Chevrolet Caprice Classic
Een persoonlijke favoriet: de Chevrolet Caprice van de laatste (echt Amerikaanse) generatie, geproduceerd van 1991 tot 1996, was tot 1994 ook in ons land te koop in de uitvoering Classic. Het is niet moeilijk om te raden waarom de verkoop vroegtijdig stopte. Hoe leuk de auto ook is, praktisch is zo’n auto niet in Nederland en in een klasse waarin vooral rationele keuzes worden gemaakt verlies je het dan al gauw.
Citroën C-Zero/Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn
Waarschijnlijk ben je deze gekloonde eitjes nog niet vergeten, maar misschien had je ze al wel verdrongen. Populair werd het product van deze elektrische samenwerking nooit. Vrijwel niemand kocht ze en zelfs merkdealers willen ze liever niet als occasion terug. Verrassend genoeg staan ze bij de drie merken echter nog steeds in de prijslijst. We weten niet wat ons meer verbaast: dat ze nog in de showroom staan of dat er afgelopen maand toch nog vier ook daadwerkelijk gekocht werden.
Fiat Tipo
Een zeer recente. De vijfdeurs hatchback en stationwagon komen binnenkort naar ons land, maar de sedan is er al een tijdje. Het loopt nog niet echt storm, maar Fiat doet ook niets aan promotie omdat ze ons liever binnenkort in een van de andere twee varianten willen hebben. Daardoor hadden zelfs wij even een ‘oh ja, de sedan is er al’-momentje.
Lada Niva
De ontdekking verbaasde ons ook, maar tot 2010 kon je in ons land een gloednieuwe (driedeurs) Lada Niva aanschaffen. Mits je een dealer wist te vinden. De auto wist uiteindelijk echt niet meer aan onze westerse milieu- en veiligheidseisen te voldoen, maar het is wel een leuk Russisch icoon. Met 192 exemplaren is het ook de meest voorkomende Lada op onze wegen. Nu we toch met dit merk bezig zijn: tot 2013 kon je nog een nieuwe Kalina rechtstreeks van de Nederlandse dealer voor de deur zetten.
Landwind CV9
Hoewel het een ander soort auto is, geldt verder vrijwel hetzelfde verhaal als voor de C-Zero. Het is een dappere poging van de Chinezen om hier auto’s te verkopen, maar het is niet echt gelukt. Sinds de introductie in 2010 zijn slechts 60 exemplaren verkocht en dat is zeker voor het soort auto heel erg weinig. De Chinezen blijven het echter dapper proberen, want je kunt de CV9 nog altijd nieuw kopen.
SsangYong Korando
SsangYong probeert de verkopen weer een beetje op te krikken door de auto’s steeds meer op de Europese smaak af te stemmen. De Tivoli is daar een voorbeeld van, hoewel daar sinds de introductie nog maar zo’n dertig van zijn verkocht. De Korando is echter nog van net vóór die Europees-georiënteerde tijd. In Oost-Europa doet hij het nog wel aardig, maar hier in Nederland zijn er de afgelopen twee jaar maar twee verkocht… De auto kreeg nog wel een facelift en een nieuwe kopen kan nog steeds.
Suzuki Jimny
Vergeten was je hem waarschijnlijk niet, maar wat je misschien niet (meer) wist is dat je hem nog altijd gloednieuw uit de showroom kunt rijden. In 2012 kreeg hij zijn meest recente facelift, maar sinds zijn introductie in 1998 is er niet veel aan de auto veranderd. We zouden hem zelf niet kopen, maar om te zien vinden we hem best leuk en we waarderen het dat Suzuki nog steeds zo’n ‘oud’ model in productie heeft.
Suzuki Kizashi
In 2010 probeerde Suzuki meer jongeren aan te spreken met de nieuwe Kizashi. Helaas voor hen lukte dat niet echt, de jongeren kochten wat anders. Vrijwel iedereen eigenlijk, want de Kizashi ging uiteindelijk slechts 152 keer over de spreekwoordelijke toonbank. De auto heeft het toch nog tot 2015 volgehouden, waarna hij van de markt verdween zonder dat iemand het merkte. Toch is het niet eens zo’n verkeerde auto.
Toyota Corolla sedan
De Corolla werd bij ons in 2006 vervangen door de Auris. Behalve de sedanversie. De sedanversie? Ja, die met name voor de Amerikaanse markt bedoelde sedanversie werd ook hier verkocht. Zo heel af en toe zie je hem nog wel rijden, maar zeker niet vaak. Dat is ook de reden dat het in 2013 geïntroduceerde huidige model niet meer naar ons toe kwam. Onze zuiderburen hebben de ‘internationale versie’ van de Corolla sedan overigens wel.
Yugo Sana
Deze auto heeft van een afstandje wat weg van een Citroën ZX, maar het is toch echt een Oost-Europeaan. Een Yugo Sana op precies te zijn, hoewel hij op andere markten ook onder andere namen verkocht werd. De auto, die technisch op de Fiat Tipo gebaseerd is, werd van 1989 tot 1994 geleverd op de Nederlandse markt. Waar de auto in Oost-Europa vrij populair was, sloeg de auto hier nooit echt aan. Wij hebben er bijvoorbeeld nog nooit een zien rijden.
Schrijf een review