BMW 518d: no nonsense

De vernieuwde BMW 5 Serie is er nu ook als 518d, nieuwe diesel met genoeg pit en weinig dorst, maar geen lagere bijtelling.

BMW gaf onlangs de 5-serie een bescheiden facelift, maar zette er ook een nieuwe, zuinige diesel in, hetgeen echter geen matigende invloed heeft op de bijtelling. We hebben diepgaand kennis gemaakt met die nieuwe diesel, in de versie 518d.

Drie jaar oud is de huidige versie van BMW’s 5 Serie nu en het Duitse luxemerk vond het tijd voor een facelift. Die is minimaal uitgevallen bestaat uit een iets gewijzigde voorbumper, het wat gladder strijken van de achterzijde en – kan tegenwoordig niet missen – modernere lichtunits met meer LED’s er in. Dat ís het dan, maar van groter belang is de motorische vernieuwing, waarbij van alles weer zuiniger en krachtiger, kortom efficiënter is geworden, onder het inmiddels beproefde motto ‘EfficientDynamics’.

Minder potent
Helemaal nieuw is de uitvoering 518d, die een wat minder potente versie van de tweeliter viercilinder turbodiesel uit de 520d kreeg. Hij beschikt over 143 pk tegen de 184 van de 520'er (en 380 tegen 360 Nm) en toch daalt het gemiddelde verbruik daardoor niet. Het is en blijft 4,5 l/100 km. Het prijsverschil bedraagt slechts drie mille en aangezien ook de zwakkere broeder niet voor een kleinere bijtelling dan de standaard 25% in aanmerking komt, want dezelfde uitstoot van 119 gkm koolzuurgas ophoest, kunnen wij het ons voorstellen dat de 518d niet de bestseller in de 5-serie gaat vormen.

Veel plezier
Maar we hebben er met erg veel plezier in gereden. Het is namelijk een échte BMW, met een prettig ‘sportief’ weggedrag – anders gezegd: met een sublieme wegligging – en niettemin een comfort dat bijna op het niveau staat van topmodel 7 Serie. En we vinden hem er nog eens perfect uitzien ook.

Hoewel er een stadsautootje van de Beierse motorenfabriek komt dat voorwielaandrijving krijgt, hebben alle BMW’s tot nu toe nog de vertrouwde achterwielaandrijving, mede een reden dat het weggedrag zo goed is. Het onderstel is ook volstrekt traditioneel, maar perfect afgesteld – dankzij onze landgenoot Jos van As, die daar al jaren bij BMW voor verantwoordelijk is. Er zit natuurlijk wel ESP op, dat hier ‘Dynamische Stabiliteits Controle’ heet, want op dat thema dynamiek blíjven we hameren. Alleen op de Touring-versie (meerprijs maar vier mille) zit achterasniveauregeling, in verband met de in die stationcar te verwachten wisselende beladingen.

Is het weggedrag puik, ook het sturen gaat in de 518d zoals dat in een BMW hoort. Weliswaar is de bekrachtiging ook hier elektrisch (en vergt dus alleen energie als er daadwerkelijk wordt ingestuurd), maar dat is nauwelijks merkbaar. Veel strakker en preciezer valt er niet te sturen, in dit marktsegment.

Hoogst modern
Dan die nieuwe motor. Een hoogst moderne turbodiesel die buitengewoon efficiënt is, akoestische nauwelijks voor zijn aard uitkomt en geen flitsende, maar wel lekker vlotte prestaties levert. Wij reden een versie met de eveneens recente achttraps automaat van BMW, die zo slim met het forse koppel omgaat, dat in het verkeer, vooral door het alert schakelen, de 518d veel vlotter overkomt dan de officiële 0-100 km/h acceleratiemeting doet vermoeden: 9,6 naar die honderd is weliswaar niet echt traag, maar veelzeggender is dat een 518d met handbak, in z’n vier, 7,9 sec doet over een tussensprint van 80 naar 120 km/h. Dáár kan je wat mee.

Daarbij blijft ook in de praktijk het brandstofverbruik gewoon netjes. Wij noteerden over de hele testperiode, met een redelijke mix van snelweg, buitenweg en stadsverkeer een keurige 7,6 l/100 km en weg hebben onszelf echt regelmatig getrakteerd op vlotte sprintjes.

Extra kilometers winst
In het kader van de EfficientDynamics is niet alleen stop/start standaard, maar ook een geavanceerde versie van energie-regeneratie. Wat dat aan extra kilometers oplevert wordt aangetoond via een display onderin de toerenteller, die zichtbaar wordt na inschakeling van de Eco Pro-modus. Bij BMW’s met handschakeling worden dan ook nog schakeladviezen verstrekt: de automaat volgt die zelf meteen al op. Overigens wordt de 518d ook in dié stand bepaald niet lui.

Rijden en sturen met zo’n 5-serie is ronduit een plezier - en inrichting en afwerking van het interieur dragen daar wezenlijk aan bij. Ook hier heeft alles een sportief tintje, maar is het geheel toch overwegend comfortabel. Op dit belangrijke punt geven de Duitse topmerken elkaar niets meer toe. Wat bagageruimte betreft is de 5-serie met 520 liter bepaald niet karig bedeeld.

De nieuwe 5-serie van BMW is op alle fronten weer wat opgewaardeerd, maar het blijft gelukkig allemaal zonder de vele fratsen die andere merken wel uithalen om op te vallen. No-nonsense is het te prijzen motto hier, hetgeen nog in sterkere mate geldt voor de in onze ogen toch iets verkieslijker 520d, die voor maar drie mille meer net wat pittiger en vooral soepeler is. En dezelfde bijtelling heeft, van jammer genoeg de volle 25 procent.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.