Neem nou Audi, een merk dat groeit en continu bij de tijd wil blijven. De Q5 is sinds eind 2008 op de markt of daar is al het faceliftmodel, met een iets andere grille, een zuinigheidsbehandeling voor de motoren, hier en daar wat extra randjes chroom in het interieur en een paar updates in de uitrusting. Je kunt het al bijna dromen. Renault doet precies hetzelfde met de Megane en Twingo.
Kan niet bestaat niet
BMW speelt het ook slim; zij introduceren modellen die steeds ‘veelzijdiger’ worden. Zo is de nieuwe 3 Serie net zo sportief als zijn voorganger, maar dankzij adaptieve demping comfortabeler als het moet. Ook is hij ruimer, zuiniger en lichter. Voor bijna elk dilemma lijken met name de luxemerken wel een vindingrijke oplossing te hebben. Is het gewicht een issue, dan is daar aluminium of – voor de prestigieuze sportmodellen – koolstofvezel. Hup, weer een tiental kilo er af. De Beierse techneuten passen ook vierwielbesturing toe om een zware 6 Serie veel lichtvoetiger te laten sturen. En dat werkt. Moet een grote SUV goed de hoek om? Mercedes heeft voor de nieuwe M- en GL-Klasse actieve stabilisatoren die het overhellen tegengaan. Te weinig motorgeluid? Dan gaan we (Porsche, Audi, BMW) toch met een membraam, uitlaatklep of – iets twijfelachtiger- een speaker aan de gang? Teveel motorgeluid wordt opgelost met tegenwerkende geluidsgolven via het audiosysteem (Infiniti). Moet het nog zuiniger? Dan biedt cilinderuitschakeling (VW, Audi, Chevrolet) of een ECO-knop voor het motormanagement (Fiat) soelaas. Kan niet bestaat niet, voor alles is een oplossing. Helaas geldt dat credo niet in de vliegtuigbranche (want geen nieuwe Concorde), maar dat terzijde.
Dan hebben we het nog niet eens gehad over luxe opties. Stap in een Audi, BMW of Mercedes – ja, deze merken spannen toch echt de kroon - en je hebt de keuze uit verschillende soorten leder en/of alcantara voor de stoelen, deuren en het dashboard, gewone, multifunctionele of sportstuurtjes (al dan niet met flippers), standaard-, comfort-, sport- en supersport- (Audi!) stoelen, sierlijsten van hout, aluminium, koolstofvezel of een combinatie, sfeerverlichting tot in de deuren, dorpels en handgrepen, raamlijsten in mat, zijde- of volledige glans, verwarmde of gekoelde bekerhouders, massagefunctie, een anders gekleurde of met alcantara beklede dakhemel, xenon- of LED-koplampen, speciale lakkleuren et cetera. Je kunt je natuurlijk afvragen of al die tierlantijnen (of: keuzevrijheid) nodig zijn, maar aan de andere kant voel je je als klant de koning te rijk (als je diep in de buidel kunt tasten) en hebben de merken weer iets om trots op te zijn.
Soms zit het in de kleine dingen
Die nieuwe, mooie of slimme vondsten hoeven overigens lang niet altijd prijzig of überhaupt optioneel te zijn. Zo heeft de nieuwe V40 van Volvo een vakje in de deur voor de ijskrabber, inclusief een afvoergrootje. Skoda levert in de Rapid standaard een krabber in het tankklepje. En we kennen allemaal nog de parapluhouder in het portier van de Superb. Peugeot had lange tijd wieldoppen dat de indruk geeft op lichtmetaal te rijden, maar dat is misschien eigen glazen ingooien. Mercedes-Benz gebruikt voor de E-Klasse Cabriolet een klein spoilertje bovenaan de voorruitstijl (AIRCAP) zodat een windscherm overbodig is en de passagiers achterin toch enigszins uit de wind blijven. Ford komt voor de Focus met een automatisch uitschuivende Door Edge Protector die een paar tientjes kost, zodat je niet per ongeluk een parkeerdeukje in de auto van de buurman kan aanbrengen. Echt iets waarvan je je afvraagt: hoe heb je het kunnen verzinnen, slim! Of wat dacht je van de achterklep die opent als je met je voet onder de bumper ‘zwaait’? Onder meer BMW en Volkswagen bieden het aan.
Wat missen we nog?
Nu ben ik wel benieuwd of er praktische of luxe innovaties zijn die jij wel zou willen zien op een nieuwe auto? Wat mis je in de (ellenlange) optielijsten van de automerken of wat zou je standaard willen zien?