Als in de eerdere delen van deze serie Aziatische auto’s ter sprake kwamen, was dat vooral omdat we dan zeiden dat die van ons vooral lekker op die externe markten mochten blijven. Dat maken we met deze lijst goed, want er zijn toch zeker ook genoeg Aziaten die we wél leuk vinden. Daarom in dit deel de top tien van Japanners – en een verdwaalde Koreaan – die ze van ons zeker ook hier in de Nederlandse showrooms mogen zetten. De nieuwe Suzuki Ignis zou overigens ook in deze lijst hebben gestaan, ware het niet dat Suzuki zelf al had bedacht om hem bij ons te gaan leveren! Nog even geduld tot februari.
Daihatsu Copen
Da’s toch ook flauw. Halen ze Daihatsu van onze markt, gaan ze ineens leuke dingetjes maken. Dan hebben we het vooral over de Copen. Het model dat bij ons van 2002 tot 2012 te koop was reed best leuk, maar als man kon je er niet echt in gezien worden. Van de nieuwe – in 2014 op de markt gekomen – hebben ze echter best iets leuks én representatiefs gemaakt. Vooral bijzonder is het feit dat de carrosseriedelen verwisselbaar zijn. Niet uniek, want de BMW Z1 en Smart Fortwo hebben dat ook, maar Daihatsu gaat een stapje verder. Je kunt niet alleen van kleuren wisselen, maar zelfs het complete exterieurdesign is aan te passen. Heb je liever een moderne versie van het origineel, met veel ronde vormen? Of liever stoere, strakke en iets vierkantere vormen? Wij gaan voor die laatste, zie de foto's.
Genesis G80
De huidige Hyundai Genesis is sinds 2013 op de markt en is sinds dit jaar onder de naam Genesis G80 te koop op markten waar men niet zo veel geld overheeft voor een Hyundai. Een nieuw submerk dus, zoals je ook Infiniti-Nissan en Lexus-Toyota hebt. De Genesis G80 vinden wij er best wel goed uitzien en zouden we dus graag ook hier in Nederland willen zien als concurrentie voor de Duitse toplimo’s. Daar is ook niets mis mee, maar weer eens wat anders is ook wel eens leuk. In Duitsland is er blijkbaar ook markt voor, want daar kun je de Genesis G80 al rechtstreeks bij een dealer kopen. Voor een Korean die het tegen de grote Duitse merken opneemt doet hij het daar niet eens heel slecht, dus bij deze het verzoek hem ook even over de grens te sturen.
Honda Accord
We hebben getwijfeld of we hier de Accord of de Legend neer zouden zetten, maar gingen toch voor die eerste omdat die beter aansluit op de algemene Europese smaak. De huidige generatie Honda Accord is sinds 2013 op de markt en voor het eerst sinds een vrij lange tijd is er weer één model Accord, waar eerst nog een afzonderlijk model voor de Amerikanen werd ontwikkeld. De huidige wordt dus wereldwijd geleverd, maar niet meer in Europa. Daar wist hij toch niet tegen de Duitse concurrentie in het D-segment op te boksen. Aan de kwaliteit ligt het niet en qua design kan hij er ook prima mee door, dus zullen we het dan toch nog een keer proberen? De Coupe-uitvoering ziet er trouwens best wel goed uit. Jammer dat daar in Nederland al helemaal niet echt markt voor is, anders hadden we die ook wel serieus aangedragen. Recent kreeg de Accord een facelift, voor modeljaar 2017.
Honda S660
Die typische Japanse kei cars zijn lang niet allemaal kleine stadsdoosjes met aparte verhoudingen. Sportwagentjes zijn namelijk ook te vinden in de kei car-categorie. De Daihatsu Copen waar deze lijst mee begon bijvoorbeeld, maar ook zijn directe concurrent: de Honda S660. Dat is in feite een wedergeboorte van de Honda Beat, die van 1991 tot en met 1996 geproduceerd werd. De S660 laat zien dat je heel veel lol kunt hebben met een driecilinder. Een driecilinder, want technisch moet hij nou eenmaal aan de kei car-eisen voldoen. De S660 wordt alleen in Japan geleverd, maar mag van ons direct hierheen komen. En omdat we hier in Europa niet zoiets als het kei car-reglement hebben, kan er ook best een viercilinder in. Nodig is dat echter niet, ook met driecilinder is ie vlot zat en leuk om mee te rijden. Vergis je overigens niet in zijn uiterlijk, een Mazda MX-5 is net even groter.
Nissan Sylphy
Deze auto wordt wereldwijd ook verkocht onder de typenamen Sentra en Pulsar. Ondanks die laatste naam deelt hij zijn platform niet met de Pulsar die wij in Nederland kennen, maar je zou de Sylphy wel als een sedanversie van die auto kunnen zien. We schreven het al eerder: sedans in deze klasse hebben de afgelopen jaren geen al te grote markt gehad in ons land, maar het is in (lichte) opkomst. De Sylphy ziet er ook best aardig uit. Ondanks de Japans-Amerikaanse oriëntatie bij de ontwikkeling zou hij ook in Europa niet misstaan. De huidige generatie is sinds 2012 op de markt (modeljaar 2013) en kreeg voor modeljaar 2016 zijn laatste facelift. Daarmee past hij weer meer bij de rest van de Nissan-aanbod, nu hij ook is voorzien van het nieuwe V-grille.
Subaru Impreza
De nieuwe Subaru Impreza is vorige maand in productie gegaan. Het is nog altijd onbekend of de auto ook naar Europa gaat komen, maar wij zien wel kansen. De Impreza is namelijk allang niet meer alleen voor mensen die graag hard over landweggetjes rijden, maar gewoon een praktische sedan of hatchback. Die laatste heeft bij ons dan de meeste kansen. De eerste hatchbackvariant van de Impreza werd wat gemengd ontvangen. De Impreza hoorde een sedan te zijn en dan zag die hatchback er volgens velen ook wat discutabel uit. Aan de nieuwe – qua uiterlijk een soort hatchbackversie van de Levorg – zal niemand zich storen. Laat maar komen!
Suzuki Alto (Turbo RS)
Nog zo’n gevalletje ‘hè wat flauw’. Ruilt Suzuki de Alto bij ons in voor de Celerio, maken ze er in hun thuisland stiekem iets leuks van. Oké, je moet een beetje van de Japanse retro-achtige styling houden, maar wij vinden hem best leuk. Leuk op de optielijst: een matzwarte achterklep. Omdat het kan. Ook lachen: de Turbo RS-uitvoering. Daarmee wordt het maximale uit de kei-car regelementen geperst en het eindresultaat is dat je op een voordelige manier een hoop lol hebt. Ondergetekende heeft het als autoliefhebber over het algemeen dan wel niet zo op kleine auto’s, deze mag direct naar Nederland komen!
Toyota Century
Bij ons heb je de Audi A8, BMW 7-Serie en Mercedes-Benz S-Klasse. Altijd het nieuwste van het nieuwste en desnoods na een paar jaar al een facelift om hem bij te werken. Hoe anders doet Toyota het. Zij hebben op hetzelfde niveau de Century, die al sinds 1997 vrijwel ongewijzigd in productie is. Sterker nog, hij lijkt nog steeds erg op het eerste model uit 1967. De huidige is daar een soort strakgetrokken retroversie van. Binnen Japan – de enige markt waar hij officieel geleverd wordt – is de auto het vlaggenschip van Toyota, waar dat in de rest van de wereld de Lexus LS is. Leuk detail: de bekleding van de Century is van wol, omdat leer 'te veel lawaai maakt'. De Century is voor de bescheiden man met status, maar desondanks ligt er voorin een weinig bescheiden V12. In het algemeen de enige Japanner ooit met V12 trouwens. Hoe bijzonder het ook is wat de A8, Siebener en S-Klasse allemaal kunnen, onze favoriet in deze klasse is toch deze Century.
Toyota HiAce
Waar wij al sinds 1950 de Volkswagen Transporter hebben, hebben ze in Azië al sinds 1967 de Toyota HiAce. Terwijl VW in 1990 overstapte van een zogenaamde ‘frontstuurconstructie’ (‘platte voorkant’) naar een voorkant ‘met neus’, is Toyota altijd aan het frontstuurprincipe trouw gebleven. Geef ze eens ongelijk: in een krappe binnenstad kun je de wagenlengte maar het beste optimaal benutten. Zo’n neus met alleen een motorblok erin neemt dan onnodig ruimte in. Het ‘frontstuurbusje’ is bij ons in Europa in de eerste helft van de zero’s wel zo’n beetje uitgestorven, maar waarom halen we hem niet terug? Bij vrachtwagens zijn we in Europa immers ook al tientallen jaren van de ‘truck met neus’ overgestapt naar frontstuurcabines. Dan is de HiAce niet zo’n verkeerde om mee te beginnen. Kwalitatief prima en voor een busje ziet ie er niet eens zo verkeerd uit. In de basis gaat het huidige model al weer sinds 2005 mee, maar vrij recent kreeg hij wel nog een facelift.
Toyota Land Cruiser
De grote variant van de Toyota Land Cruiser, bij ons in Europa aangeduid als de Land Cruiser V8, kreeg in 2015 een facelift voor modeljaar 2016. Geen heel ingrijpende, slechts een nieuwe achttrapsautomaat en wat visuele aanpassingen. Voor ons in Nederland zijn de wijzigingen groter, want met de facelift verdween de Land Cruiser V8 van onze markt. Goed, bijna niemand kocht hem, maar het is wel een van onze favoriete Toyota’s en daarom willen we hem terug. Nu. Ook leuk: voor de SEMA Show in Las Vegas, die een paar dagen geleden gehouden werd, bouwde Toyota USA een Land Cruiser met 2.000 pk. Omdat het kan. Ze kunnen het wel daar bij Toyota, iets lekker diks bouwen.
Schrijf een review