BMW 5 Serie GT: miskend talent

‘Wat een merkwaardig model’ en ‘is dat echt een 5 Serie?’ Ja, de BMW 5 Serie GT is een miskend talent...

‘Wat een merkwaardig model’ en ‘is dat echt een 5 Serie?’ Het zijn zomaar enkele opmerkingen die we naar ons hoofd geslingerd kregen bij het komen voorrijden met de vernieuwde BMW 5 Serie GT. Het blijkt dat de 5 Serie Gran Turismo die sinds 2009 op de markt is weinig bekendheid geniet. En om heel eerlijk te zijn, wij waren in eerste instantie ook niet zo gecharmeerd van deze vreemde eend. Nu weten we wel beter.

Autotest BMW 5 GT als 530d. BMW heeft de 5 Serie in het nieuw gestoken en ook de 5 Serie Gran Turismo ontkomt niet aan een facelift.
Nieuw TFT-instrumentarium

Ook in economisch moeilijke tijden zit gelukkig niet iedereen bij de pakken neer. Toch wordt het soms als ‘not done’ gezien om juist in deze tijden met een grote limousine te komen voorrijden, zoals een BMW 7 Serie, Mercedes-Benz S-klasse of Audi A8. Voor deze ‘gevallen’ heeft BMW de 5 Serie GT in huis. Zie het als een crisis 7 Serie: de 5 GT lijkt van een afstandje op een 5 Serie, maar heeft in feite alle ingrediënten van een 7 Serie in huis. De 5 GT wordt zelfs gebouwd op het platform van het vlaggenschip, echter in een voor het oog misschien iets meer beschaafde verpakking. Probeer overigens een reguliere 5 Serie te ontwijken, want als je beide modellen naast elkaar ziet, is de 5 GT een reus.

Soft Close portieren
De 5 GT profiteert eveneens van de facelift die de 5 Serie onlangs heeft ondergaan. Zo is de voorbumper opnieuw op de tekentafel gelegd, noteren we vernieuwde lichtunits met in onze Luxury Line-uitvoering adaptieve LED-hoofdverlichting (meerprijs: 2.125 euro) en LED-ringen als dagrijverlichting. De 20-inch wielen onder het testexemplaar hebben een nieuw dessin en de achterzijde is meer glad gestreken. De chromen strip op de achtersteven bevindt zich voortaan onderaan de klep. Chromen details vinden we tevens op de portiergrepen, de raamomlijsting, rondom de nieren en in de onderbumper. Vormt een mooie combinatie met de ogenschijnlijk exclusieve Sophistograu Brillianteffect metallic exterieurkleur, waaraan een prijskaartje hangt van liefst 1.295 euro.

Achter de grote achterklep gaat een bagageruimte van 500 liter schuil. De klep opent en sluit volledig automatisch met een druk op de knop. Ook de deuren sluiten automatisch, mochten ze handmatig niet goed worden gesloten. Soft Close Automatic portieren heet dat bij BMW, waarvoor ook weer een extra 684 euro in rekening wordt gebracht.

Elfenbeinweiss leder
Het interieur ademt een en al luxe, niet in de laatste plaats dankzij de High Executive uitrusting ter waarde van 7.994 euro. De met Elfenbeinweiss leder overtrokken comfortzetels zitten werkelijk voortreffelijk en de ergonomie is dik in orde. Het dashboard oogt breed met groot centraal display, een digitaal instrumentarium en een head-updisplay in de voorruit. Via de iDrive-draaiknop in de brede middentunnel zijn alle boordfuncties te bedienen. De bovenzijde van de draaiknop fungeert tevens als touchpad, maar in de praktijk zul je hier weinig gebruik van maken. Een adres invoeren op de conventionele manier gaat net zo snel, zo niet nog sneller.

Voorin de 5 GT zit je aanmerkelijk hoger dan in een reguliere 5 of 7 Serie en dat kan ook een aankoopargument zijn voor de wat rijpere autokoper. Je kunt jezelf overigens ook prima láten rijden in de 5 GT. De ruimte achterin is namelijk uiterst riant en zelfs nog te vergoten door de achterbank naar achteren te schuiven. Het enige wat ontbreekt in onze 5 GT zijn klaptafeltjes tegen de rugleuning van de voorstoelen voor laptop of tablet. Een DVD entertainment systeem met twee schermen is wel present.

Flinke knaap
Het comfort van het testexemplaar staat welhaast op het niveau van de 7 Serie, al dien je daarvoor wel de nodige opties aan te vinken. Ook qua rijden gedraagt onze 530d GT zich als een luxueuze limousine, ondanks het aanwezige M Sportonderstel. Oneffenheden in het wegdek worden volledig geëlimineerd. Van een sportief weggedrag is in de 5 GT geen sprake. Ook niet als de Sport Plus-modus wordt geactiveerd. Niet gek ook, want onze Gran Turismo is een flinke knaap met een leeggewicht van 1.940 kilogram en een relatief hoog zwaartepunt. Het is wel een prestatie van BMW dat de voorwielen exact de koers volgt die je als bestuurder inzet. De grens van onderstuur ligt heel ver weg. Lichtjes overhellen van de carrosserie is uiteraard wel aan de orde bij het enthousiast aansnijden van een bocht.

Ondanks bijna twee ton schoon aan de haak en met inzittenden zelfs meer dan twee ton aan gewicht lijkt de drieliter zescilinder dieselmotor weinig moeite te hebben om de 5 GT op snelheid te brengen. Er staat de bestuurder dan ook een vorstelijke 259 pk en 560 Nm aan koppel ter beschikking. Nul tot honderd gaat in 6,2 seconden. En dat in alle rust. Wat een genot. Op ieder moment heb je de beschikking over een surplus aan vermogen. De achttrapsautomaat legt razendsnel het meest geschikte verzet in. In EcoPro-modus verandert de toerenteller in een energiemeter en zet het remenergie recuperatie systeem alle zeilen bij om het gemiddeld verbruik te verlagen. Gedurende de testperiode hebben we een gemiddelde van 7,8 l/100 km gescoord. Een keurige waarde wat ons betreft.

De 530d GT in de uitvoering zoals wij die gereden hebben, kan zich zonder meer meten met een 7 Serie. Uiteindelijk hangt daar dan ook een vergelijkbaar prijskaartje aan. Ook al begint de prijslijst van een 530d GT bij 72.500 euro, met een hele reeks aan uiterst prettige opties aangevinkt, komt de gereden versie op 103.475 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.