Porsche Macan: Compacte terreinwagen overtuigt, zoals verwacht

Will it drift?

De Macan is hier. Vrijwel zonder één wanklank van de puristen heeft het model de SUV-lijn van Porsche naar beneden toe aangevuld. De reden voor deze kritiekloze ontvangst? Inmiddels is natuurlijk duidelijk dat Porsche juist met de winst van dit soort SUV’s auto’s kan ontwikkelen als de 918 Spyder en de GT3 RS-achtigen van deze wereld.

Weet je het nog? Het rumoer dat losbrak toen Porsche aankondigde te gaan doen waarvan de toenmalige Porsche-baas had gezegd dat het nooit zou gebeuren? Dat Porsche nooit een SUV zou toevoegen aan haar modellijn? Nou, rond de eeuwwisseling was het precies datgenen wat er gebeurde. Die beslissing leidde tot sceptische reacties. Sommigen gingen zelfs zo ver dat ze suggereerden dat dit het begin van het einde voor Porsche. ‘Nog even en Porsche gaat ook dieselmotoren bouwen’, werd er geroepen. Gelukkig heeft Porsche zich op dat gebied wel aan zijn woord gehouden – oh nee, toch niet.

Geen criticasters
Gelukkig maar dat er niet geluisterd werd naar de criticasters. Want een jaar of tien later blijkt deze controversiële beslissing om het Porsche-gamma te diversifiëren naar een SUV een ware meesterzet gebleken. Succesvoller dan zelfs de meest optimistische voorspellingen verkoop van de tijd, heeft de Cayenne zich ontwikkeld tot het bestverkopende Porsche-model aller tijden. En tevens een model dat het merk de financiële mogelijkheden verschafte om de door ons geliefde GT3 RS en supersportwagens als de 918 Spyder te ontwikkelen. Dat de Cayenne - wereldwijd werden er in 2012 al 77.822 verkocht – ooit een kleiner broertje zou krijgen, was dan ook voor weinigen een verrassing. Wat wel een verrassing was, is dat er ditmaal geen enkele criticaster zijn mond heeft opengedaan.

Geen voorwielaandrijving
De auto werd onlangs onthuld op de Los Angeles Motor Show, is iets kleiner, scherper geprijsd en qua rijden meer een auto dan een SUV. Want ondanks dat de auto er uitziet als een verkleinde versie van de Cayenne, is bij de Macan uitgegaan van een andere basis. De Cayenne deelt zijn onderstel met de Volkswagen Touareg, de Macan met de Audi Q5. Met vierwielaandrijving. Op onze vraag of er net als bij de X-modellen van BMW ook gedacht is aan een versie van de Macan met alleen achterwielaandrijving, is het antwoord duidelijk: “dat past niet in onze filosofie.” Dat is vreemd, want bij BMW en andere merken zien we zien we het aantal uitvoeringen zonder integrale aandrijving juist oprukken. De Macan heeft dan wel het Audi Q5-platform als basis, 50 procent van de onderdelen van de Porsche is anders, of aangepast. Bijvoorbeeld de motoren en de vierwielaandrijving, maar ook de afstelling van de besturing (10 procent directer dan van de Q5) en de luchtvering.

Geringe rolneiging
De in eigen huis ontwikkelde vierwielaandrijving stuurt in eerste instantie de krachten naar de achterwielen. Pas wanneer de voorwielen grip verliezen doen de voorwielen ook mee. De vraag ‘will it drift?’ kan met een volmondig ‘ja’ beantwoord worden. In de Turbo kun je – met uitgeschakelde elektronica – fantastisch dwars gaan. Het grappige is dat de voorwielen in deze set-up niet proberen om de auto in het rechte spoor te krijgen, zoals bijvoorbeeld bij een Impreza of Mitsubishi Evo. Het idee dat je aan het driften bent in een SUV is weliswaar enigszins bevreemden, maar zo voelt het niet. Dat komt ook door de lagere zitpositie, het lichtere gewicht en het duidelijk mindere ruimtegevoel, want hierdoor krijg je sowieso het idee dat dit meer een auto is dan een SUV. Maar het meest opvallende is de wendbaarheid, de geringe rolneiging in de bochten en het comfort waarmee dit alles gepaard gaat. En dat ondanks de 21 inch wielen met 265/45 rubber. Weliswaar voelt de onlangs door ons gereden Mercedes-Benz GLA AMG nóg minder aan als een SUV, maar deze auto opereert dan ook in een andere klasse, althans qua afmetingen.

Tam motorgeluid
Qua rijeigenschappen kun je de Macan met enige fantasie sportief noemen. In ieder geval biedt de besturing meer feedback en gevoel dan die van de Q5. We reden op de testbaan van de fabriek in Leipzig en daar liet met name de dieselvariant het een beetje afweten. De auto schoof snel rechtdoor over de voorwielen en de banden begonnen al te piepen voordat de grenzen tussen grip en slip vervaagden. De benzinevarianten doen het beter en dan vooral de Turbo. Enig nadeel van deze variant is het motorgeluid. Dat hadden ze – bijvoorbeeld door het inbouwen van een extra klep – toch nog wel een beetje meer kunnen oppeppen. We hebben vooralsnog geen soundpakket kunnen ontdekken om het motorgeluid kunstmatig te versterken. Verder rijdt de Macan als een zeer sportieve compacte SUV, maar niet als een sportwagen.

Levendige diesel
Aan vermogen geen gebrek in de tot dusver aangekondigde motoren, want Porsche hangt er vooralsnog alleen V6 biturbo's in. De Macan S doet ‘t met een 3.0 die het al tot 340 pk en 460 Nm schopt. Deze wordt altijd gekoppeld aan een PDK-transmissie met dubbele koppeling en dat zorgt voor een 0-100-sprint van 5,4 seconden en een top van 254 km/h. Bestel je sport chrono-pakket met launch control-functie gaan er nog twee tienden van een seconde van de sprinttijd af. De Macan Turbo haalt 400 pk en 550 Nm uit zijn 3.6 V6 biturbo, goed voor 0 naar 100 in 4,8 tellen (4,6 met sport chrono) en een top van 266. Dieselen kan met de zeer levendig aanvoelende Macan S Diesel; een 3.0 V6 met 258 pk en 580 Nm. Ook de Turbo en de S Diesel zijn alleen met Porsches eigen PDK-bak te bestellen.

‘Lege knoppen’
Een blik in het inwendige toont overeenkomsten qua materialen, schakelaars en knoppen met die van de tweede generatie Cayenne – of eigenlijk met het interieur van alle moderne Porsches, wat suggereert dat de kwaliteit goed moet zijn. De zitpositie is heel sportief - meer nog dan in de Cayenne - met een keurig geproportioneerd , multifunctioneel stuurwiel. Het enige minpuntje is dat je op de achterbank geen zeeën van ruimte tot je beschikking hebt. Oh ja, ook een beetje goedkoop: op de middenconsole bevinden zich ‘lege knoppen’. In de duurdere modellen zitten hier wel knoppen, in de Macan niet. Beetje een makkelijke oplossing vinden wij en Porsche-onwaardig. Net als de Cayenne, is de Macan is voornamelijk ontworpen voor on-road rijden. Hardcore voorziening als low- range gearing ontbreekt dan ook. Wel beschikt de Macan over een grotere bodemvrijheid dan de Q5. Maar tijdens het verplichte rondje off-road rijden, konden we geen specifieke talenten ontdekken aan de Macan die zijn ‘segmentgenoten’ ontberen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.