Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto

Of we een dagje op het Circuit van Zolder de nieuwe Renault Clio Cup-auto willen komen proberen? Uhm, ja. Heel graag zelfs!

Of we een dagje op het Circuit van Zolder de nieuwe Renault Clio Cup-auto willen komen proberen? Uhm, ja. Heel graag zelfs! Vanaf volgend jaar gaat namelijk de Clio Cup Benelux van start en daar hoort een nieuwe Cup-auto bij. Gas erop!

Renault Cup-racing kent een rijke historie. Al in de jaren zeventig streden coureurs in identieke 5TS’en om de eindoverwinning, later gevolgd door een startveld met uitsluitend de 5 Alpine, 5 GT Turbo en sinds de jaren negentig de Clio. Vanwege tegenvallende bezoekersaantallen en een bescheiden startveld is dit jaar de handschoen opgepakt om de gescheiden Clio Cup’s in Nederland en België samen te voegen tot de Clio Cup Benelux, die in 2014 van start gaat met deelnemers uit Nederland, Belgie, Luxemburg en misschien een verdwaalde Zwitser of Italiaan. De merkencup bestaat uit zeven weekeinden, die plaatsvinden tijdens belangrijke raceweekenden in de Benelux en Duitsland.

Performance
Volgens Mick de Haas, CEO van MdH Communications en promotor van de Clio Cup Benelux, is een merkencup de meest pure vorm van autosport. Er zit immers geen verschil in budget en performance. Iedere coureur verschijnt met een identieke auto aan de start. “Door het gebruik van gelijk materiaal is het close racing wat de klok slaat.” Voor 2014 is dat de Clio Cup-auto van de vierde generatie. De Cup-auto heeft een Renault Sport-body en is versterkt met een gelaste rolkooi. Het is voor het eerst een vijfdeurs uitvoering die tevens een stukje langer is dan zijn voorganger, de Clio Cup III. Maar er zijn meer verschillen. Zo is de atmosferische 2.0 liter ingeruild voor een geblazen 1.6 met 220 pk en 270 Nm koppel en verloopt het schakelen voortaan sequentieel met flippers achter het stuur.

Bomvol elektronica
De Clio Cup-auto heeft van binnen nog maar weinig overeenkomsten met de productieversie. Zeg maar gerust geen overeenkomsten. Het dashboard is verdwenen, de bekledingsmaterialen zijn uitgenomen, net als het volledige meubilair. Alleen de bovenzijde van het dashboard is bewaard gebleven. Je kijkt als coureur zijnde uit op een lekker dik sportstuur en een infodisplay dat het instrumentarium vervangt. Het blijkt om een zeer uitgebreide boordcomputer te gaan. De Clio Cup-auto zit bomvol elektronica, waarmee ‘gespeeld’ kan worden. De grote hoeveelheid aan data wordt weergegeven op het display. Een handig hulpmiddel voor de coureur om zichzelf telkens te kunnen verbeteren.

Geluidmeters slaan door
Tijd om het circuit op te gaan. Aan coureur Mike Verschuur, die de Clio Cup al eens op zijn naam schreef, de taak om de banden warm te rijden tijdens een paar opwarmronden. Al snel gaat het mis. Niet dat Mike de auto in de vangrail parkeert, maar de geluidmeters rondom het circuit slaan compleet door. Wat blijkt, de nieuwe Clio Cup-auto maakt te veel herrie. Circuit Zolder hanteert namelijk zeer strenge geluidseisen, vanwege de ligging nabij een woonwijk. Dat betekent werk aan de winkel voor de equipe van Verschuur. Binnen no time wordt het sportuitlaatsysteem voorzien van een extra demper, zodat het geluid wordt ingedamd en we alsnog aan de bak kunnen. Desondanks wordt ons vriendelijk verzocht om ter hoogte van de geluidmeting toch nog even van het gas te gaan.

Speelkameraad
Het aanzwengelen van de zestienhonderd gaat gewoon met een druk op de startknop. Het is wel zaak de koppeling ingedrukt te houden en de versnellingsbak alvast in de eerste versnelling te zetten. De Clio Cup-auto beschikt namelijk over een sequentiële transmissie met race-koppeling. Alleen voor het wegrijden in de eerste versnelling hoeft de koppeling bediend te worden. Desondanks blijkt het wegrijden nog niet zo eenvoudig. De motor verlangt flink wat toeren, dat gepaard gaat met -nog altijd- een hels kabaal uit de uitlaat.

En weg zijn we. Enigszins schokkend en pruttelend, dat wel. De motor houdt van toeren, zoveel is duidelijk. Na een eerste verkenningsronde durven we wat meer gas te geven en ontpopt de Clio Cup-auto zich tot een ware speelkameraad. Het is heerlijk stoeien op Zolder. De Dunlop-banden lijken werkelijk aan het asfalt te kleven en de transmissie vangt klap na klap, vooral bij terugschakelen. Wie ‘per ongeluk’ een tandje teveel terugschakelt, hoeft niet bang te zijn om tandwielen te moeten rapen, de elektronica beveiligt de boel.

Geen rembekrachtiging
In tegenstelling tot de Clio Cup III heeft deze vierde generatie Cup-auto geen rembekrachtiging meer. Dat geeft vooral bij het aanremmen veel meer gevoel. Bovendien is de rembalans tussen voor- en achteras instelbaar. De Clio is wat dat betreft volledig te personaliseren en op ieders smaak af te stemmen.

Wat kost dat nu, zo’n jaartje racen? Om je een idee te geven: aan de nieuwe Clio Cup-auto hangt een prijskaartje van 41.000 euro exclusief BTW en deelname aan de Clio Cup Benelux kost 6.000 euro per auto, exclusief BTW. Reken vervolgens nog op zo’n 45.000 tot 55.000 euro aan ‘running costs’. Wie zegt dat racen goedkoop is? De auto kan overigens over een termijn van drie jaar boekhoudkundig worden afgeschreven. Dat dan weer wel.

Racekalender
De Renault Clio Cup Benelux 2014 telt zeven raceweekeinden met als voorlopige kalender: Zandvoort (Paasraces & Masters), Assen (Gamma Racing Day), Spa (World Series & Racing Festival), Zolder (Truck Grand Prix) en Nürburgring (Supercar Challenge). Om kosten te besparen kunnen teams in 2014 ook nog meerijden met de Clio Cup-auto’s uit seizoen 2013. Zij strijden dan in een apart klassement, de Renault Clio Benelux Challenge.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (26)

Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Bijna een half jaar in bezit en 9.000 km verder.
Hij rijd lekker soepel, bij het achteruit rijden helpen piepjes de afstand. Niet helemaal optimaal want soms blijk ik er nog wel een eindje vanaf te zitten. Maar wel prettig.
De radio heeft DAB en je kan muziek draaien vanaf een USB stick. Ik mis zelf een cd speler.
Stoelen zitten prettig.
Groot nadeel is de navigatie die erin zit. Renault Nav. Je hebt er niks aan. Kent recente adressen niet, updaten moet je eerst in je auto draaien, dan naar je pc gaan met je stickje en weer terug naar je auto. En dan blijkt de melding voor een update niet voor jou te zijn. Alles voor niks.
Geen file meldingen, file is al weg of ik sta erin en niks op de nav. Kan je kiezen voor Tomtom > doen!
Hopelijk heb je hier wat aan :-)
Prijs: actie > estate voor prijs van een clio.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Mooi!
Rijd lekker
Achteruitrij piepjes
Grote kofferbak met extra ruimte onder de laadvloer voor losse spulletjes uit het zicht

Minpunten

Navigatie is een drama!
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Wat een coole auto! Hulde aan Laurens van den Acker. Ik was meteen verkocht. De proefrit stelde evenmin teleur: een prima wegligging, uitstekend comfort en een goed presterend zuinig motortje. Het nieuwe exemplaar in de schowroom voldeed toevallig aan al onze wensen (metallic rode TCe Estate Expression Pack Interieur Noir, Exterieur chrome, Passion Noir 16", R-link). Die rijden we binnenkort.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

vormgeveving;
uitrusting;
wegligging;
bagageruimte;
verbruik;
optiemogelijkheden.

Minpunten

ruimte achterbank;
geen hoogteverst rechter voorst;
0.9 TCe heeft net genoeg power.
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Er staat nu ongeveel17.000 km op de teller, raar genoeg heb ik al twee lekke banden gehad terwijl ik alijd goed kijk waar ik rijd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Ik rij altijd renault een geweldige auto,zeer ruim ,en niets op aan te merken,zit geweldig,ik wacht op een nieuw model die half dit jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Na een PEUGEOT 206 stationcar 1400 CC nu de TCE 100, dus de 1200 CC met turbo in de Stationcar - uitvoering. Ten opzichte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Erg fijne auto. Heb ook het glazen schuifdak erbij genomen en rij zodoende veel met 'open' dak. Ik heb hem nu als leaseauto, maar als.. Lees volledige review.
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Heb 'm nu 8 maanden. Rijdt geweldig. In strenge winter geen enkel probleem. 1 op 15,8 gemiddeld. Besturingskritiek komt van testers die al decennialang Duitse.. Lees volledige review.
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
01-2010: Nu ca. 500km. Carminat TomTom (afstandsbediening even wennen) Loopt als een zonnetje. Dik tevreden... Lees volledige review.
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Wat een car, nog nooit zo'n luxe auto gehad, ruim, ruim uitgerust etc. Rijdt heerlijk!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
10.000 km in clio estate tce 100 loopt gemiddeld 1:18 en we zijn er zeer content mee. Een aan rader voor liefhebbers, ruimte en toch niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Ben enorm content van mijn karretje! Ik heb op 6 maand 13000 km en alles loopt gesmeerd. Toch twee kleine minpunten: de ruitenwissers kan je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
We hebben deze auto sinds 25-10-2008, de eerst indruk is prima,met name bochtverlichting is goed Verder veel comfort en ruimte De motor 1.2 tce is ook prime al met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Na 1,5 maand en 7000km kan ik over deze auto alleen maar zeggen dat het een prima auto is, die uitstekend rijdt. De 105pk Dieselmotor is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
ik heb de clio etate dynamique tce gekocht en alle opteis er bij en ben zeer tevreden met mijn keus. de clio rijd lekker stil en.. Lees volledige review.
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
na 7000km een eerste commentaar zeer fijne auto, met mijn lengte van 1,92mtr veel ruimte voorin, gezien de klasse van de auto blijft er achterin ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Ben na bijna 10000 zeer tevreden over deze auto. Kan me inderdaad ook niet vinden in het commentaar op de besturing. Met een klein gezin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Wat een heerlijke en rustige auto. Lekker grote tank dus ruim 1000km zonder te stoppen! Alleen de stoelen iets te klein en wat weinig zijdelingse.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
mijn dochter heeft een clio estate gekocht,ik heb men espace.maar ik rij nog liever met de clio etate naar men werk.hij is zalig!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
De Clio Estate heeft een goede wegligging, acceleratie prima en is heel compleet. De auto heeft een mooie vorm, een hel sportieve uitstraling en is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Goed rijgedrag en fijne stuurbekrachtiging. Mooie dubbele laadvloer. Een genot om in te rijden en genoeg laadruimte!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Prettige auto, die het hele gezin vrij intensief gebruikt. Kan snel zijn, maar ook zuinig. Uiterlijk van de achterkant iets rommelig, maar over het geheel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Waar zijn de klachten van testers over de besturing op gebaseerd? De auto blijkt prima te rijden en te sturen. Waarom is er toch zo'n.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Clio estate gekocht met de 1.2 turbomotor.Alle pakketten erop genomen en is helemaal compleet. Prima auto, heerlijk comfortabel en genoeg ruimte. Lees negatieve dingen over de besturing.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Racen op Zolder met Renault Clio Cup-auto
Prima auto, voldoet aan de verwachtingen. wij rijden in de 1.6 met 110 pk. Hiervoor reden wij in de Peugeot 207 1.6 met 120.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5