Tien onbekende Amerika-gangers

De Europese premium- en luxemerken doen het best goed in de VS, maar van de 'gewone' modellen moeten de Amerikanen eigenlijk maar weinig hebben. Toch waagden deze tien 'gewone Europeanen' de oversteek.

De Europese premium- en luxemerken doen het best goed in de VS, maar van de 'gewone' modellen moeten de Amerikanen eigenlijk maar weinig hebben. Toch waagden deze tien gewone Europeanen de oversteek.
De Ford Contour (facelift)

De Europese premium- en luxemerken doen in de States best goede zaken, maar met uitzondering van de Volkswagen Kever en in mindere mate de Golf wisten en weten de ‘gewone’ modellen nog maar weinig Amerikaanse klanten voor zich te winnen. Vandaag besteden we eens wat aandacht aan Europese auto’s die de oversteek naar de VS maakten, waarvan we sommigen al weer vergeten waren.

Citroën Ami

De in 1961 geïntroduceerde Citroën Ami vond vanaf modeljaar 1963 ook zijn weg naar Noord-Amerika. De Amerikaanse versie werd voorzien van iets meer chroom en andere bumpers, maar het grootste verschil zat hem in de koplampen. In Europa was de Ami een van de eerste auto’s met niet-ronde koplampen, maar die werden voor de Amerikaanse regelgeving juist vervangen door dubbele ronde exemplaren. Waar de Ami in Europa erg populair was, bleef de export naar Amerika beperkt tot kleine aantallen. Ook werd de auto daar maar een paar jaar geleverd. Daardoor is de Ami in de States altijd zeldzaam gebleven.

Citroën XM

Citroën trok zich in 1974 volledig terug van de Amerikaanse markt, maar toch is het de XM die als laatste model in de VS leverbaar was. Dit omdat het bedrijf CXA(uto) besloot om de XM te importeren voor Amerikaanse Citroën-liefhebbers, zoals het eerder met de CX25 GTI had gedaan. CXA voerde zelf de aanpassingen voor de Amerikaanse markt uit en leverde zo vanaf 1991 de XM’s Pallas en Vitesse. Vanaf 1993 kwam daar de Exclusive bij. Echter door een verkoopprijs van meer dan 50.000 Amerikaanse dollar kwamen de verkopen nooit echt van de grond. Toen in 1997 de Amerikaanse milieueisen werden aangescherpt, stopte de import van de XM.

Ford Contour/Mercury Mystique

Niet alleen de huidige, maar ook de allereerste generatie Mondeo kende een Amerikaanse versie. In de VS ging die auto vanaf 1994 door het leven als Ford Contour en Mercury Mystique. Beide Amerikaanse versies kregen een eigen voor- en achterkant en een licht gewijzigd interieur, maar waren verder vrijwel gelijk aan de Europese Mondeo. Iets later dan de Mondeo kregen de Amerikaanse broers hun facelift, waarna de Ford-versie meer op de Mondeo leek en er een sportieve SVT-versie bijkreeg. In het algemeen vielen de verkopen echter wat tegen, met name omdat het Amerikaanse publiek de auto te klein vond. In 2000 viel het doek voor de drieling en na enige jaren tussentijd werden de Contour en Mystique opgevolgd door de volledig Amerikaanse Fusion.

Lada Samara

Een Rusissche hatchback in Noord-Amerika? Het kan! In de jaren ’70, ’80 en ’90 werden enkele Lada-modellen ook in Canada geleverd. De opvallendste daarvan is misschien wel de Samara, hoewel hatchbacks in Canada al wel populairder zijn dan in sedanland VS. Alle carrosserievarianten van de Samara waren in Canada leverbaar. Voor het soort auto was de Samara in de jaren ’90 relatief populair, maar er zijn tegenwoordig nog maar weinig Canadese Samara’s overgebleven. Het zal overigens geen verrassing zijn dat de Lada’s om politieke redenen niet leverbaar waren in de VS.

Mini

De gemiddelde Amerikaanse auto in de jaren '60 had veel chroom, staal per strekkende meter en imposante staartvinnen. De klassieke Mini was daarvan het complete tegenovergestelde, maar werd desondanks toch in de VS geleverd. Om precies te zijn van 1960 tot en met 1967, een periode waarin men er ongeveer 10.000 wist te verkopen. Daarna viel het doek, toen de kleine Brit niet meer kon voldoen aan de aangescherpte Amerikaanse veiligheidseisen voor 1968. Bovendien had men al een vervanger op het oog: de Austin America. Een auto die je overigens ook niet meteen in het Amerikaanse aanbod verwacht.

Peugeot 405

De Peugeot 405 verkocht goed in Europa, dus Peugeot waagde in 1988 voor modeljaar 1989 de oversteek met het model. Drie versies van de auto waren in Amerika leverbaar: twee ‘gewone’ modellen en de sportieve MI16. Ook de Break werd in de prijslijsten gezet, onder de naam Sportswagen. Peugeot hoopte op een serieuze comeback in de States, maar het Amerikaanse publiek moest helaas maar weinig van de auto hebben. In 1991 verdween de auto daarom weer van de Amerikaanse markt, samen met Peugeot als merk in het algemeen.

Peugeot 504

Draaien we de typenaam om, dan komen we bij een eerdere poging van Peugeot om voet aan de grond te krijgen in de VS. Ook de 504 werd daar namelijk geleverd. Verschillen met de Europese versie waren onder andere dikkere rubberen bumpers en dubbele ronde koplampen, om zo te voldoen aan de Amerikaanse veiligheidseisen. Naast de sedanversie stond ook de Break in de showrooms.

Renault Alliance/Encore

De Amerikaanse Renaults Alliance en Encore waren flink aangepaste versies van de Europese Renaults 9 en 11. De Alliance en Encore werden voor de modeljaren 1983 tot en met 1987 via AMC geleverd en zo kon Renault meedoen in de compacte klasse. Net als bij de Europese versies stonden er een vierdeurs sedan en een drie- of vijfdeurs hatchback in de prijslijsten. Specifiek voor de VS kwam daar later ook een cabrioletversie bij. Voor het laatste modeljaar 1987 was er nog een sportversie in de vorm van de GTA, leverbaar als tweedeurs sedan en cabriolet. Verder ging de Encore in dit laatste modeljaar door het leven als de Alliance Hatchback.

Renault Medallion

De Renault Medallion – over het algemeen overigens beter bekend als de Eagle Medallion – is duidelijk een Amerikaanse versie van de Renault 21. De voor modeljaar 1987 op de markt gebrachte Medallion was opnieuw een samenwerking met AMC. De auto kwam eerst op de markt als Renault, maar nadat Renault haar Amerikaanse afdeling aan Chrysler verkocht werd de merknaam gewijzigd in Eagle, een toen nieuw submerk van het concern. Ten opzichte van de Europese 21 kreeg de Medallion een nieuw front en andere achterlichtunits. Verder had de auto sterkere bumpers en iets betere veiligheidsvoorzieningen, naast nog enkele kleinere wijzigingen. Ook de Break maakte de oversteek, als Wagon. Aan het eind van modeljaar 1989 verdween de Medallion al weer van de markt.

Simca 1000

We sluiten ook af met de Chrysler-groep, maar wel met een flinke stap terug in de tijd. Om precies te zijn kijken we naar modeljaar 1963, want dat is het jaar waarin de Simca 1000 ook in de VS leverbaar wordt. De zeker voor Amerikaanse begrippen erg compacte sedan wordt daar in de markt gezet als een zuinige, betrouwbare familieauto. Na de motorische update in 1968, ging de auto in de VS vanaf modeljaar 1969 als Simca 1118 door het leven, naar de nieuwe motorinhoud.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.