Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie

Op welke manier kan een automerk het milieu in ogenschouw nemen en de automobilist ook een plezier bieden? Een eerste

Op welke manier kan een automerk het milieu in ogenschouw nemen en de automobilist ook een plezier bieden? Een eerste stap naar deze win-win situatie is volgens Audi eigenlijk heel simpel: het downsizen van het motorpalet. Het gebruik van motoren met een kleinere cilinderinhoud die evenveel of meer vermogen bieden dan de grotere variant, tegen een lager verbruik. Autovandaag had wel oren naar deze ontwikkeling en ging de confrontatie aan door op pad te gaan met de Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic.

De Audi A3 is een veel geziene gast op de Nederlandse wegen. Leaserijdend Nederland, maar ook veel particulieren kiezen met overtuiging voor deze hatchback uit Ingolstadt. Het huidige model dateert uit 2003, maar werd in 2005 op enkele punten gewijzigd en kreeg onder andere een nieuw front. Kenmerkend daarin is de single frame grille, wat de representatieve A3 ook iets sportiefs en dreigends meegeeft. Ons testmodel is tevens voorzien van bi-color 17 inch lichtmetaal. Gecombineerd met het optionele sportonderstel geeft dat een strak uiterlijk en biedt het tegelijkertijd een goede basis voor tijdens het rijden.

Wie denkt dat deze combinatie een zeer stug en stoterig geheel oplevert heeft het niet bij het juiste eind. De 225/45/17 banden geven een stevig en tractierijk contact met de weg, en houden zich qua afrolgeluid op de achtergrond. Samen met het sportonderstel is voelbaar welk wegdek er onder je ligt, maar storend is dat helemaal niet. Het draagt bij aan de beleving van en communicatie tijdens het rijden. Door bochten sturen gaat aangenaam direct en de Duitser voelt wendbaar en strak aan.

Het interieur van de A3 biedt ons een strakke ‘werkplek’, waarbij in ons testexemplaar een donkere zakelijke stemming overheerst. Degelijk is het tweede sleutelwoord dat de bestuurder zal bereiken. De lage zit is stevig en biedt goede ondersteuning. Het ruimte-aanbod voorin is uitstekend; wie achterin zit zal waarschijnlijk het predikaat voldoende uitroepen. De gebruikte materialen binnenin zijn van hoge kwaliteit en voelen prettig aan. Op een minuscuul kraakje in de middenarmsteun van ons testexemplaar na heerste er een serene rust in deze kloeke Duitser.

Tenzij je onderbroken wordt door de navigatiestem of radiogeluiden, natuurlijk. Wij werden namelijk verblijd met een geïntegreerd audio/navigatiesysteem, dat ons op steeds een logische wijze van A naar B bracht. Handig is dat de aanwijzingen door middel van pijlnavigatie tussen het instrumentarium te zien zijn, ondersteund door een vrouwelijke stem. Het houdt de aandacht op de weg en biedt eigenlijk alles wat je nodig hebt. De bediening van het systeem was op een enkele detail voor ondergetekende even wennen, maar alles went, zo bleek. Jammer is wel dat de aluminium ventilatieringen reflecteren in de zijruiten, ter hoogte van de buitenspiegels. Een handige feature van die spiegels betreft de automatisch dimmende functie. Het geeft de ogen tijdens een avondrit de nodige rust. Storende lichtbundels van koplampen zijn nu verleden tijd.

Wie rustig aan het rijden is zal het niet ontgaan dat het motorgeluid behoorlijk op de achtergrond blijft. Een blik op de toerenteller verklaart een hoop. Met de toerenteller tussen de '1' en '2' lijkt er niet veel leven in de brouwerij, maar schijn bedriegt. Onder de kap bevindt zich een 1,8 liter direct ingespoten turbomotor, 160 pk sterk. Net zo belangrijk is het koppel dat deze krachtbron biedt; 250 Nm bij 1500 toeren is een waarde die een diesel niet zal misstaan en dat maakt de krachtbron zo kenmerkend soepel in gebruik. De S-Tronic automatische versnellingsbak heeft dit helemaal in de gaten en schakelt dan ook snel op. Dankzij de toepassing van twee koppelingen kunnen de versnellingen supersnel elkaar opvolgen. Zo snel zelfs dat de toerenteller misschien de enige is die het niet bij kan houden. Het vlotte opschakelen levert bij een koude motor soms wel een lichte brom op – hij wil zo graag in 5 in de bebouwde kom - maar dat verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer de techniek eenmaal is opgewarmd. Rijden met een laag toerental levert op z’n beurt natuurlijk een laag brandstofverbruik op en daar is het natuurlijk ook wel om te doen. Wanneer je Audi’s 'kleinste' de sporen geeft schakelt de bak een tandje terug en gaat er overtuigend vandoor. Eenmaal weer op snelheid keert motor en bak weer in de ruststand.

Bij rijden in de S(port)-stand – wie kent 'm niet - komt de A3 echt tot leven en nodigt je uit om de sokken erin te zetten, maar echt nodig heeft ie het niet. Zeker, in bochtig 'parcours' biedt deze stand zeker voordelen, omdat de versnelling langer wordt vastgehouden, meer op de motor afgeremd kan worden en de techniek op stoom blijft. Dat kun je echter ook zelf stimuleren door gebruik te maken van de schakelpaddels aan het stuur, welbekend uit de Formule 1. Wie in een sportieve bui is beleeft aan deze feature dus een hoop plezier. Noemenswaardig is ook dat de karakteristiek in 'Drive' eigenlijk heel natuurgetrouw overkomt. Er zijn automatische versnellingsbakken die als een elastiek hun werk doen en bij gas los al snel de motor stationair laten draaien, maar bij de S-Tronic ontbreekt daarvan ieder spoor. Een aanrader voor mensen die nog niet 'om' zijn.

De Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic staat voor minimaal 29.625 euro in de prijslijsten. Ons geteste model, de Ambiente, kwam na de montage van een reeks opties op zo'n 45.000 euro. Hoewel dat pittige bedragen zijn, staat onomstotelijk vast waar dit op gebaseerd is. Nee, niet alleen op de vier ringen in de grille – ik hoor u al denken – maar op innovatieve techniek, raffinement, degelijkheid en een strak maar ook sportief design. Met 160 pk onder de kap en realiseerbaar verbruik van 1 op 13 zul je ons niet horen klagen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Rij nu meer als een jaar in een A3 en bevalt prima . Heeft natuurlijk wel wat min puntjes .Mijn A3 welke wordt gestookt op benzine.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Rij nu een aantal maanden deze auto, moet zeggen rijdt erg goed. Rij met de 1.8 tfsi motor model ambition bussines editie. Trekt lekker snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Sinds eergister hebben we de auto in ons bezit, vers van de pers. Hij rijdt tot nu toe subliem, ligt er goed op de weg,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Zeer fijne (lease) auto! 1.8TFSI Ambition bus.edition. Met name de motor loopt heel soepel. Alles voelt heel (duits) degelijk aan. Ook met hogere snelheden merk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Vorige week nieuwe A3 binnengekomen. De wachttijd was 5 maanden, en dat had te maken met achteraf leder inbouwen. De auto voldoet volledig aan de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
gewoon een mooie en sportieve auto en stuurt uit stekend.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Net een bestelling geplaatst voor een 1.4TFSI handgeschakkeld, levertijd 38 weken.. :S.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
ik heb me gisteren deze wagen aangeschaft maar wat een lange wachttijden hij word verwacht op 01/06/2009 dat is 6maand normaal 4maand maar er kwam.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Audi A3 is een heerlijke auto, rijd deze auto nu 4 jaar en geen ongemakken gehad met 244.000 op de teller. Ook rijd deze auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Fantastische auto. Ambition wat stug, maar zeer goede wegligging. 1.8TFSI 160pk wel laten chippen naar 200pk voor nog meer rijgenot... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Ik rijd nu 3 jaar in deze audi en hij bevalt mij heel erg goed, wat een power in die 2 ltr motor zelfs.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Overall een aangename wagen met prima prestaties... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
TOP auto!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
morgen één week in bezit van A3 sportback voorzien van 1.4TFSi motor. eerste 600 km asfalt zijn reeds verslonden. auto bevalt prima, over weggedrag en comfort.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Reed hiervoor in een golf 5 19tdi maar je kunt dit niet gaan vergelijken met een audi heb hem nu een jaar en nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Sinds 2 jaar rijden we nu een 3-deurs A3 1.9 TDI Ambition + Pro-line. De eerste 30.000 km moest het blok inkomen en is nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Net een testrit achter de rug, en wat een tegenvaller! Vooreerst viel het luid motorgeluid op, vervolgens de wind die fluit! (hoe is dit mogelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Comfortabele wagen goede wegligging goed afgewerkt zuinig in gebruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Vandaag is mijn A3 sportback 1.8 TFSI afgeleverd. Zelfs nog binnen de afgesproken leverdatum. Besteld op 17-09-2007!!! Wat een auto hier kan een BMW.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Vandaag mijn SB 1.8TFSI ambition,Pro Line, Blanke sierlijst en zwarte hemel opgehaald...... wat een auto. Helaas mag ik nog niet het gas volledig intrappen toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Mijn zakelijke Audi A3 Sportsback (februari 2005) bevalt mij erg goed. Fantastisch uiterlijk, soepele versnellingsbak alleen bij hogere snelheden mis ik toch die 6e.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Ik heb er nu 80.000km opzitten en stap nog steeds met plezier in. De 2.0 turbo FSI met 200pk wil daar ook wel bij helpen. Ik heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Een fijne veilige cruiser die precies aan de gestelde verwachtingen voldoet. Niet Audi kenners zie ik nog steeds verbaasd naar mijn lekkere lage sportback.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Wat een auto! na de proefrit was ik meteen verkocht. vooral de S stand ( s- tronic ) is super. de 160 PK versie brengt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Als je een A3 koopt in een basisuitvoering is het prijsverschil met een Golf niet zo groot als men in het algemeen denkt! Daarvoor heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
De 1.6 is niet snel genoeg, bij snelheden boven de 120 hoor je de muziek niet meer en in 4 jaar tijd is het waarschuwingslampje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
De wegligging, het audiosysteem, de DSG versnellingsbak, de flippers op het stuur, de stoelen, de bekerhouder, allemaal helemaal goed. Je betaalt veel geld voor het technische.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Tjonge Tjonge wat is die levertijd lang als je op zoiets mooois moet wachten. Mijn bestelling (25-11-2006) is nog niet binnen (14-03-2007) :( Levertijd zou.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Heb zelf een getunede A3 2.0 tsfi Quattro, dus in feite een S3 maar dan in schaapskleren, en je kan er gelukkig ook rustig goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic biedt een win-win situatie
Reeds meer dan 2 maanden in het bezit van deze schitterende Audi. S-line (met 225/19 banden) is een duidelijke meerwaarde in verband met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5