BMW 435i Coupé, een van de beste

BMW 3-serie coupé heet nu 4-serie en scoort op alle punten hoog. We reden een exemplaar met heerlijke zespitter.

Als BMW met een nieuwe 3-serie sedan komt, laat de coupéversie meestal niet lang op zich wachten. Maar deze keer komt die er helemaal niet, of liever: tóch wel. Hij heet alleen BMW 4-serie Coupé.

Wat precies de Beiers heeft bewogen om hun jarenlang vaste nomenclatuur op de schop te nemen, zal wel onder de pet van de marketingmensen blijven. Zoveel is wel duidelijk dat het laatste gat in de cijferreeks ook gevuld gaan worden, want na de 4-serie komt er ook een 2-serie – en dan is de koek op, dunkt ons, want in een 9-serie geloven we niet.

Zoals steeds doet die naamgeving er niet zoveel toe, al kunnen we niet zeggen dat het er veel duidelijker op wordt. Zeker is dat er na de 4-serie Coupé ook al een 4-serie Grand Coupé in de startblokken staat. Dat wordt, net als de 6-serie Grand Coupé weer een vierdeurs, maar anders dan de 3-serie sedan. Weer een antwoord op een vraag die niemand heeft gesteld, maar zo te zien wel een fraai antwoord, dat net als de 6-serie zijn liefhebbers zal vinden.

Veel goedkoper
Intussen hebben wij al een lekker stukje gereden met de nieuwe 435i, inderdaad meteen maar de top-motorisering, hoewel er natuurlijk ook een M-versie in de pijplijn zit. Hoewel het ons als autorecensent eigenlijk weinig interesseert (als filmcriticus kijk je toch ook niet naar de prijs van een kaartje stalles?) is de prijs toch ook niet helemaal irrelevant. Die van de laagst geprijsde 4-serie, de 420i, komt op 40.950 euro, terwijl de vetst gemotoriseerde 435i een ronde 61 mille kost. Dat is veel, een dikke acht mille, goedkoper dan waarvoor de vorige 335i Coupé in de prijslijsten stond en ook het prijsverschil met de huidige sedan is ongeveer gehalveerd. Dat bedraagt nog maar € 6.545. Wellicht zal het aardig bijdragen aan de populariteit van deze tweedeurs versie.

Die ziet er trouwens echt wel mooi uit, maar liever niet in het zwart. Want dan vallen de ingetogen-sportieve lijnen wat weg en wordt de juist zo aardige en kenmerkende luchthapper net achter de voorwielen optisch verdonkeremaand. En natuurlijk: onze leenauto was zo zwart. 

C-label
Neuzen we toch in de prijslijsten, dan valt op dat de uitvoering met automaat die wij te leen hadden goedkoper is dan de handgeschakelde basisversie. Weliswaar maar 182 euro, maar het zal de populariteit van deze voortreffelijke achttrapsautomaat beslist geen schade doen. Het positieve prijsverschil komt door de fiscus, want de automaat heeft een uitstoot van 169 gkm en draagt een B-label. Terwijl de zestraps handbak zorgt voor een koolzuurgasopbrengst van 185 gkm en beloond wordt met een C-label.

Zo zien we weer eens hoe dat belastingstelsel de normale marktverhoudingen verstoort, want logischerwijs is een automaat duurder. Het is overigens een van de beste niet-dubbelkoppelingsautomaten die we kennen. Hij past zich mooi aan de rijstijl van de bestuurder aan en schakelt dienovereenkomstig flitsend snel of boterzacht. Een prachtig stuk techniek. 

Eco-stand
Dat geldt eigenlijk voor de complete 4-serie – want het was immers als van kracht voor de 3-serie. Het onderstel is meesterlijk en biedt een hoogst lovenswaardige combinatie van sportiviteit en veercomfort. Het is instelbaar, voor wie daar behoefte aan heeft. De standen verschillen niet al te veel van elkaar, want bikkelhard wordt de 435i nooit en deinen is hem nog vreemder. Ook instelbaar is een eco-stand, hetgeen het brandstofverbruik beteugelt en het geheel gelukkig niet suffig maakt. Het bijbehorende stop/start-systeem treuzelt niet. Maar de mogelijk flitsende acceleratie verloopt uiteraard wat trager. De keuze is geheel aan de bestuurder en zo hoort dat ook.

Je kunt deze BMW zich dus precies laten aanpassen aan jouw stemming van het moment. Wil je het relatief kalmpjes aan doen en zeker ook de portemonnee wat ontzien? Hij doet het met genoegen. Heb je zin in een puur sportautogedrag? Hij vervult die rol met grote gretigheid en kennelijk genoegen.

Gordelbutler
Het verschilt allemaal nauwelijks van de sedanversie, die bij zakelijk rijders vanwege de betere instapmogelijkheden naar de achterbank meer in de smaak zal vallen. De voorpassagiers hebben hier van die leuke ‘gordelbutlers’, die als je het portier dicht hebt laten zoeven netjes de autogordel naar je toeschuiven. Vanwege de heel brede portieren zou je anders wel erg ver naar achteren moeten reiken. Verder zijn er weinig auto’s waar je beter in zit.

De gordelbutler is een van de talloze comfortverhogende gadgets in de 4-serie. Eentje die ook de veiligheid dient is het voortreffelijke head-up display, dat rijsnelheid, de van kracht zijnde verkeersborden (maximumsnelheid, inhaalverbod) weergeeft en de aanwijzingen van het navigatiesysteem. Het begint eentonig te worden, maar ook dít is een van de beste die we kennen.

Laten we het daar eigenlijk maar bij laten. Dit ís gewoon een van de beste auto’s die we kennen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.