Het zijn de grote Duitse merken die de laatste jaren op vele nichemodellen trakteren. Mercedes-Benz opende de wereld van de vierdeurscoupé met de CLS, BMW zag brood in een SUV met twee deuren en Audi was er weer vroeg bij met de sportwagen R8. Ondertussen kijken deze, maar ook andere merken nauwkeurig wat er in autoland gebeurt, met het gevolg dat de vierdeurscoupé gemeengoed is geworden, dat er crossovers en SUV’s in allerlei maten het licht hebben gezien en dat er steeds meer varianten van een bestaand model hun debuut beleven – maar in het geval van BMW weer tóch een andere naam krijgen. Maar dat is dan weer marketing.
Modulair platform
Mercedes-Benz benut het ‘uitbuiten’ als geen ander met de A-Klasse, B-Klasse, CLA- Klasse, GLA-Klasse en de nog te introduceren CLA Shooting Brake. Zeker door het gebruiken van een modulair platform zijn zo relatief kostenefficiënt vele variaties mogelijk. Bij de Volkswagen Groep komt dit maximaal tot uiting door het MQB-platform, dat inmiddels voor diverse modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat aan de basis staat.
Ford breidt het modelprogramma ook gestaag uit, maar dan met 'rationele' niches. Want naast de B-MAX, C-MAX, Grand C-MAX, S-MAX en Galaxy MPV's wordt ook de lijn van de Tourneo uitgerold, bestaande uit de Courier,Connect, Grand Tourneo Connect en Tourneo Custom. Ruimte te over! Toch is het uitbrengen van een variété aan modellen tegen relatief gunstige kosten geen garantie voor succes.
Geen garantie voor succes
Dat heeft natuurlijk alles te maken met de vraag naar de betreffende auto’s. Bij uitgerekend een groot merk als Volkswagen raakt de klad er in, althans in Nederland. Zo is de Eos coupé-cabriolet al even uit de prijslijst verdwenen en ging ook de Scirocco uit de showroom. Ook de Passat Alltrack moesten we voortijdig al uitzwaaien. Sinds kort is ook de Passat CC ‘schluss’. Zijn dit zulke ‘overbodige’ modellen? Nee, de reden van het vertrek komt vooral door de potentiele kopers van die auto’s, die de laatste jaren gestuurd door bijtelling zijn gaan shoppen. En dat kunnen we niemand kwalijk nemen.
De genoemde modellen hebben – onder meer door hun leeftijd, ze vertegenwoordigen niet de laatste stand der techniek - hun bijtelling niet mee. Bovendien is niet elk nichemodel courant voor de zakelijke markt – een leuke coupé leasen is lang niet altijd mogelijk. En laten we eerlijk wezen, voor Jan Particulier zijn deze modellen vaak te duur, en zoeken een kleiner model of een tweedehandsje. Wellicht is dat in de toekomst anders, als hun opvolgers worden voorgesteld. Voor de Eos gaat die vlieger niet op, die krijgt geen navolging. De Scirocco is begin dit jaar vernieuwd maar komt niet naar Nederland. Eind dit jaar staat de nieuwe Passat in de spotlights.
Stille dood
Volkswagen is overigens niet de enige die niches heeft uitgezwaaid, bij Hyundai zagen we voor Nederland de Veloster en Genesis Coupé verdwijnen en Honda haalt de stekker uit de CR-Z en Insight. Sterven kleine coupés een stille dood? Overigens beperkt het met pensioen sturen van modellen zich niet alleen tot een Nederlands gemis, in de wereld van cabrio’s besloot Renault al afscheid te nemen van de Wind, en Peugeot heeft bijvoorbeeld van de 208 geen CC meer in gedachten. De komende jaren moeten zonaanbidders het vooral doen met bijna-cabrio’s, met stoffen daken die open kunnen, zoals bij de Fiat 500C, nieuwe Twingo, DS3 Cabrio en de Citroën C1. Ach, voorlopig blijft er nog genoeg te kiezen.