Opel vetroetelt Insignia-rijder

Autotest: Facelift Opel Insignia met motorenvernieuwing en vooral sterk opgewaardeerd interieur.

De laatste tijd hebben we al een paar keer gesteld dat Opel ‘goed bezig is’. In dat kader past de jongste upgrade van de Insignia, de Auto van het Jaar 2009, volledig.

Vorige week op de IAA toonde Opel al wat de facelift van topmodel Insignia inhield. Inmiddels hebben we een dagje met de nieuweling(en) kunnen sturen en daarbij is duidelijk geworden dat het om heel wat meer gaat dan slechts om enkele cosmetische ingrepen en technische, vooral motorische, modernisering. Vooral het interieur is danig onder handen genomen, met heel veel aandacht voor het infotainment.

De uiterlijke modificaties zijn simpel en dienen er vooral toe om de Insignia optisch breder te maken. Dat is gelukt en het staat erg aardig. Vandaag de dag omvat iédere facelift ook een restyling van de lichtunits rondom, aangezien de led-technologie steeds meer mogelijkheden biedt. De Insignia ontkomt er niet aan en ook op dit punt is de ingreep geslaagd te nomen.

Niet nieuw, maar wel weer verbeterd is het ‘denkende’ koplampsysteem, dat vertrouwend op de gegevens van het navigatiesysteem bochten en kruispunten perfect kan uitlichten. Een duidelijk veiligheidsverhogende optie, zoals we eerder met een andere Opel in het donker hebben kunnen vaststellen.

Luchtweerstand
De wijzigingen aan het koetswerk hebben ook een weer betere, dus geringere luchtweerstand tot gevolg: met een Cw 0,25 schaart de Insignia bij de allerbeste in dit deel van de markt. Daaraan draagt een nu geïntegreerde achterspoiler op Sedan en Hatchback, terwijl in de radiatorgrille voor een klep zit die de luchtstroom daar optimaliseert. Grappig detail: de grille is matzwart gespoten omdat zulks de in de neus opererende radar het minst belemmert. De Insignia kan trouwens ook radar aan de achterkant krijgen, om te kijken of de weg vrij is wanneer er achteruit tussen geparkeerde auto’s uit of uit een steeg gemanoeuvreerd moet worden.

Landgenoot
Maar toch zitten de belangrijkste veranderingen in het interieur en dan niet alleen designmatig, hoewel daarvoor onze landgenoot Ivo van Hulten (die met zijn ontwerp voor de op de IAA prijkende conceptcar Monza bij Opel een interne designwedstrijd heeft gewonnen – en zo de zoveelste Nederlander is die bij een automerk een rol speelt) goed zijn best heeft gedaan.

Het gaat binnen vooral om het infotainment en dan met name om de bediening daarvan. Dat kan op iedere momenteel denkbare wijze: gewoon met knoppen, waarvan het aantal drastisch is beperkt en nu via erg logische menu’s werkt. Daarnaast met een aantal, ook programmeerbare, knoppen op het stuur. Vervolgens is het display van het systeem niet alleen groot en heel duidelijk, maar het is ook een touchscreen, dat daarmee bijvoorbeeld het navigeren aanzienlijk vergemakkelijkt. Hier heeft Opel grote stappen gezet.

Touchpad
Ten vierde heeft de Insignia als eerste Opel een touchpad. Onder handbereik op de middenconsole, net als bij pionier op dit gebied Audi (dat er furore mee maakte in de A8, maar het verder wat laat verslonzen), en er kan een enorm scala aan commando’s mee worden gegeven. Niet alleen door het schetsen van letters of cijfers (voor bijvoorbeeld muziekkeuze of adresinvoer), maar ook door er Apple-achtige veeg- en draaibewegingen op te maken. Buitengewoon slim en handig en volgens een Amerikaans universitair onderzoek minder afleidend dat spraak-commando’s.

Maar spraakherkenning heeft de Insignia óók, met als belemmering dat de systemen geen Nederlands verstaan. Nu spreken we wel een woordje over de grens en ‘drive to…’ of ‘fahre nach…’ wil nog wel lukken, maar als dan ’s Hertogenbosch of Constantijn Huijgensstraat volgt stuiten we meestal op systematisch onbegrip. We ervoeren dat onlangs nog met Siri-spraakherkenning in een Adam – waarover binnenkort meer.

Met het infotainment kan je dus optioneel met de Insignia alle kanten uit en je kunt zelfs de diverse commando’s combineren. Dus roepen dat je de Beatles wilt horen en dan vingeren dat het Sergeant Pepper moet worden. Heel geavanceerd en, al vergt het enige studie en gewenning, in de praktijk uiterst nuttig. Mensen die met een smartphone overweg kunnen hebben hier een voorsprong.

Nieuwe motoren
Minder spectaculair, maar zeker zo belangrijk is dat de vernieuwde Insignia uiteraard ook deelt in de golf van nieuwe motoren die Opel mag produceren. Daarbij ligt de nadruk – ook uiteraard – op zuinigheid en de door sommige belastingheffers zo belangrijk geachte CO2-uitstoot. Uit de testvloot kozen we twee Insignia’s die bij ons gezegend worden met 20% bijtelling, achtereenvolgens een Sedan met de niet nieuwe, maar wel opgekietelde tweeliter CDTI dieselmotor met 140 pk en daarna een Hatchback (wat praktischer vanwege meer beladingsmogelijkheden) met de 1,4 turbo-benzinemotor waarmee we onlangs al kennis maakten op Opels motoren-evenement nabij Wenen.

Verjongingskuur
De al heel wat jaartjes meehobbelende tweeliter diesel heeft echt een verjongingskuur meegemaakt, want hij is enerzijds een stuk levendiger gemaakt en anderzijds vooral een stuk stiller. Alleen bij echt fors accelereren vanuit stilstand maakt hij zich nog nadrukkelijk als oliestoker kenbaar, maar op kruissnelheid is hij een fluisteraar geworden. We reden hem met een zesbak, maar deze combinatie (voor de zakenman) sméékt echt om een automaat. Dat verhoogt het comfort nog verder, terwijl het al op bijna-Audi-hoogte staat.

De particulier zal waarschijnlijk eerder een benzineversie kiezen en daar geeft de 1,4 turbomotor het juiste antwoord. Hij heeft ook een 20%-bijtelling, maar dat is voor die privé-rijder natuurlijk irrelevant. Die zal wel genieten van de vrolijke felheid van dit bijtertje, want hij kent geen enkele turbotraagheid en hoewel hij qua koppel verre zijn meerdere moet erkennen in de dikke diesel, is hij vooral sterk in de tussensprintjes. Maar dan moet je wel alert schakelen, waarbij de van oudsher bekende precisie van de Opel-bakken je lekker helpt. Misschakelen naar ‘zes’ komt hier niet voor.

Verwennerij
Akoestisch zijn de motoren nog vriendelijker voor zijn passagiers, zodat je in beide versies kunt spreken van pure verwennerij. Ze rijden trouwens allebei even lekker, want ook het onderstel, dat al prima was, is nog wat verfijnd. Heel even hebben we ook nog gereden met de 4x4-versie van de Sports Tourer, die met wat ruiger plaatwerk voor het oog en moderne vierwielaandrijving wel geen pure terreinwagen is, maar zich goed zal weren op zandpaadjes, besneeuwde passen en glibberige hellingen in de jachthaven. De naam is Country Tourer en de 250-pk sterke 2.0 SIDI-turbo maakte eventjes behoorlijk indruk. Daar maken we later nog wel eens een aparte rijtest mee – en daarvoor staat ook nog de Insignia OPC te lonken.

Voorlopig houden we het even bij deze twee versies, naar onze smaak de beste keuze: de tweeliter diesel voor de zakenrijder en de 1,4 turbo voor de particulier. Alleen: beide categorieën zullen in overgrote meerderheid deze motoren gaan combineren met de slimste carrosserievorm van de Insignia, de Sports Tourer. En die is er vanaf € 31.195. Slechts 1.200 euro prijsverschil dus. Dus…

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Opel vetroetelt Insignia-rijder
Ik heb vele Opels gehad en heb ook nog een Astra en een Vectra, ik heb 3 jaar een Insigna van Opel gereden, en kan niet anders zeggen dat in tegenstelling tot de andere modellen de Insigna een waardeloze en slechte auto is, goedkoop met chinese rommel onderdelen in elkaar geprutst, niks dan ellende mee gehad, van de motor en de turbo tot de ESP en het dashboard, wegligging enz, enz. 3 jaar volledige ellende.
Wat een jammerlijke miskoop!!! Dat had ik niet verwacht toen ik deze Insigna kocht. Ik heb hem onlangs met veel verlies na 3 jaar en 90.000 km verkocht een zware desillusie rijker. NOOOOOOIT meer een Insigna.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

mooie auto

Minpunten

schechte techniek
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Heb een insignia 1.8 met 9500km op de teller. Nog geen minpunten kunnen vinden. Heb hiervoor een Opel Vectra 1.8 GTS gereden. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Sinds november 2010 rijd ik een Sports Tourer, diesel 160 pk, circa 85.000 km per jaar. De auto rijdt tot nu toe probleemloos hoewel ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Nu 10.000 km gereden in deze Opel Insignia Sports Tourer met 180 pk. Met een caravan van 5 meter en dik 1350 kg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
hallo, heb een 2 liter turbo, ach ach... wat gaat dat als een speer zeg, mensen kijken ook nog steeds naar je auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Rij er nu 3 maanden in en heb 10000 km op de teller staan. Hij heeft inmiddels 5 x een bezoek gebracht aan de garage... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
leuke auto om in te rijden,op een paar min punten na. het uitelijk is van de insignia is erg mooi.de afwerking is voldoende .de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Sinds juli in het zakelijke bezit van de 1.6 Turbo. Een hele "rijke" auto met praktische zaken zoals aut. ruitenwissers en verlichting. De algemene rijeigenschappen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Deze uitvoering is een beroerde caravantrekker, absoluut niet doen! Zelfs in Nederland met een caravan van 3.50 mtr en 700 kilo met heel veel moeite.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
ik heb de auto net 4 dagen hij gaat als een kanon. hiervoor een vectra gts 1800 gehad, er zit dag en nacht verschil in... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
prachtige wagen....14000km veel rijplezier....en dan het begin van alle ellende om de1000km in panne met verstopte DPF .....geen enkele waarschuwing gaat aan onmiddelijk het.. Lees volledige review.
Opel vetroetelt Insignia-rijder
rij een insignia tourer 1.6 turbo 180 pk mooie auto om te zien maar veel kleine problemen zoals rail voor afdekking bagage kapot hendel voor.. Lees volledige review.
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Ik heb sinds 2 maanden een Insignia Tourer 2.0 Turbo automaat. Het is werkelijk een fantastische auto. Heerlijke motor. Alleen het benzineverbruik valt wat.. Lees volledige review.
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Bezit van april 2009 een 1,8liter benzine. Design, wegligging en comfortgevoel is perfect, maar de prestaties zijn onvoldoende en het verbruik is te hoog. Reeds 22000km.. Lees volledige review.
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Sinds 5 weken heb ik een Opel Insignia 130pk diesel tot op heden een fijne auto allen het motor en banden geluid valt mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Hewel, ik ben een veelrijder met 60000km/jaar. Na 7 audi's in 18 jaar(sublieme wagens, maar lieve mensen, ook zeer veel problemen gehad) was de.. Lees volledige review.
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Ik rij sinds 3/4 jaar een Sports Tourer 16.T Executive. Nog nooit na bijna een jaar nog steeds met zoveel plezier in een auto gestapt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
overgewaardeerde auto die niet in prijs kwaliteit verhouding staat. Voor het geld van deze auto, deze auto heeft 55.000 euro gekost, had ik beter weer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
heb sinds 2 januari de opel insignia tourer, ben in het algemeen tevreden, maar de vering van de insignia is niet goed... Lees volledige review.
Opel vetroetelt Insignia-rijder
fijne auto 4 mnd in gebruik , 16000 km gereden geen nadelen gevonden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Prima auto. Caravan van 1500 kg was geen enkel probleem, ook niet in de bergen. Jammer dat de airco een zingend/rinkelend geluid maakt. Aircopomp is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Rij nu precies een jaar de 1.6 turbo 5 deurs hatchback , moest wel erg wennen aan de motor ( tubo bij 2000 rpm inkomen).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
mijn Insignia (030309) van 35000euro is in 11 maanden 17000 km meer dan 20 keer in de garage geweest in binnen en buitenland'veel.. Lees volledige review.
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Geweldige auto. De eerste auto waar ik na ruim een half jaar nog steeds met veel plezier in stap... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Ik heb sinds mei 2009 een insignia Business edition en heb er 30000km mee gereden. Veel problemen gehad met trillend stuur bij snelheden boven.. Lees volledige review.
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Mijn vorige review heb ik geschreven op 2-8-2009, type 1.6 turbo sedan. Met kilometerstand van 18000 nu een update van mijn ervaringen. - de auto is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Sinds eind april in het bezit van een 2.0cdti 110pk ST edition. Op 't eerste zicht zag het er een leuke auto uit, met als.. Lees volledige review.
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Meer in de garage gestaan dan gereden, na 45.000 km de volgende mankementen gehad en slecht opgelost: - wegklapbare trekhaak werkte niet waardoor wij bijna niet.. Lees volledige review.
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Heb 14000 km gedaan met 5-deurs Insignia CDTI 130pk en had er meer van verwacht. Positief zijn zeker de motor (rijdt en schakelt fijn,.. Lees volledige review.
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Sinds het voorjaar van 2009 rijden wij in een Opel Insignia Cosmo, 1,8 benzine. Als extra opties hebben wij de AFL-verlichting, navi 800.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel vetroetelt Insignia-rijder
Ik heb een heeele slechte ervaring met mijn Insignia 1.6 Turbo hatchback, 15.000 km mee gereden. We reden op weg naar de vakantiebestemming op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5