Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier

Als je niet kan uitblinken met 14% bijtelling, dan doe je dat met ruimte en rijplezier.

In de grote vijver van de C-segment auto’s (formaat Golf en Astra) moet je als autofabrikant met iets uitblinken om op te vallen. Ook al ligt de focus de laatste jaren vooral op bijtelling en een laag verbruik, kiest Honda voor ruimte. De nieuwe Civic Tourer heeft namelijk de grootste bagageruimte in zijn klasse én de slimste achterbank. Voelen kersverse kopers van de stationwagon zich nu koning te rijk?

Met de Honda Civic lieten de Japanners al zien dat een compacte middenklasser al heel veel bagageruimte kan herbergen. De 23 centimeter langere Civic Tourer doet er nog een flinke schep bovenop. Met 1668 liter bagageruimte bij neergeklapte achterbank is de nieuwe stationwagon koploper in zijn klasse. Zelfs met de achterbank in de doorsnee positie kan er 624 liter worden benut. Hij heeft die ruimte te danken aan de laadruimte met diepe dubbele bodem en een opklapbare achterbank, de Magic Seats.

Magic Seats en magisch tapijt
Net als bij de Jazz en Civic heeft Honda achterin extra ruimte kunnen creëren door de brandstoftank onder de voorstoelen te plaatsen. Een slimme zet die nauwelijks te lijden heeft onder de zitpositie van de bestuurder en bijrijder; hij zou nog ietsje lager mogen, maar we zitten zeker niet onprettig hoog. Toch zijn we benieuwd hoe dat bij de racy Civic Type R uitpakt, die overigens niet als Tourer op de markt komt. Ondanks de Magic Seats en royale laadruimte blijft er achterin nog iets te wensen over: een tikkeltje meer beenruimte. Ruimtewonder en segmentgenoot Skoda Octavia Combi combineert het beste van twee werelden beter. Maar die heeft weer niet speciaal ontwikkelde en makkelijk schoon te houden tapijt in de bagageruimte. Daar heeft Honda dan weer aan gedacht. Toch leuk, van die Japanners.

De extra lengte van de Civic Tourer ziet er in het echt gelikter uit dan op de foto. Zeker recht van achteren heeft Honda er een zowel sportieve als elegante stationwagon van gemaakt. Afhankelijk van het gekozen lichtmetaal ligt het accent meer op het dynamische of op het sierlijke. Net als de Civic hatchback zijn de achterlichten scherp van snit, zoals we dat al jaren gewend zijn. Lekker eigen.

Heerlijke zesbak
Voorin het interieur zijn er ook geen verrassingen; we zien opnieuw een breed uitgesmeerd landschap met de focus op de bestuurder en waarin de toerenteller niet te missen valt. Ondanks dat het design even op je moet inwerken, zitten de meeste knoppen wel op de juiste plaats. Het lederen stuur ligt lekker in de hand en zodra we even ‘droog’ hebben geschakeld, wil je niets anders dan meteen gaan rijden. Dat botert helemaal, een zeldzaam genot.

1.8 VTEC of 1.6 i-DTEC
Honda levert de Civic Tourer met de 142 pk sterke 1.8 VTEC benzinemotor of de 1.6 i-DTEC diesel. Die laatste hebben we in de vijfdeurs Civic al leren kennen als een felle en energieke diesel die uitstekend past bij het karakter van de Civic. In de Civic Tourer is dat niet anders; de beloofde 120 pk en 300 Nm lijken er soms wel meer te zijn. Maar zoals altijd moet die pret ergens vandaan komen, in dit geval uit de brandstoftank. Ook al kunnen hoeft de i-DTEC zich niet voor de opgegeven 3.8 l/100km en 99 gram CO2 uitstoot te schamen, feit is dat de concurrentie het op papier nog ietsje zuiniger aan doet, met alle fiscale voordelen van dien. En zo heeft dus deze pretdiesel geen vermelding met 14% bijtelling in de brochure, maar 20% bijtelling.

Had Honda dan geen extra zuinige versie kunnen maken van de 1.6 i-DTEC, met desnoods iets minder vermogen? Dat hádden ze kunnen doen maar wíllen ze niet. Rijplezier gaat voor. Bovendien wordt die 99 gram in andere Europese landen wel met allerlei financiële voordelen beloond; ons landje is gewoon wat strenger en te klein om daarvoor een speciale uitvoering in het leven te roepen.

Instappen met S
Om de introductie van de Civic Tourer in Nederland (februari 2014) echter niet zomaar voorbij te laten gaan (en ook particuliere kopers te strikken) heeft de importeur besloten de dieselversie ook als instapper ‘S’ te leveren. Met een prijs van 22.990 euro blijft het daadwerkelijke bedrag aan bijtelling dan alsnog beperkt. Verwacht echter dan geen wonderen van de uitrusting. Bovendien zullen zakelijk rijders de luxe van navigatie en parkeersensoren uit de Business Edition kunnen waarderen, en die is er vanaf 27.180 euro. Andere uitvoeringen zijn Comfort, Sport, Lifestyle en Executive. De Tourer is altijd 1200 euro duurder dan de Civic hatchback.

Nieuwe veiligheidssystemen
Nog een reden om voor de luxere versies te kiezen zijn de beschikbaarheid van nieuwe veiligheidssystemen geïntroduceerd, die vanaf modeljaar 2014 ook op de Civic hatchback geïntroduceerd zijn. Dodehoekdetectie, een rijstrookassistent, adaptieve cruise control of een noodremsysteem dat kop-staart aanrijdingen kan voorkomen (of de schade kan beperken), ze raken allemaal ingeburgerd. Honda biedt twee Advanced Driving Assist pakketten aan in de prijslijst, al dan niet verplicht in combinatie met navigatie.

Specifiek voor de Civic Tourer is er nog adaptieve demping (ADS) op de achteras beschikbaar, die zich met een druk op de knop dynamisch, normaal of comfortabel laat gedragen. Logischerwijs zijn de verschillende afstellingen met name op de achterbank te werken. Voor wie vooral alleen rijdt of alleen een bijrijder meeneemt, zal het nut beperkt zijn. Ook al belooft Honda bijvoorbeeld ook een betere wegligging in de dynamische stand. Aan de andere kant, op de luxere uitvoeringen is ADS altijd standaard.

Besturing wat licht
Jammer dat de afstemming van de besturing niet aan de knop van ADS is gekoppeld, want die vinden we bij leuk sturen iets te licht. En als er één ding is waar de Civic toe uitnodigt is dat het wel! Helemaal nu het onderstel (zowel Civic als Civic Tourer) door de Japanners iets is fijngeslepen ten opzichte van eerdere Civic’s uit 2012 en 2013. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (29)

Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Na ca 50.000 km geen enkel gebrek. Dit is een prettige reiswagen door de uitstekende stoelen. Het mooi afgewerkte interieur is mij toch ook veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Deze beoordeling gaat over de vorige civic uit 2002 (2001- 2005), een 1.6 i-vtec LS, gekocht in juli 2011 met 96000 km gereden. ik kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
alles is geweldig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
20 jaar honda gereden toen 10 jaar ford focus en nu alweer bijna 3 jaar honda civic.honda kwalitatief veel beter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Ik rijd nu meer dan twee jaar uitsluitend zakelijk met de Honda. Nu 58.000 km gereden Slecht eenmaal een probleem gehad. Het ging om.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Momenteel in het bezit van een Honda Steam (1.7 VTEC-CIVIC motor). Extreem olieverbuik over zowel korte als lange ritten (1 ltr/1.000km). Is iemand hiermee bekend?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
vanaf 1980 civic rijder. huidige civic esi nieuw gekocht in 1993. Nog nooit pech gehad. slechts de onderhoudsvervangingen als uitlaat en 1 maal de banden. krachtige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Ik rij al dik 12 jaar honda en nooit problemen gehad,alleen de nodige onderhoud. Verder is honda een ideale gezinsauto. Ik heb hiervoor een.. Lees volledige review.
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Na jaren Renault te hebben gereden, en de auto vaker in de garage te hebben zien staan als er buiten is de nieuw.. Lees volledige review.
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Een hele fijne auto, die Honda Civic. Staat nu 160.000 km op de teller en ik heb hem pas vanaf 12-10-2006. Geen problemen met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Ik rij al 30 jaar Honda,nu 9 jaar Civic moet nog voor de eerste maal,buiten normale vervangingen,iets laten vervangen,sterke Civic... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
De auto is zeer ruim en comfortabel. Het uiterlijk is niet van 13 in een dozijn. De iShift (semi-automaat van Honda) is fantastisch zolang je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
ik rij zelf al 8 1/2 jaar honda, nooit problemen gehad. daarvoor kocht ik andere merken,die ik trouw na 2 jaar inruilde. de honda welke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
fijne auto,een plezier om in te rijden. Blijft uitdagen om sportief te rijden al kan dat bijna niet meer in Nederland,gelukkig ga ik af en toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Na meer dan 15 jaar Nissan de overstap naar Honda bevalt prima.Het vermogen komt vrij als er flink op de gaspedaal wordt gedrukt,op lage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Ik rij al meer dan 30 jaar Honda begonnen met een S800,civic,s Accord,s en nu weer een Civic sport 2005 en al die jaren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
gekocht voor Fl. 2200,= in 2000 met 132000 op de teller. Veel mee gereden in de studententijd, o.m vakanties naar Tsjechië. In 2005 weggedaan met 232.000 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
1.5 vtec-e met 115 pk is een erg fijne motor die erg zuinig is. (zelfs naar 2007 maatstaven is 115 pk uit een 1punt5 zonder turbo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
goede auto honda. maar sinds ik vw fox heb wil me vrouw daar alleen mee rijden. die hoge zit die doet het hem... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
mooie en zeer aangename auto om te rijden. heel fijne dieselmotor die bijna rijdt als een benziene motor goede afwerking. ofwel een totaal andere civic.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Wij beschikken over meerdere auto's. Opvallend is dat de Civic ( die we nu 10 maanden hebben) bij ons allen 1e keus is. Eindelijk een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
sinds ruim 1 jaar in het bezit van het nieuwe type 2006 model zonder problemen, maar dat is normaal voor een honda [mijn 3e.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Honda civic sport 1.6 '04 (facelift model) plus punten: leuke sportieve auto om te zien, zeer compleet aan de buitenkant en een goede wegligging in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Degelijk auto. Verbruik steeds tussen 5,2 eb 6,5. Veel ruimte. Traag onder de 18OO toeren. Goede service... spijtig dat je ze zo weinig ziet!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Een Honda Civic Coupe 1.5DXI gekocht in 1999 met 46000km op de teller, heb 'm nu 6 jaar en er staat nu 255000km op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
De civic is een van de meest betrouwbare auto die er zijn. Vooral het model vanaf 1992 is uitmuntend qua verbruik, onderhoud en prestaties. Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Goede zet van Honda. Kijken of de rest van Nederland dat oo vindt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
Met een 6,7 duidelijk te laag beoordeeld als we uit gaan van de V-Tec motor, prestaties duidelijk beter te noemen in vergelijking met zijn uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Tourer gaat voor ruimte en rijplezier
De 5 deurs civic, en zeker met spoiler, biedt een even, zo niet betere, sportieve aanblik en lijkt "meer auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5