Opel Adam, knuffeldier

Interactief onderweg met Opel Adam. Spraakherkenning Siri kent geen Nederlands, maar voldoet toch goed.

Die leuke kleine Opel Adam is nu ook uit te rusten met de spraakbesturing Siri, bij velen bekend van de Apple iPhone. Die combinatie moesten we dus maar eens aan de tand voelen. Interactief onderweg met de Opel Adam 1.4 Glam.

De Opel Adam is nu ook leverbaar met Siri-spraakbesturing. Autotest met de Adam 1.4 Glam voorzien van Intellink met Siri.
Siri functionaliteit met Opel Adam

Spraakherkenning is een middel om commando’s te geven waar veel autofabrikanten al tijden mee bezig zijn. Het kan een boel voordelen hebben, want het lijkt absoluut veiliger om bijvoorbeeld een navigatie-opdracht te verstrekken waarbij de handen aan het stuur kunnen blijven – en de blik op de weg. Vooral dat laatste is van belang, want al zijn de statistieken daar niet duidelijk over, we zijn ervan overtuigd dat het bedienen van een navigatiesysteem, waarbij je wel naar het displayscherm moét kijken, meer ongevallen heeft veroorzaakt dan het niet-handsfree bellen waar de politie zo alert op is.

Siri Eyes Free
Opel noemt hun nieuwe systeem dan ook Siri Eyes Free, waarbij Siri duidt op de spraakherkenning van de Apple iPhone – die dan ook in dit systeem wordt gebruikt. Als jarenlang iPhone-klanten wilden we dat wel eens proberen, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat we zelf Siri slechts een doodenkele keer benutten, ten hoogste om te informeren naar de weerstoestand ergens.

In de Opel Adam moet je eerst de iPhone via een kabel of via Bluetooth aan het infotainmentsysteem Intellilink koppelen. Dat gaat snel en makkelijk. De eerste optie is de beste, want dan laadt de accu ook op. Vervolgens wordt duidelijk dat je om te navigeren eerst het app’je Bring Go moet downloaden. Dat kost € 0,89 en tot onze grote verrassing heb je voor dat luttele bedrag een compleet en volwaardig navigatiesysteem in je iPhone (of ander app-gebruikend apparaat). Verbluffend voor die prijs en ook geheel zelfstandig te gebruiken. Je hebt er geen Opel voor nodig. Inmiddels hebben we het enkele malen vergeleken met de TomTom in de iPhone en Bring Go doet daar, voor een belachelijk geringe fractie voor wat het bij TomTom kost, niet voor onder.

Geen Nederlands
Het navigatiedeel is dus helemaal in orde, maar met de spraakherkenning is het nog niet zo ver. Voorlopig namelijk spreekt Siri geen Nederlands. Nu menen vele Nederlander goed Engels te spreken, dus het inspreken van allerlei opdrachten in die taal hoeft niet zo’n probleem te zijn. Overschakelen naar Frans, Spaans of Duits kan ook helpen.

Lastiger wordt het als er Nederlandse plaats- of straatnamen in het geding komen. Go to Nieuwe Nieuwstadt of naar de Constantijn Huygensstraat kan Siri echt niet begrijpen, maar dan kan je altijd nog op handbediening overgaan, bij voorkeur stilstaand. Maar Siri kan je in de Adam wel vertellen wat voor het weer momenteel in Nairobi is, met welke score de Miami Dolphins hebben gewonnen (van het meer relevante Ajax heeft Siri nooit gehoord, maar internationaal relevantere voetbalclubs moeten tot de mogelijkheden behoren) en wat voor afspraak je volgende week donderdag hebt. Dat hangt af van de app’s die op je iPhone zitten.

E-mail
Dat brengt ons bij praktischer zaken, want rustig in je Adam zittend kan je Siri ook e-mails en notities dicteren en laten versturen, sms’jes laten voorlezen of iets uit Wikipedia laten vertellen. Maar dus (nog) niét in het Nederlands. Dat gaat wel bij het telefoneren, wat een duidelijk winstpunt is. Intellilink zit niet standaard in de Adam-versie Glam die wij te gast hadden, maar zit, samen met parkeerhulp en adaptieve verlichting (en nog wat snuisterijen) in het ‘Local Package Adam 1’, dat voor een vriendelijke € 595 wordt gemonteerd. Altijd doen.

Duizelingwekkend
Dat brengt ons bij alle pakketten en zo waarmee een Opel Adam geïndividualiseerd kan worden. Dat zijn er onthutsend veel, meer nog dan bij inspiratiebron Citroën DS3 en het aantal combinaties is duizelingwekkend. Niet alleen qua kleur, maar er zijn ontelbaar veel verschillende wielen, sierpakketten, interieurverzorgingen en bekledingsmogelijkheden. Zelfs met de hemelbekledingen kan je uit je bol gaan, van een geschakeerde finishvlag tot een sterrenhemel met romantisch oplichtende led’jes. Alleen Rolls Royce biedt dat laatste verder aan – en scoort er honderd procent mee. Er zullen maar héél weinig Adams identiek van de lopende band rollen.

Damesautootje
Door dit alles, en de hoogst aaibare vormgeving van de kleine, dringt de term ‘damesautootje’ zich aan je op. Klopt, want ook Opel zelf verwacht dat zeker 60% van het koperspubliek van vrouwelijke kunne zal zijn. Daarmee begeeft Opel zich op nieuw terrein, de ‘premium mini’, tot nu toe domein van Fiat 500, Citroën DS3 en Mini. Ook daarin zie je voornamelijk vrouwspersonen achter het stuur. Laten we eerlijk zijn: echte mannen rijden geen Mini –­ of het moet een John Cooper Works zijn.

Rijden met een Adam gaat dan ook volstrekt probleemloos en dat moet ook wel, wil je zo sterk op het damespubliek mikken. Het gevolg is wel dat je een beetje te hoog zit, maar daar is bij de dealer wel wat aan te doen. Daarbij is de ruimte, althans voorin (waar verrassend goede stoelen staan), gezien de wielbasis van 2,31 m niet tegenvallend. Het achterbankje is krap, maar wordt voor de boodschappen toch platgeklapt, waardoor de transportcapaciteit van 170 liter groeit naar een shopping bags-verslindende 665 liter.

Het damespubliek zal ook weinig moete hebben met de basismotor, een 1,2-litertje met 70 pk. Die kennen we niet, maar ook de 1,4 van 87 pk waar we een weekje mee leefden trekt geen straatstenen uit het plaveisel. Niettemin komt hij wat levendiger over dan de officiële honderdsprint en 12,5 tellen zou doen vermoeden, mits je alert schakelt. Dat kan goed met het vijfbakje, of de mest kopers dat ook kunnen is vers twéé. Een automaat is er nog niet.

Driecilinder turbo
Veelbelovend is de éénliter driecilinder turbo die Opel zojuist op de IAA ten doop heeft gehouden en die begin volgend jaar in de Adam leverbaar wordt. Daar komen 115 pk uit, hetgeen ons, zeker met de vaste koppeling aan een nieuwe zesbak, dé techniek voor deze Adam lijkt. Of de doelgroep er op zit te wachten is weer wat anders. Die zal het waarschijnlijk ook worst wezen dat die driepitter een fiscaal vriendelijker behandeling (bijtelling voor de 1,4 is 20 procent) ten deel zal vallen. De meeste Adams zullen niet zakelijk worden bezeten.

Dat de nog zo verse Opel Adam een er lekker autootje is, dat wisten we al. We vinden het een knuffeldier. En als je een iPhone hebt, is de Siri Eyes Free echt een welkome aanvulling, met zéker dat Bring Go-navigatie voor nog geen euro – en wat dus iedereen los kan kopen. Het zou fijn zijn als de Nederlandse taal al werd verstaan, maar niettemin: ook nu al zeer geslaagd. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Opel Adam, knuffeldier
Rijprestaties en wegligging vind ik prima maar over smartphone integratie ben ik minder positief dan het artikel.

Ik vind dat er een te optimistisch beeld wordt geschetst van de BringGo navigatieapp. De navigatiestem hapert, er vallen woorden weg uit de instructie waardoor irritatie ontstaat, soms valt de verbinding met de Iphone 4 weg hetgeen tot gevaarlijke situaties kan leiden, omdat de Iphone ontgrendeld dient te worden tijdens het rijden. Ik ben voor de veiligheid overgeschakeld naar een Tomtom Go 6000 en heb hier geen spijt van.

Siri spraaksturing heb ik niet kunnen testen op mijn Iphone 4, dit is enkel beschikbaar vanaf Iphone 4S.

Als je de navigatieapp BringGo als verkoopargument gebruikt zorg er dan voor dat deze app perfect werkt, anders ben je uiteindelijk toch aangewezen op een portable Tomtom navigatie.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Rijgedrag, prestaties, wegligging

Minpunten

Bringgo app stemhaperingen, plaats achterin, duur