Met de Honda Civic lieten de Japanners al zien dat een compacte middenklasser al heel veel bagageruimte kan herbergen. De 23 centimeter langere Civic Tourer doet er nog een flinke schep bovenop. Met 1668 liter bagageruimte bij neergeklapte achterbank is de nieuwe stationwagon koploper in zijn klasse. Zelfs met de achterbank in de doorsnee positie kan er 624 liter worden benut. Hij heeft die ruimte te danken aan de laadruimte met diepe dubbele bodem en een opklapbare achterbank, de Magic Seats.
Magic Seats en magisch tapijt
Net als bij de Jazz en Civic heeft Honda achterin extra ruimte kunnen creëren door de brandstoftank onder de voorstoelen te plaatsen. Een slimme zet die nauwelijks te lijden heeft onder de zitpositie van de bestuurder en bijrijder; hij zou nog ietsje lager mogen, maar we zitten zeker niet onprettig hoog. Toch zijn we benieuwd hoe dat bij de racy Civic Type R uitpakt, die overigens niet als Tourer op de markt komt. Ondanks de Magic Seats en royale laadruimte blijft er achterin nog iets te wensen over: een tikkeltje meer beenruimte. Ruimtewonder en segmentgenoot Skoda Octavia Combi combineert het beste van twee werelden beter. Maar die heeft weer niet speciaal ontwikkelde en makkelijk schoon te houden tapijt in de bagageruimte. Daar heeft Honda dan weer aan gedacht. Toch leuk, van die Japanners.
De extra lengte van de Civic Tourer ziet er in het echt gelikter uit dan op de foto. Zeker recht van achteren heeft Honda er een zowel sportieve als elegante stationwagon van gemaakt. Afhankelijk van het gekozen lichtmetaal ligt het accent meer op het dynamische of op het sierlijke. Net als de Civic hatchback zijn de achterlichten scherp van snit, zoals we dat al jaren gewend zijn. Lekker eigen.
Heerlijke zesbak
Voorin het interieur zijn er ook geen verrassingen; we zien opnieuw een breed uitgesmeerd landschap met de focus op de bestuurder en waarin de toerenteller niet te missen valt. Ondanks dat het design even op je moet inwerken, zitten de meeste knoppen wel op de juiste plaats. Het lederen stuur ligt lekker in de hand en zodra we even ‘droog’ hebben geschakeld, wil je niets anders dan meteen gaan rijden. Dat botert helemaal, een zeldzaam genot.
1.8 VTEC of 1.6 i-DTEC
Honda levert de Civic Tourer met de 142 pk sterke 1.8 VTEC benzinemotor of de 1.6 i-DTEC diesel. Die laatste hebben we in de vijfdeurs Civic al leren kennen als een felle en energieke diesel die uitstekend past bij het karakter van de Civic. In de Civic Tourer is dat niet anders; de beloofde 120 pk en 300 Nm lijken er soms wel meer te zijn. Maar zoals altijd moet die pret ergens vandaan komen, in dit geval uit de brandstoftank. Ook al kunnen hoeft de i-DTEC zich niet voor de opgegeven 3.8 l/100km en 99 gram CO2 uitstoot te schamen, feit is dat de concurrentie het op papier nog ietsje zuiniger aan doet, met alle fiscale voordelen van dien. En zo heeft dus deze pretdiesel geen vermelding met 14% bijtelling in de brochure, maar 20% bijtelling.
Had Honda dan geen extra zuinige versie kunnen maken van de 1.6 i-DTEC, met desnoods iets minder vermogen? Dat hádden ze kunnen doen maar wíllen ze niet. Rijplezier gaat voor. Bovendien wordt die 99 gram in andere Europese landen wel met allerlei financiële voordelen beloond; ons landje is gewoon wat strenger en te klein om daarvoor een speciale uitvoering in het leven te roepen.
Instappen met S
Om de introductie van de Civic Tourer in Nederland (februari 2014) echter niet zomaar voorbij te laten gaan (en ook particuliere kopers te strikken) heeft de importeur besloten de dieselversie ook als instapper ‘S’ te leveren. Met een prijs van 22.990 euro blijft het daadwerkelijke bedrag aan bijtelling dan alsnog beperkt. Verwacht echter dan geen wonderen van de uitrusting. Bovendien zullen zakelijk rijders de luxe van navigatie en parkeersensoren uit de Business Edition kunnen waarderen, en die is er vanaf 27.180 euro. Andere uitvoeringen zijn Comfort, Sport, Lifestyle en Executive. De Tourer is altijd 1200 euro duurder dan de Civic hatchback.
Nieuwe veiligheidssystemen
Nog een reden om voor de luxere versies te kiezen zijn de beschikbaarheid van nieuwe veiligheidssystemen geïntroduceerd, die vanaf modeljaar 2014 ook op de Civic hatchback geïntroduceerd zijn. Dodehoekdetectie, een rijstrookassistent, adaptieve cruise control of een noodremsysteem dat kop-staart aanrijdingen kan voorkomen (of de schade kan beperken), ze raken allemaal ingeburgerd. Honda biedt twee Advanced Driving Assist pakketten aan in de prijslijst, al dan niet verplicht in combinatie met navigatie.
Specifiek voor de Civic Tourer is er nog adaptieve demping (ADS) op de achteras beschikbaar, die zich met een druk op de knop dynamisch, normaal of comfortabel laat gedragen. Logischerwijs zijn de verschillende afstellingen met name op de achterbank te werken. Voor wie vooral alleen rijdt of alleen een bijrijder meeneemt, zal het nut beperkt zijn. Ook al belooft Honda bijvoorbeeld ook een betere wegligging in de dynamische stand. Aan de andere kant, op de luxere uitvoeringen is ADS altijd standaard.
Besturing wat licht
Jammer dat de afstemming van de besturing niet aan de knop van ADS is gekoppeld, want die vinden we bij leuk sturen iets te licht. En als er één ding is waar de Civic toe uitnodigt is dat het wel! Helemaal nu het onderstel (zowel Civic als Civic Tourer) door de Japanners iets is fijngeslepen ten opzichte van eerdere Civic’s uit 2012 en 2013.
Schrijf een review