Aftrek 125 kg gewicht voor auto's met elektromotor terecht?

De Belastingdienst doet eigenaardig. Hoewel de regel niet nieuw is, kun je je afvragen waarom bij auto’s die zijn voorzien van een elektromotor 125 kg aftrek plaatsvindt op het gewicht dat bepalend is voor de motorrijtuigenbelasting. Is dat wel eerlijk?

‘Omdat de elektromotor en accu’s de auto wel zwaarder maken, verminderen wij voor de motorrijtuigenbelasting het eigen gewicht van het motorrijtuig met 125 kg.’ Een aardige geste van de Belastingdienst, wetende dat voorheen het volledige meergewicht van de elektro-techniek werd doorberekend. Maar is de 'kortingsregeling' wel terecht?

Een dieselmotor is over het algemeen ook zwaarder dan een benzinemotor, maar daar wordt geen enkele kilogram verrekend. Auto’s op LPG of CNG (aardgas) hebben ook meer massa door een extra brandstoftank. Ook betalen deze auto's een hoger tarief wegenbelasting vanwege de brandstofsoort. De Belastingdienst heeft hier evenmin een ‘kilokorting’ voor bedacht, terwijl die 125 kg aftrek voor minimaal één en soms wel twéé lagere schalen in het tarief voor de motorrijtuigenbelasting zorgt. 

Is dit soms een manier om de komst van elektrische auto’s te stimuleren? Niet helemaal, want de aftrek van 125 kg geldt ook voor hybrides en plug-in hybrides. Maar bovenal is het gewicht van een auto niet de verantwoordelijkheid van de autofabrikant? We zien al dat veel nieuwe modellen (elektrisch of niet) al lichter zijn dan hun voorganger. Voor elektrische modellen worden vaak nog extra stappen gezet. De BMW i3 is daar een goed voorbeeld van. Sterker nog; bij sommige auto's weegt de elektro-techniek niet eens meer dan 125 kg....