De Louwman-groep, vooral bekend van Toyota, nam in januari 2012 het futuristische pand langs de A2 over van Hessing, die door ongelukkige onroerend goed-escapades failliet was verklaard. Louwman wist tevens het servicedealerschap van Hessing’s merken Rolls Royce, Bentley en Maserati binnen te slepen en voegde daar ook de representatie van Lamborghini aan toe. Dat Lexus er ook zou worden gevestigd was logisch, aangezien Louwman deze ‘gold card’ van Toyota van meet af aan in ons land vertegenwoordigde. Het lijkt een kwestie van tijd, of de via een andere tak van Louwman vertegenwoordigde merken TVR en Morgan vinden er ook een plekje.
Louwman combineert de activiteiten voor deze topmerken langs de A2 met een beduidende afdeling voor jonge occasions in de hogere regionen. De nu verworven distributie voor Nederland van McLaren is een waardige aanvulling, die gisteren met een feestelijke presentatie van het nieuwe topmodel P1 werd beklonken.
Passende entourage
Daar konden we constateren dat Louwman het van buiten zo spectaculaire pand ook van binnen tot een passende entourage voor de topmerken heeft omgetoverd. Onder Hessing zag het er binnen nogal kaal, om niet te zeggen shabby uit, in scherpe tegenstelling tot de overdadig luxueuze vestiging in De Bilt waar Hessing jarenlang betere tijden had gekend.
Nu heeft het goedkope zeil op de vloer plaatsgemaakt voor keurige tegels en zijn de kale plafonds aan het oog onttrokken door fraaie bespanning. Verder hangt de showroom vol met beeldende kunst.
Formidable P1
Voor het McLaren-feestje echter was dat alles wat naar de achtergrond geschoven door een klaterende presentatie van het nieuw toegevoegde merk. Enkele exemplaren van de verrukkelijke 12C werden echter afgetroefd door de presentatie van de al eerder op de autosalons van Parijs en Geneve vertoonde nieuweling P1, de formidabele opvolger van de legendarische F1.
Diens twinturbo V8 van 916 pk (en 900 Nm) wordt bijgestaan door een elektromotor van 179 pk, want de P1 is, net als Porsches nieuwste paradepaard 918 Spyder, een hybride. Hij kan een kilometer of tien met uitsluitend elektrische aandrijving rijden, maar (fiscaal) interessanter is dat hij een gecombineerde koolzuurgasproductie heeft van nog geen 200 gkm.
Duizelingwekkend
Nog spectaculairder zijn de ‘gewone’ prestaties van de P1: een topsnelheid van 350 km/h en een acceleratie die duizelingwekkend is. In nog geen 3 sec naar de honderd en vier tellen later staat er al 200 op de teller. Dat mede doordat de P1 goeddeels uit koolstofvezel en Kevlar is opgetrokken; de monocoque alleen weegt net 90 kg. Het schijnt dan McLaren momenteel hard aan het proberen is het ronderecord van de 918 Spyder op de Nürburgring (6 min 57”) te verpletteren.
Maar het meest verbijsterende van de P1 is toch wel de prijs. Ruim een miljoen euro, om precies de zijn € 1.111.617. En dan zeggen insiders ‘dat het nog meevalt’, mede doordat de BPM binnen redelijke grenzen blijft vanwege die meevallende CO2-productie.
Sorry hoor, ook al is de gelimiteerde oplage van 375 exemplaren al vrijwel uitverkocht (de doelgroep kijkt niet op een miljoentje) ik vind dat het gewoon niet kán, zo'n bedrag voor een auto, in deze tijden. Ook al lijkt het doel ’s werelds beste auto te maken wellicht bereikt.
Schrijf een review