Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog

De ultieme underdog voor de vrolijke papa met wilde haren, of het KLPD. Oh ja, hij is er ook in knalgroen of felgeel!

De Skoda Octavia RS Combi speelt de perfecte underdog. Aan de ene kant verkoopt hij zich als een praktische stationwagon met alle ruimte voor het gezin, maar ondertussen… heeft hij gemene streken door de 2.0 TSI met 220 pk, flitsende DSG voor de vrolijke papa met wilde haren. En hoe lang is AutoVandaag er zoet mee?

Skoda heeft al drie generaties laten zien dat ze het leven niet alleen praktisch, maar ook sportief ingevuld kan worden. De nieuwe Octavia RS bouwt verder op die gedachte en doet dat – niet helemaal verrassend – beter dan ooit. De Tsjechen profiteren namelijk van de vergaande inburgering bij de Volkswagen Groep; hij deelt het MQB-platform met andere modellen, motor en transmissie hebben hun sporen verdiend en ook kan Skoda steeds dieper graven in de bak met veiligheids- en rijplezier verhogende gadgets. Of liever gezegd; vrijwel net zo diep.

Lachen van oor tot oor
En dus ontbreekt het de Octavia Combi RS niet aan de nieuwste 2.0 TSI met 220 pk (uit de Golf GTI), zestraps-DSG met schakelpaddles aan het stuur, instelbare rijprofielen in de smaken Normaal, Dynamic en ECO (wel een optie), sound engineering voor het motorgeluid én een elektronisch sperdifferentieel om het motorvermogen zo goed mogelijk te verdelen. Om maar met de deur in huis te vallen; zolang het droog blijft, lach je van oor tot oor.

Waarom? Wie verwacht nou dat een Octavia rebels uit de hoek gaat komen en de uitdaging bij het verkeerslicht aan gaat? Is de Octavia van nu niet veelal ‘business casual’ met bijtellingsvriendelijke dieselmotor en een keurige kleur? Natuurlijk kun je bij Skoda ook terecht voor een sportpakket (altijd goed) maar deze Octavia RS is van zichzelf nog iets uitbundiger. De importeur was zo slim om er bovenop een Black Pack te bestellen zodat de grille, buitenspiegels, raamomlijsting en dakrails glanzend zwart voor de dag komen. Een perfecte combinatie voor deze witte Combi, afgemaakt met rode remklauwen, 18 inch wielen in plaats van 17 inch en xenonverlichting. Ook het interieur komt niet zonder sportstoelen, zwarte hemelbekleding en sportieve details zoals geperforeerd leder en rode stiksels. Zo, die staat!

Crew Protect Assistent
In de uitrustingsmogelijkheden gaat het bij Skoda vrolijk verder met traktaties. Van stoelverwarming, parkeersensoren of privacy glass kijkt de veeleisende koper niet direct meer op, maar met Lane Assist (rijstrookdetectie), verkeersbordherkenning, grootlichtassistent en Driver Activity Assistent  (vermoeidheidsdetectie) komt Skoda goed op dreef. Van Crew Protect Assistent krijgen we de handen direct op elkaar, want dit is een veiligheidssysteem dat de auto en zijn inzittenden in vorm brengt voor naderend gevaar, bijvoorbeeld door de gordels extra aan te spannen of de portierramen en het schuifdak te sluiten. Doel? Het gevolg van een dreigende aanrijding zo klein mogelijk te maken. Hoewel dit systeem optioneel in het Safety Plus pakket (500 euro) is opgenomen, bewijst Skoda niet alleen op rijplezier, maar ook hoog op veiligheid in te zetten. En nog betaalbaar ook.

Performance Mode Selection
Terug naar die glimlach. Met dank aan de levendige TSI-motor en de alerte DSG-transmissie voelt de Octavia Combi RS lekker fel. Zijn gunstige gewicht – iets lager dan zijn voorganger -, het verlaagde sportonderstel en het platte rubber geeft deze underdog ook snelle reflexen. Wanneer je via de Performance Mode Selection het rijprofiel Dynamic selecteert, staat het zaakje helemaal op scherp en dringt het motorgeluid kunstmatig en nadrukkelijk het interieur binnen. En dat klinkt niet onaardig trouwens, al kan het wel op den duur gaan vervelen. Maar daar heb je dan weer de Individual-mode voor, waarin je zelf je recept kunt samenstellen.

Voorwielgevecht
De onuitputtelijke bron van energie in de Octavia Combi RS wordt helaas wel confronterend bij nat wegdek. Dan blijken de voorwielen al snel grip te verliezen en moet de tractiecontrole overuren draaien om zijn nevenfunctie als elektronisch sperdifferentieel uit te voeren. Snelle bochtjes pakken of een spannende stoplichtsprint uitproberen pakken dan stukken minder heldhaftig uit. Een gezien het feit dat het in Nederland nog wel eens regent… Subtieler met je gas om gaan is het enige devies. Op zich geen hogere wetenschap en natuurlijk hebben andere krachtige voorwielaandrijvers ook te maken met deze eigenschap, maar de Skoda lijkt er iets meer moeite mee te hebben dan bijvoorbeeld een Golf GTI of andere hot hatch met veel peekaa op de voorwielen. Skoda had deze spelbreker uit de wereld kunnen helpen met vierwielaandrijving, maar dat maakt de Octavia RS wel een stukje duurder dan de 39.990 euro die hij nu kost. Keuzes, keuzes.

Met handgeschakelde zesbak haalt Skoda trouwens twee mille van de prijs af. Wij vinden de snel schakelende DSG en de mogelijkheid om te ‘flipperen’ juist wel passen bij een underdog als deze. Ook al houdt hij niet van natte voeten, wij vinden hem leuk. Hij is er ook als 2.0 TDI met 184 pk en kost dan hetzelfde. Beide varianten hebben 25% bijtelling, het is niet altijd feest.

Fotografie: Alexander van Hattem

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Ik rijd nu 2 jaar met een Octavia hatchback op CNG. In tegenstelling tot wat in het artikel staat start de wagen normaal op CNG, niet op benzine, behalve na het tanken, dan start hij op benzine tot het gas geanalyseerd is. Schitterende wagen, zeer comfortabel en ruim. Ik rijd tussen 350 en 390km op 17kg gas, gemengd verkeer. op autosnelweg 3,3Kg/100km. Schitterend. Nu CNG bijna overal verkrijgbaar is, gewoon een aanrader. De minst milieu-onvriendelijke wagen die er is.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Zeer ruim en comfortabel, stille en vlotte motor. Laag verbruik. Meest milieu-vriendelijke wagen met realistisch bereik. Uitstekende cruise control

Minpunten

De CNG tank zou groter mogen zijn; 17kg staat voor 350-390km op gas. Zou het dubbele mogen zijn, met een kleinere benzinetank. Die heeft nu de standaardmaat en is eigenlijk te groot. GPS wat traag in opstarten.
Graag meer kleine automodellen op CNG.
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Na een arsenaal golfjes en passats besloten om een octavia aan te schaffen ! Zeer veel auto voor beperkt budget ! Mijn beste wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Prima auto 350,000 km gereden met goed onderhoud gaat hij nog wel 200,000 mee geen groteprobleemen gehad.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Ik rijd nu mijn 2e Octavia combi, door mijn werk rijd ik gemiddeld 110.000 Km per jaar en ben dus alles gelegen om een veilige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
ik heb het gevoel dat ik wat power mis vanaf 2500 toeren begindt de tdi wel goed te marceren hoe kan ik oplossen anders zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Gisteren heb ik mijn eerste 500 km vol gemaakt in onze "nieuwe" Octavia van 2007. Komende uit een grote Superb 2.5 tdi was dit toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Inmiddels met de 2,0 liter TDI DSG (type elegance) ruim 70.000 km gereden. Probleemloos. Uitstekende caravantrekker, zeer comfortabel. Beslist een betere auto dan mijn vorige,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Royale gezinsauto met grote bergruimte, automaat rijdt goed. Vering is nog wel vrij stug. Parkeersensoren achter zijn een uitkomst, echt een aanrader ! Relatief zuinig.. Lees volledige review.
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Vanwege beperkt opgelegde keuze leaseauto's door werkgever, waaronder de Skoda Greenline, toch even een proefrit gemaakt. Het eerste wat opvalt is de beperkte ruimte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Ik rij sinds 2006 de Octavia II Business 1.9TDi. inmiddels 130000 km gereden. Zeer tevreden over deze auto, de uitrusting en comfort. Hij is wel wat luidruchtig maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Ik rij nu een half jaar met deze auto, inmiddels 40000 km. Stap er s avonds uit zoals ik er s morgens in ben gestapt. Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
degelijke comfortabele lange afstand rijder. gemideld verbruik 1op 12(benz 1.8 tsi 6 handmatig). Electronisch kleine minpunten die door de garage in de computer worden verwijderd. Verder geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
1.4 tsi motor is geweldig, veel power bij weinig toeren. trekhaak raakt soms het wegdek zonder enige belading van de auto, heb nu hulpveren laten plaatsen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Hoge kwaliteitsbeleving, veel auto voor minder Euro's, prettig weggedrag. Onze 1ste Octavia 1.6 MPI LPG nu een 1.9 TDI: veel meer trekkracht en weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Ik rijd de 1,9 TDI business elegance sinds maart 2008 geleverd door Auto Noordhoek Tilburg. De auto en garage bevallen prima. Mijn vorige auto was.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
+: Ruimte voor bestuurder/passagiers geweldig, zeer goede afwerking int/ext. 1.4 TSI motor = geweldig!! -: Achterwielophanging veel te slap, bij elke hobbel slaat de trekhaak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Ben VW rijder maar heb zeker geen spijt van aanschaf Skoda Octavia combi 1.9TDI DSG aut. Rijdt fantastisch is zeer compleet,sterke motor, prachtig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Ben sedert 3 maanden in het bezit van een Octavia 1.4tsi Elegance Business Line. De auto is mooi afgewerkt van binnen en van buiten en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Een van de opties is een trekhaak.bij 2 fietsen of 2 personen op de achterbank komt de trekhaak bij het nemen van verkeersdrempels op de.. Lees volledige review.
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Heb Skoda octavia combi bj.9-2006 gekocht bij JVHautos te Linne. Rijdt geweldig zo'n 1.9 TDI met DSG automaat en zuinig. Ben al jaren VW Passat rijder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
een sportwagon met 240 pk waarmee je met je hele gezin+veel bagage op vakantie kan. ideale auto, een Golf GTI maar dan met ruimte. Wegligging.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Ik rijd de octavia combi greenline businessline nu 3,5 week en heb 4500 km gereden. Hij rijd geweldig, ligt goed op de weg. Ik vind.. Lees volledige review.
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Een perfecte auto voor in verhouding weinig geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Ik heb 3,5 jaar in de fabia gereden met een 1,4 L 3 cylinder diesel en was zeer onder de indruk van de prestatie's. De Octavia.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
IN 1999 eerste octavia gekocht was een demo model 1.6 glx, kon er weinig aan veranderen. Na 30000 km koppeling moeten laten vervangen, net buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
De Octavia is voorzien van een 7DSG bak en 1.4 TSI motor. Deze combinatie is geweldig, rijd heerlijk en soms vraag ik me af of.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Prima auto. Intussen rijd (lease) ik deze auto al meer dan 4 jaar. Ik heb nu een Octavia Combi Elegance Business 1.8 TSI besteld. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
na diverse merken te hebben gereden is dit mijn 2e octavia nu vanaf 24 -06-08 op lpg g3 rijdt er prima op 1 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
Skoda Octavia Combi 1.6 op LPG G3. Gekocht juni 2006. Inmiddels bijna 70.000 km op de teller. Dezelfde motor als in mijn vorige Golf. Helaas.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
105.000 km met Octavia Combi uit 2005. Fijne auto, maar stuurt zwaar op snelweg, en enigzins stuiterende vering. Stoelen, zitpositie en ergonomie wel dik in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia RS Combi speelt de underdog
het is een auto dat zijn geld wel waard is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5