Fotoreportage Autosalon van Genève 2013, de krenten uit de pap

Al is het nieuws grotendeels bekend, een echt bezoek aan de salon van Geneve levert toch altijd iets extra's op.

De opening van de jaarlijks autosalon van Genève markeert het begin van de lente. Maar of de autowereld ook zo’n bloeiend seizoen beleeft is maar de vraag. De verkoopresultaten in Europa stemmen niet vrolijk en ze worden lang niet bij alle merken goedgemaakt door de wél opbloeiende markten elders. Niettemin was de sfeer op de salon opperbest.

Vrijwel al het nieuws dat – nog tot en met 17 maart – in Genève staat hebben wij u al op AutoVandaag voorgeschoteld. Dit verslag over onze rondwandeling over de salon gaat dan ook meer over de dingetjes die ons toch nog opvielen. Voor de overzichtelijkheid hebben ze we wel in alfabetische volgorde gezet.

Glazen schutting
Om te beginnen, die auto die volgens ons absoluut de show stal, de Alfa Romeo 4C. In het echt ziet-ie er nog veel beter uit dan alle, al dan niet ‘uitgelekte’ foto’s beloofden. Maar… hij wijkt geen spat af van het prototype dat hier al twee jaar geleden pronkte. En nu ook al heel wat officiële fabrieksfoto’s zijn verspreid, komt het wat potsierlijk over dat wanneer we in de ochtend van de persdag de Alfa-stand opwandelen, er nog een doek over de 4C is gedrapeerd. Pas om elf uur wordt-ie officieel onthuld – en dan is het natuurlijk zo heftig dringen dat er geen foto’s te maken zijn. Dus dat later maar gedaan – en dan blijkt er zo’n fotografisch belemmerende glazen schutting om het begerenswaardige karretje te zijn opgetrokken. Het begeleidende model maakte wel wat goed.

Bij BMW zagen we de 3-serie GT voor het eerst in levenden lijve en waar we van de eerder gepubliceerde foto’s niet bepaald verrukt waren – veel te veel 5-serie GT – blijkt hij ontzettend mee te vallen. Lekker sportief, eigenlijk wel. En ruim. Het wordt volgens ons een bestsellertje, met een vanafprijs van nog geen 43 mille.

Dat zal in ons land minder gelden voor de Hyundai Grand Santa Fe, die in de VS al een jaar een flink succes is. Het is een kanjer, met een lengte van bijna vijf meter, terwijl de trend bij ons juist ‘downsizing’ heet. Midi-SUV's en vooral midi-MPV’s, dáár hebben de mensen trek in. Bij Hyundai verheugen ze zich buitengewoon op de komst dit jaar van hun brandstofcelauto en ze roepen optimistisch dat er in ons land nu al twee waterstoftankstations zijn.

Provo-beweging
Broeder Kia verraste iedereen met een leuk, sportief prototypetje dat Provo heet en waarvan productie ernstig wordt overwogen. Maar bij Kia, dat designmatig van concernbaas Hyundai een zeer vrije teugel is gegund, zijn ze toch wat huiverig geworden voor buitenissige modellen. De Soul is geen echt succes. Dat kan de verrukkelijk ogende Pro-Cee’d GT wel degelijk worden. Echt mooi en met een 1,6-l turbomotor van een voedzame 204 pk. Top 230, jawel, in een Kia.

Waar de snelheid echt vanaf stráált is de Lamborghini Veneno (weer een Spaanse rundernaam), maar hij onderstreept wel met al zijn kracht dat het inmiddels bij Audi horende merk naar mijn smaak sinds de Countach geen fatsoenlijk ogende auto heeft gemaakt. Vér over de top, dit geval, maar gelukkig bouwen ze er maar drie van.

Een positief gevoel kregen we bij Lexus. De foto’s van de topsporter LF LC en de daarnaar gemodelleerde neus van de IS vervulden ons met grote afkeer. In het echt zijn het allebei beauty’s. Die exotische grille is een pluspunt van jewelste en de proporties van beide modellen déugen gewoon. De IS komt niet in de dieselversie of als IS 250 naar ons land, maar alleen als de hybride 300h. Lexus legt zich trouwens toe op de bouw van nog uitsluitend auto’s met hybride aandrijving. Is de fiscus ook lief voor. Nog wel.

A met 360 pk
De Mercedes-Benz CLA was nieuws voor me, als niet-Detroitganger, maar hij blijkt net zo elegant als grotere boer CLS. Hij stond trouwens een beetje weggedrukt op de stand, die overheerst werd door de A-Klasse AMG. Mooi ding, met nauwelijks ingehouden spierballenwerk. Wat wil je: 360 pk!

Nóg een verrassing, tussen de nieuwe een erg aantrekkelijke vierpersoons cabriolet Opel Cascada en een vloot van Adams prijkte de Adam Rocks. Geinig, stoer én met een stoffen schuifdak (net als concurrent Citroën DS3 Cabrio) dat de weg verkent voor een ‘gewone’ Sadam cabriolet. Met de Cascada gaan we over twee weken rijden.

We hadden al gemeld dat Porsche het vijftigjarig bestaan van de 911 ‘viert’ met de komst van een nieuwe GT3 met 475 pk. Op de Porsche-stand werd ons duidelijk dat de voor Porsche nieuwe achterwielbesturing echt niet voor deze topsporter gereserveerd blijft. Daarvoor zijn de ontwikkelingskosten simpelweg te hoog. Ik denk dat de komende Turbo er ook van gaat profiteren en waarom de Panamera niet eveneens? Die krijgt trouwens al snel een facelift en het lijkt me duidelijk dat het in Parijs getoond ‘prototype’ van een ‘Shooting Break’ ook wordt gerealiseerd.

Echte nieuwkomer
Een echte nieuwkomer in Genève is de Chinees-Israëlische Qoros. Je moet je afvragen of het wat wordt, maar zo te zien staat de kwaliteit op een aanvaardbaar niveau. Geen Landwind, om het zo maar eens te zeggen. Een vraag is wél hoe het rijdt. Gezien het aantal experts die ze bij andere merken hebben weggetroggeld zou dat best in orde kunnen zijn. Maar wie zit er op te wachten?

Bij Renault kondigde president Carlos Ghosn trots aan dat de elektrische Zoe bij de EuroNCAP botsproef vijf sterren heeft gekregen. Alsof je je met minder dan die vijf nog ergens vertonen kunt – zéker niet in advertenties. Maar zijn enthousiasme over de Captur, een cross-over op basis van de succesvolle nieuwe Clio kunnen we van harte delen. Leuk, stoer en een lifestyle-concurrent voor DS3 en Opel Adam – en de Mini natuurlijk. Los van de gelijksoortige SUV-tjes van andere merken.

Akkefietjes
De volgende letter brengt ons bij Spyker. Baas Victor Muller (weer ongunstig in het nieuws vanwege akkefietjes met zijn Russische geldschieter) kán het niet laten en zet hier een ‘betaalbare’ sportauto neer die we als Venator kennen. Ergens viel de kreet ‘911-killer’ maar ik denk niet dat ze daar in Stuttgart wakker van (hoeven te) liggen. Wie 125 mille te besteden heeft zal die niet gauw aan een ongewis project uit willen geven.

Wéér een lettertje verder: Toyota. Erg leuk daar dat elektrische driewielertje i-Road dat volgens de woordvoerder van dienst levensvatbaar is. Op de stand reed het ding met een prachtige dame aan het stuur razende rondjes waarbij hij leuk de bocht ín leunt. Hij stuurt met het enkele achterwieltje en dat lijkt me een opmerkelijke sensatie. Meer voor de praktijk van nu is de Auris Touring Sports, een hybride met een zéé van ruimte, mede doordat de accu’s onder de achterbankzitting zijn geplaatst. Ook weer een bijtellingskampioen.

Bij Volkswagen zijn de nieuwe Golf-versies (Variant, GTI en GTD) niet verrassend, maar het zuinigheidwonder XL1 blijft dat wel. Met 0,9 l/100 km verbluffend spaarzaam, maar van een aantrekkelijke vormgeving kunnen we niet spreken.

Een fiscale vriend is ook de jongste versie van de mooie Volvo V40, waarvan de D2-dieselmotor slechts 88 gkm koolzuurgas produceert en daarmee op 14% bijtelling kan rekenen. Onweerstaanbaar voor Nederlanders, die naar ik hoor bij dealers binnenkomen met de vraag ‘wat heb je aan veertien procent’ en dan terstond vertrekken als die niet beschikbaar blijken te zijn. Daar zitten ook particulieren bij…