km gereden. Voor de tweede keer achterveren gebroken. Motor getuned naar 130 PK. Sindsdien 45000.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
oliepomp verstopt.... 6200 euro voor een nieuwe onderhelft van de motor... belachelijk... toch maar kijken voor een vito.... De bedrijfswagen gaat net zoals de personenwagen een.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
in 2005 kocht ik een T5 met de gedachte "dan maar een paar euro`s meer maar wel een bedrijfzekere auto". ik werk regionaal dus veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagenbusje, rust in vrede
Na jaren héérlijk gereden te hebben in onze T4 zonder problemen, hebben we vorig jaar een T5 uit '04 gekocht. Mooie auto om te zien.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
Ik heb mij vorig jaar een T4 aangeschaft een van de eerste die er gemaakt zijn :bj 91. Hij heeft 300 000 km en met een.. Lees volledige review.
Volkswagenbusje, rust in vrede
rij sinds 1-1-2009 een T5 174 PK Automaat aangepast voor rolstoelvervoer. 240 km startmotor defect 1359 km waterpomp defect 4583 km stuurbekrachtiging defect 6743 km airco defect 9834 km auto.. Lees volledige review.