Het merk Dacia is opgericht in 1968 en valt sinds 1999 onder de vlag van Renault. In 2005 maakte het Roemeense merk in Nederland zijn entree met de Logan, gevolgd door de Logan MCV. Hoewel de sedan bij ons niet meer wordt geleverd – ook niet in zijn nieuwe gedaante – kunnen we de Logan MCV wel weer welkom heten. Wetende dat Dacia in totaal 9000 kopers wist te verleiden met heel veel ruimte voor een kleine prijs, is dat niet zo vreemd. De verwachtingen van het nieuwe model zijn daarom groot, niet in de laatste plaats omdat Dacia haar totale marktaandeel van 0.8% naar 2.5% wilt zien groeien in 2016. Om dat doel te verwezenlijken is ook de bedrijfswagen Dokker Van in het leveren geroepen. Werk aan de winkel!
Voortaan vijfzitter
Ook een feit: sinds de uitfasering van het vorige model hebben wel even moeten wachten op de nieuwe. Dacia heeft in de tussentijd kans gezien een ander ruimtewonder te introduceren, de Lodgy. Omdat die MPV leverbaar is als vijf- en zevenzitter en de nieuwe Logan MCV voortaan altijd een vijfzitter is, verwachten we dat de MCV-rijders van het eerste uur zich zullen verdelen over deze twee nieuwe Dacia’s. Hoewel het begrijpelijk is dat Dacia niet met twee zevenzitters in hetzelfde vaarwater kan zitten, is het toch jammer dat Logan MCV zijn twee extra zitplaatsen is verloren. Al was het om nog unieker in de markt te zijn. De Lodgy is daarnaast ook vier mille duurder dan de Logan MCV, die er nu vanaf 11.990 euro is.
Voor dat bedrag is de nieuwe Logan MCV ietsje langer dan zijn voorganger, maar vooral minder hoog. Toch zal niemand ontgaan dat zijn nieuwe proporties heel veel interieurruimte verhullen, want de overhang van de carrosserie na de achterwielen is riant. In een lichte kleur valt dat wat meer op dan een donkere. Verder oogt de Logan MCV vertrouwd als nieuwe Dacia; hij deelt bijvoorbeeld zijn neus met de Sandero, net als het dashboard. Omdat we vlak voor de introductie van deze Logan ook reden met de nieuwe Duster, valt goed te zien hoe Dacia de volledig nieuwe modellen strakker in elkaar schroeft; vreemde naden of kraakjes hebben we niet kunnen ontdekken. Wel moeten we weer wennen aan de plaats van de raambieding, de knoppen zitten bij de vernieuwde Duster netjes in het portier maar prijken bij de Logan op het dashboard. Ach, alles went.
Hilarisch veel ruimte
Snel naar de grootste troefkaart van de MCV. Open de achterklep en sta in ogenschouw met 573 liter bagageruimte, formaat (grote) middenklasse. Het uitbreiden van de laadcapaciteit is een kwestie van de achterbank neerklappen, of nog beter, omklappen. Daarvoor moet de zitting van de achterbank even rechtop gezet worden. Gezien de simpele constructie van deze functionaliteit zouden wij dit wel met beleid doen. Wanneer eenmaal alle registers zijn opengetrokken staat er 1518 liter bagageruimte en maximaal 2.7 meter laadlengte ter beschikking. Dat de Logan MCV hiermee diverse stationwagons uit een hogere klasse overtreft, is hilarisch. Al is hij in een aantal gevallen ook langer dan die concurrenten.
Dacia verwacht met dit ruimtewonder niet alleen particulieren blij te kunnen maken, maar ook de zakelijke markt. Sterker nog, van alle Dacia’s is de Logan MCV degene die de meeste leaserijders moet gaan strikken, gevolgd door de Lodgy. De oorzaak ligt voor een groot deel gelegen in de CO2-uitstoot, want zowel met de TCe90 benzinemotor als de dCi90 dieselmotor komt de Logan MCV in aanmerking voor 20% bijtelling. Weliswaar kan Dacia zich niet prijzen met het nog lagere 14%-predikaat, maar gezien de (vanaf)prijs van de Logan MCV zal de netto bijtelling alsnog heel bescheiden zijn.
Stille TCe90
Tijdens de nationale introductie van de MCV reden we in de omgeving van Katwijk met de TCe90, een driecilinder turbomotor van 900 cc. Deze kleine krachtpatser vervangt bij Dacia de 1.6 liter benzinemotor en doet dat met verve; hij is vroeg bij de les en heeft ruim voldoende pit, ook in de hogere versnellingen. Ook hoor je nauwelijks dat het een driecilinder is. Het toerental op de snelweg is veel lager dan dat van zijn voorganger; 3100. Een start/stop-systeem heeft de Logan MCV in tegenstelling tot de Renault’s met deze motor niet. Het monteren van de installatie zou de auto weliswaar iets zuiniger maken (al dan niet theoretisch), maar ook duurder. Wij vinden het een slimme keuze. En omdat zuinig rijden valt of staat met de rijstijl van de bestuurder heeft Dacia aan het eind van de slag van het gaspedaal een weerstand ingebouwd. Daarnaast kun je ook de eco-modus inschakelen zodat de motor minder reageert. Dubbel ‘ontmoedigingsbeleid’ dus, maar het werkt wel.
Het rijgedrag van ons pakezel stemt ook vrolijk; de Logan ligt stabiel op de weg (steviger dan Lodgy) en stuurt braaf, conform zijn karakter. In bochten is wel te merken dat de stoelen meer zijdelingse steun mogen bieden, overhellen doet de auto niet bijzonder. Hoe de MCV reageert met het hele gezin, de hond en de kerstboom op het dak moeten we later nog uitvinden. Zoals elk nieuw model dat nu op de markt komt is het vangnet ESP standaard.
800 euro duurder dan Sandero
De Logan MCV staat zoals gezegd voor 11.990 euro bij de dealer, waarmee hij 800 euro duurder is dan de vijfdeurs Sandero hatchback. Dacia levert de auto in de uitvoeringen Ambiance, Laureate en Prestige, waarbij de instapper aftrapt met vier airbags, ABS, ESP, dagrijverlichting, een rolhoes en centrale vergrendeling.
De Laureate-uitvoering (12.990 euro) is naar verwachting het populairst, onder meer omdat dan ook een radio met USB/MP3-functie en Bluetooth, stuurwielbediening, een boordcomputer, mistlampen, dakrails, en chroomaccenten in de grille van de partij zijn. Niet onbelangrijk is ook de aanwezigheid van een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De Logan MCV Prestige is 1300 euro duurder en biedt de luxe van een voortreffelijk werkend multimedia- en navigatiesysteem, airco, cruise control, elektrisch ramen achter en parkeersensoren achter. Bescheiden 15 inch lichtmetaal hoort er ook bij. Eventueel is lederen bekleding leverbaar.
Een deel van laatstgenoemde luxe is ook als optie leverbaar op de Laureate uitvoering tegen opvallend bescheiden meerprijzen. Wie al tevreden is met airco op een Ambiance moeten we teleurstellen; niet mogelijk. Dacial levert het wel in een pakket, samen met een radio, voor 795 euro.
Schrijf een review