Skoda heeft al drie generaties laten zien dat ze het leven niet alleen praktisch, maar ook sportief ingevuld kan worden. De nieuwe Octavia RS bouwt verder op die gedachte en doet dat – niet helemaal verrassend – beter dan ooit. De Tsjechen profiteren namelijk van de vergaande inburgering bij de Volkswagen Groep; hij deelt het MQB-platform met andere modellen, motor en transmissie hebben hun sporen verdiend en ook kan Skoda steeds dieper graven in de bak met veiligheids- en rijplezier verhogende gadgets. Of liever gezegd; vrijwel net zo diep.
Lachen van oor tot oor
En dus ontbreekt het de Octavia Combi RS niet aan de nieuwste 2.0 TSI met 220 pk (uit de Golf GTI), zestraps-DSG met schakelpaddles aan het stuur, instelbare rijprofielen in de smaken Normaal, Dynamic en ECO (wel een optie), sound engineering voor het motorgeluid én een elektronisch sperdifferentieel om het motorvermogen zo goed mogelijk te verdelen. Om maar met de deur in huis te vallen; zolang het droog blijft, lach je van oor tot oor.
Waarom? Wie verwacht nou dat een Octavia rebels uit de hoek gaat komen en de uitdaging bij het verkeerslicht aan gaat? Is de Octavia van nu niet veelal ‘business casual’ met bijtellingsvriendelijke dieselmotor en een keurige kleur? Natuurlijk kun je bij Skoda ook terecht voor een sportpakket (altijd goed) maar deze Octavia RS is van zichzelf nog iets uitbundiger. De importeur was zo slim om er bovenop een Black Pack te bestellen zodat de grille, buitenspiegels, raamomlijsting en dakrails glanzend zwart voor de dag komen. Een perfecte combinatie voor deze witte Combi, afgemaakt met rode remklauwen, 18 inch wielen in plaats van 17 inch en xenonverlichting. Ook het interieur komt niet zonder sportstoelen, zwarte hemelbekleding en sportieve details zoals geperforeerd leder en rode stiksels. Zo, die staat!
Crew Protect Assistent
In de uitrustingsmogelijkheden gaat het bij Skoda vrolijk verder met traktaties. Van stoelverwarming, parkeersensoren of privacy glass kijkt de veeleisende koper niet direct meer op, maar met Lane Assist (rijstrookdetectie), verkeersbordherkenning, grootlichtassistent en Driver Activity Assistent (vermoeidheidsdetectie) komt Skoda goed op dreef. Van Crew Protect Assistent krijgen we de handen direct op elkaar, want dit is een veiligheidssysteem dat de auto en zijn inzittenden in vorm brengt voor naderend gevaar, bijvoorbeeld door de gordels extra aan te spannen of de portierramen en het schuifdak te sluiten. Doel? Het gevolg van een dreigende aanrijding zo klein mogelijk te maken. Hoewel dit systeem optioneel in het Safety Plus pakket (500 euro) is opgenomen, bewijst Skoda niet alleen op rijplezier, maar ook hoog op veiligheid in te zetten. En nog betaalbaar ook.
Performance Mode Selection
Terug naar die glimlach. Met dank aan de levendige TSI-motor en de alerte DSG-transmissie voelt de Octavia Combi RS lekker fel. Zijn gunstige gewicht – iets lager dan zijn voorganger -, het verlaagde sportonderstel en het platte rubber geeft deze underdog ook snelle reflexen. Wanneer je via de Performance Mode Selection het rijprofiel Dynamic selecteert, staat het zaakje helemaal op scherp en dringt het motorgeluid kunstmatig en nadrukkelijk het interieur binnen. En dat klinkt niet onaardig trouwens, al kan het wel op den duur gaan vervelen. Maar daar heb je dan weer de Individual-mode voor, waarin je zelf je recept kunt samenstellen.
Voorwielgevecht
De onuitputtelijke bron van energie in de Octavia Combi RS wordt helaas wel confronterend bij nat wegdek. Dan blijken de voorwielen al snel grip te verliezen en moet de tractiecontrole overuren draaien om zijn nevenfunctie als elektronisch sperdifferentieel uit te voeren. Snelle bochtjes pakken of een spannende stoplichtsprint uitproberen pakken dan stukken minder heldhaftig uit. Een gezien het feit dat het in Nederland nog wel eens regent… Subtieler met je gas om gaan is het enige devies. Op zich geen hogere wetenschap en natuurlijk hebben andere krachtige voorwielaandrijvers ook te maken met deze eigenschap, maar de Skoda lijkt er iets meer moeite mee te hebben dan bijvoorbeeld een Golf GTI of andere hot hatch met veel peekaa op de voorwielen. Skoda had deze spelbreker uit de wereld kunnen helpen met vierwielaandrijving, maar dat maakt de Octavia RS wel een stukje duurder dan de 39.990 euro die hij nu kost. Keuzes, keuzes.
Met handgeschakelde zesbak haalt Skoda trouwens twee mille van de prijs af. Wij vinden de snel schakelende DSG en de mogelijkheid om te ‘flipperen’ juist wel passen bij een underdog als deze. Ook al houdt hij niet van natte voeten, wij vinden hem leuk. Hij is er ook als 2.0 TDI met 184 pk en kost dan hetzelfde. Beide varianten hebben 25% bijtelling, het is niet altijd feest.
Fotografie: Alexander van Hattem
Schrijf een review