Ook al is de vraagprijs van de Japanners slechts een symbolische € 1,00, hoeven er geen dranghekken geplaatst te worden om belangstellenden in het gareel te houden. NedCar is vrijwel onverkoopbaar. En dat is jammer, voor zo’n prachtige en hoogst moderne productiefaciliteit. Het probleem is dat er, juist in die Europese regio, zo véél van dergelijke fabrieken zijn gevestigd en dat de automobielindustrie overproductie als grootste euvel kent. Mitsubishi heeft nu besloten zijn complete autobouw in West-Europa te beëindigen.
We moeten niet vergeten dat NedCar, met momenteel een jaarproductie van 50.000 auto’s (de capaciteit is het viervoudige en als in drie ploegen wordt gewerkt zelfs 300.000), slechts 5 procent van Mitsubishi’s jaarproductie van 1,1 miljoen exemplaren voor zijn rekening neemt.
Toch is de sluiting van NedCar doodzonde, want de kans is uitermate gering dat minister Verhagen positief resultaat zal behalen als hij volgende maand naar Japan reist om met Mitsubishi te onderhandelen over een doorstart. De fabriek is op zichzelf flexibel genoeg om voor welke klant dan ook welk model dan ook te fabriceren
Dat is al sinds 1995 zo, toen van dezelfde band doorelkaar Volvo’s V40/S40 en Mitsubishi’s Carisma rolden. Die twee deelden nog dezelfde bodemplaat, maar dat hoeft inmiddels ook niet meer, zie de huidige productie van Colt en Outlanders. Het punt is dat aan beide zijden van de Limburgse grenzen akelig veel autofabrieken liggen die dat óók kunnen – en eveneens eigendom zijn van concerns die kampen met overproductie.
Het wordt een treurig einde van een fabriek waar eigenlijk maar zelden vrolijkheid troef was. DAF heeft de vestigingsplaats Born in 1976 op aandringen van de regering gekozen, omdat er werkgelegenheid geboden diende te worden aan de mijnwerkers die door de mijnsluitingen waren getroffen. Op zijn hoogtepunt bood NedCar werk aan 3.000 mensen, momenteel zijn er nog 1.500 man in dienst.
Toch verliep al de start van de toenmalige nieuwe DAF-fabriek moeizaam, want eigenlijk keken de kompels neer op het ‘vrouwenwerk’ dat ze bovengronds moesten uitvoeren. Mede dankzij inspanningen van de vakbonden echter groeide de trots, waarmee de kwaliteit van hoogst bedenkelijk is gestegen tot een der beste ter wereld.
Niettemin, toen DAF bergafwaarts snelde en Volvo in 1975 volledig eigenaar werd, was er weer het probleem dat de Limburgers zich niet met dat Zweedse merk identificeerden. Dat deed zich opnieuw voor toen Mitsubishi op het toneel verscheen en in 1995 NedCar werd opgericht, met Volvo, het Japanse merk en de Nederlandse staat als gelijke partners. De korte flirt van Mitsubishi met Mercedes-Benz bracht nog de Smart ForFour naar Born, maar die heeft maar twee jaar geleefd. NedCar was al sedert 2001 helemaal in Japanse handen en sinds 2006 werden er ook alleen maar Mitsubishi’s gebouwd.
En dat loopt nu dus ook weer af. Jammer. Erg jammer.